מחיר הנפט נופל עוד 2% לשפל שלא נראה מאז 2004

(עדכון) - בשוק נערכים להגדלת תפוקת הנפט בידי איראן - ככל הנראה בתחילת השנה הבאה

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

החוזים על הנפט פותחים שבוע חדש, והירידה נמשכת: היום (ב') מאבד הנפט כ-2% ונסחר סביב 34 דולר לחבית. מדובר בשפל שלא נראה מאז 2004.

הנפט ממשיך לאבד גובה על רקע חששות כי עודפי ההיצע בשוק העולמי יימשכו בשבועות הקרובים, כשמדינות OPEC ממשיכות להפיק נפט בכמויות הקרובות לשיא ואיראן עומדת לחזור בקרוב לשוק.

"הדולר החזק ביחד עם הנתונים שפורסמו בשבוע שעבר על מספר הקידוחים הפעילים בארה"ב משפיעים על המסחר", ציינו אנליסטים.

שר הנפט של איראן העריך בסוף השבוע כי מחיר הנפט יירד בקרוב מתחת ל-30 דולר לחבית כאשר יוסרו הסנקציות ואיראן תגדיל את תפוקת הנפט שלה. ההערכות הן כי הסנקציות יוסרו בינואר או בפברואר. אנליסטים בשוק הסחורות מעריכים כי איראן תפיק כמיליון חביות נפט ביום ליצוא ותוכל להגדיל את התפוקה שלה ל-2 מיליון חביות ביום. שר הנפט האיראני אמר כי גם במחיר של פחות מ-30 דולר לחבית, תעשיית הנפט של איראן תמשיך לתפקד.

לפני הסנקציות, איראן הפיקה 4.3 מיליון חביות נפט ביום כאשר 50% יועדו לשימוש פנימי והמחצית הנותרת - ליצוא. כעת, כאמור, ההערכה היא כי איראן תייצא עוד כמיליון חביות ביום מיד עם הסרת הסנקציות.

מחיר הנפט צלל בשבוע שעבר לרמה של פחות מ-35 דולר לחבית ואנליסטים בשוק, כמו בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, סבורים כי יעד של 20 דולר לחבית הופך יותר ויותר ריאלי. זאת, כיוון שאופ"ק מסרב לחתוך את תפוקת הנפט שלו ובמקביל תעשיית פצלי השמן בארה"ב מפגינה איתנות גם אל מול המחירים הנופלים. בסוף השבוע אישר הקונגרס בארה"ב חוק שמבטל את האיסור על חברות נפט אמריקאיות לייצא נפט לחו"ל, במטרה לעודד את התעשייה.

לפי נתוני רויטרס, הסוחרים בחוזים העתידיים על הנפט מגדילים את ההימורים שלהם על נפילה נוספת במחיר, לרמה של 30, 25 ואפילו 20 דולר לחבית בשנה הבאה.