בכנס אילת לנדל"ן הצהיר ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, כי "בשנת 2017 נראה שינוי במחירי הדיור", כשהוא מתכוון לירידת מחירי הנדל"ן בישראל. בתחום הנדל"ן/ דיור המושפע מהרבה מאוד פרמטרים ישירים ועקיפים, השינויים אינם מתרחשים בין-רגע, כך שראוי להעריך את דבריו של יצחקי, שאינו מציב יעד מופרך, בלתי-אפשרי של "עוד שישה חודשים", כפי ששמענו לא פעם בנושא. הבשורה המרכזית של השנה שחלפה היא - תנופת בנייה בפריפריה. לירידת מחירים אמיתית ניאלץ להמתין עוד זמן.
מאז קפיצת המחירים ב-2008, מבטיחים לנו פוליטיקאים רבים "לפוצץ את בועת הנדל"ן". בשנה שעברה היה זה ח"כ יאיר לפיד (שר האוצר דאז) עם תוכניתו ל"מע"מ אפס", שהכניסה את הרוכשים העתידיים למצב המתנה וקיפאון ממושכים. השנה, 2015, נזרקו לאוויר יוזמות רבות, כמו שקורה בשנת בחירות - מס-רכישה, דירות בליסינג, מחיר למשתכן, ועוד. התוכניות יצרו אי-שקט בשוק, והפכו את שנת 2015 לאחת הסוערות בתחום הנדל"ן.
צר לי לאכזב את כל המצפים והממתינים לרכוש דירה "לאחר שהמחירים יצנחו". בנושאי דיור שינוי אינו מתרחש בלחיצת כפתור. מדובר בתהליך ארוך ומורכב, המושפע מפרמטרים חיצוניים רבים. כלכלנים מדברים על הגדלת ההיצע של דירות, אך היא אינה מספיקה - נדרשת עבודה מעמיקה לעידוד הדור הצעיר לרכוש מגורים גם מחוץ לתל-אביב. תוכנית הכוללת פיתוח תשתיות, תחבורה, יצירת מקומות תעסוקה, מוסדות חינוך איכותיים, ופעילות של מקומות בילוי וחיי לילה למשיכת צעירים. את התוצרים מכלל הפעולות האלה נראה במקרה הטוב רק בעוד שנתיים-שלוש, כך שגם בשנה הבאה, 2016, המחירים צפויים להמשיך לעלות.
כדי להמחיש את אורכו של התהליך לשינוי השוק, די במבט של שש שנים לאחור. אז, בשנת 2009, דווח על חוסר היצע בדירות, שיצר עודף ביקוש. לרוכשים פוטנציאלים המתינו כ-14 אלף דירות בלבד. כיום, בשנת 2015, הלשכה-המרכזית-לסטטיסטיקה מדווחת על תמונה שונה, שלפיה קיים היצע גדול, של כ-28 אלף דירות חדשות הממתינות לרוכשים. זאת, עוד בטרם החלה בניית דירות רבות שאושרו במסגרת "מחיר למשתכן" ופרויקטים נוספים.
לפי המצב היום נראה כי "הסבלנות" כאן, בניגוד לתחומים אחרים, אינה משתלמת/ אם אכן הקו הנוכחי יימשך ומדינת ישראל תציב בראש סדר העדיפויות את נושא הדיור, סביר להניח כי באזורי הביקוש עליית המחירים תיעצר בפרק זמן של עד שלוש שנים מהיום. ייתכן, כי בפריפריה התושבים יזכו, נוסף להטבות המס, לראות ירידה של אחוזים בודדים, במחיר, בשל תנופת הבנייה שחלה בה השנה, וכן בשל פרויקטים רבים בתחום התחבורה והתשתיות, כמו רכבת לכרמיאל ולעפולה, פיתוח כבישים שיזם משרד התחבורה וכו'.
אבל באשר לתל-אביב/גוש דן - בסיטואציה הנוכחית, גם האופטימיים מבינים כי בלימת עליית המחירים היא המקסימום שניתן יהיה להשיג.
על מנת שזינוק המחירים ייעצר, והמאמצים יניבו פרי, בממשלה חייבים להמשיך בקידום פרויקטים לבנייה ובהגדלת היצע הקרקעות למכירה, להקל בביורוקרטיה הסבוכה סביב היתרי הבנייה, להגדיל את כוח-האדם בתחום באמצעות גיוס פועלים מחו"ל, לטפל בהכנסת שיטות בנייה מתקדמות, זולות ומהירות יותר, כמקובל בחו"ל, ולהאיץ את פיתוח התשתיות במרכז ובפריפריה.
אם כל זה אכן יתרחש בשנת 2016, אולי בסוף השנה הבאה נראה שינוי מגמה; ואם לא - נדבר שוב על תהליך ארוך ומורכב.
הכותב הוא מבעלי סוכנות הנדל"ן שביט-רייכנטל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.