איש העסקים יצחק מנור, בעלי יבואנית הרכב לובינסקי ושורה של חברות נוספות, ממשיך בביצוע הארגון מחדש בעסקי הקבוצה. ל"גלובס" נודע כי מוקדם יותר השבוע סיכם מנור עסקת מימון מחדש לעסקיו, בהיקף של כ-600 מיליון שקל, מול קונסורציום מממנים מקומיים שהובילו בנק הפועלים והראל ואשר כלל גם את מנורה מבטחים ובנק דיסקונט.
במסגרת העסקה הנוכחית תועמד הלוואה אחת, לתקופה של 8 שנים, לשורה של חברות פרטיות שבשליטת מנור בן ה-74 במקום הלוואות שהועמדו בעבר לכל אחת מהחברות בנפרד. זאת, כנגד ביטחונות ושיעבודים שונים לקונסורציום המממן. משפחת מנור ביקשה שלא להתייחס לידיעה.
הנכס המרכזי שבבעלות משפחתו של מנור הוא קבוצת לובינסקי, יבואנית רכבי פיג'ו וסיטרואן בישראל (וגם רכבי MG הסינית). נוסף על כך מחזיקה משפחת מנור חלק מגרעין השליטה בבנק אגוד (23% ממניות הבנק ששוות כ-220 מיליון שקל) ומניות בחברת הנדל"ן צמח המרמן (26.2% ששוות 42 מיליון שקל).
מנור אינו מסתפק ברה-ארגון פיננסי בקבוצה שבשליטתו וכפי שנחשף ב"גלובס" לאחרונה הוא מחפש קונה למניותיו בצמח המרמן. על פי הערכות בשוק, לא מן הנמנע כי בעתיד הקרוב יועמדו למכירה גם החזקות המשפחה באגוד - בנק קטן הנסחר בבורסה לפי יחס שווי להון של 0.4 בלבד - וכן נכסים בתחום הנדל"ן.
ניקוי אורוות
קבוצת לובינסקי של מנור נוסדה בשנת 1936 על-ידי דוד לובינסקי, והיא כיום בבעלות יצחק ואשתו רות, בתו של מייסד הקבוצה. מעבר ליבוא של פיג'ו וסיטרואן, ושל המותג הסיני MG, כוללת הקבוצה כמה חברות בנות: לובינסקי טרייד (מכירת מכוניות יד שנייה), לוביט (סוכנות לביטוח), עודית (אשראי לרכישת רכב) ופריים ליס (חברת ליסינג).
המכירות של קבוצת לובינסקי ידעו לא מעט טלטלות בשנים האחרונות ושני מותגי הליבה, פיז'ו וסיטרואן, חוו ירידה במכירות והידרדרו עמוק לתוך העשיריה השניה בדירוג המכירות השנתי. לפני כשנתיים מינתה החברה את אבי צור, לשעבר מנכ"ל צ'מפיון, למנכ"ל הקבוצה. צור עסק בשנתיים האחרונות בעיקר ב"ניקוי אורוות" שכלל קיצוצים בכוח אדם ובייעול המבנה הניהולי והלוגיסטי של החברה, וב-2015, בסיוע מערך מוצרים רענן, אפשר היה להתחיל לראות תוצאות. משפל מכירות של קצת יותר מ-8,800 כלי רכב ב-2014, חצו השנה מכירות שני המותגים את רף ה-12 אלף יחידות.
בנוסף למותגי הרכב המרכזיים שלה מייבאת הקבוצה, באמצעות חברת מוטוספורט, את רכבי השטח של Polaris, אופנועי ואופני KTM, אופנועי BETA, VICTORY ו-INDIAN, קטנועי פיג'ו ו-TGB וכלי רכב חשמליים של GOUPIL ו-AIXAM. בקבוצה עוד חברות פרטיות בהן חברת טלרון, יבואנית מצברי VARTA ואחרים, ונציגה בלעדית להפצת שמני TOTAL. הקבוצה מעורבת בעסקים נוספים כגון בנייה, תעשייה, בנקאות, היי טק, מלונאות וחברות שיווק רכב גדולות בחו"ל. דורי מנור, בנו של יצחק, מכהן כיושב הראש שלה.
עד לפני שנים מעטות הייתה ללובינסקי אחיזה פומבית בחלק מהותי הכלכלה הישראלית: שותפות בשליטה בקונצרן אי.די.בי, לצד נוחי דנקנר ומשפחת לבנת. השותפות הזו, שהייתה קיימת החל משנת 2003 ועד לינואר 2014, באה לקיצה הכואב בשל קריסת קונצרן הענק בעקבות הסדר החוב אדיר הממדים.
על רקע הסדר החוב בקונצרן חיסלה משפחת מנור את החזקותיה באי.די.בי אשתקד תמורת סכום זעום של כ-10 מיליון שקל בלבד. שנה קודם לכן אושר בביהמ"ש הסדר הפשרה שעליו חתמו משפחות מנור ולבנת בעקבות תביעה שהוגשה נגדן, ובמסגרתו הזרימו השתיים כ-74 מיליון שקל לקופת אי.די.בי אחזקות.
בתביעה נגד שתי המשפחות, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט, דרשו התובעים כי בעלי השליטה הקודמים בקונצרן אי.די.בי ישיבו את הכספים שאותם משכו מהחברה כדיבידנדים בשנים 2008-2010 ושהסתכמו בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל - חלקן של משפחות לבנת ומנור בהם עמד על 489 מיליון שקל. טענת התובעים הייתה כי מדובר בחלוקה אסורה שנעשתה חרף אי עמידת החברה במבחן יכולת הפירעון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.