בשוק מתכוננים ל"מכה" הבאה שתפיל עוד יותר את הנפט

שר הנפט של איראן: מחיר הנפט יירד מתחת ל-30 דולר לחבית; הערכה: איראן תפיק מיליון חביות ביום ■ רויטרס: הסוחרים בחוזים העתידיים על הנפט מגדילים את ההימור על ירידה לרמות של 25 ו-20 דולר לחבית

נפט / צילום: רויטרס
נפט / צילום: רויטרס

שר הנפט של איראן מעריך כי מחיר הנפט  יירד בקרוב מתחת ל-30 דולר לחבית כאשר יוסרו הסנקציות ואיראן תגדיל את תפוקת הנפט שלה. ההערכות הן כי הסנקציות יוסרו בינואר או בפברואר.

אנליסטים בשוק הסחורות מעריכים כי איראן תפיק כמיליון חביות נפט ביום ליצוא ותוכל להגדיל את התפוקה שלה ל-2 מיליון חביות ביום. שר הנפט האיראני אמר כי גם במחיר של פחות מ-30 דולר לחבית, תעשיית הנפט של איראן תמשיך לתפקד.

לפני הסנקציות, איראן הפיקה 4.3 מיליון חביות נפט ביום כאשר 50% יועדו לשימוש פנימי והמחצית הנותרת - ליצוא. כעת, כאמור, ההערכה היא כי איראן תייצא מיליון חביות ביום מיד עם הסרת הסנקציות.

מחיר הנפט צלל בשבוע שעבר לרמה של פחות מ-35 דולר לחבית ואנליסטים בשוק, כמו בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, סבורים כי יעד של 20 דולר לחבית הופך יותר ויותר ריאלי. זאת, כיוון שאופ"ק מסרב לחתוך את תפוקת הנפט שלו ובמקביל תעשיית פצלי השמן בארה"ב מפגינה איתנות גם אל מול המחירים הנופלים. בסוף השבוע אישר הקונגרס בארה"ב חוק שמבטל את האיסור על חברות נפט אמריקאיות לייצא נפט לחו"ל, במטרה לעודד את התעשייה.

לפי נתוני רויטרס, הסוחרים בחוזים העתידיים על הנפט מגדילים את ההימורים שלהם על נפילה נוספת במחיר, לרמה של 30, 25 ואפילו 20 דולר לחבית בשנה הבאה. 

"אם האיראנים יחזרו לשוק הנפט והסעודים ימשיכו להפיק באותה רמה - השוק הולך ליפול", אמר ל-CNBC פרנסיסקו בלאנץ' ממריל לינץ', זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה.