נעילה חיובית בבורסות אירופה במקביל לעלייה במחירי הנפט

מחירי הנפט עולים בחדות על רקע דוח המלאי בארה"ב ■ פקידי ממשל סיניים רמזו על הקלות מוניטאריות ופיסקאליות נוספות בתחילת 2016

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

עליות שערים נרשמו היום (ד') בבורסות אירופה, ברקע מגמה חיובית במסחר בנפט ומגמה חיובית בוול סטריט.

מחזורי המסחר צפויים להיות דלילים במיוחד לקראת סוף השבוע, כשהשווקים באוסטרליה והונג קונג ייסגרו מוקדם מחר ולא ייפתחו ביום ו' לרגל חג המולד, כשיפן וסין יהיו השווקים המרכזיים במזרח בהם יתקיים מסחר ביום ו'.

 

גזרת הנפט לוהטת היום. מחירי הנפט מזנקים בחדות לאורך היום, וביתר שאת לאחר פרסום דוח מלאי הנפט בארה"ב.

הדוח הצביע על כך שהמלאי בארה"ב ירד ב-5.9 מיליון חביות בשבוע שעבר, בעוד אנליסטים ציפו דווקא לעלייה של 1.1 מיליון חביות.

מחירי הנפט עולים היום במסחר בבורסות הסחורות בכ-4.2% ל-37.6 דולר לחבית נפט מסוג WTI. מחיר חבית ברנט עולה ב-3.2% ל-37.3 דולר.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, אומר בסקירתו השבועית כי "האיום הגדול על השווקים בעולם כיום ובעל הפוטנציאל להפוך לברבור שחור הוא ה'זהב השחור'. אני מעריך שמחירי הנפט יעלו חזרה לרמות של 60 ויותר בשנה הקרובה וההערכה שלי היא שלמרות הפוטנציאל, הנפט לא באמת יהפוך לברבור שחור. ברבור שחור הוא אחד כזה שאתה לא מאמין שהוא קיים, אבל במקרה של הנפט כולם מבינים שהמשך התרסקות של מחירו עשויה להוביל למפולת בשווקים".

"חברות האנרגיה בארה"ב צפויות לחתוך דיבידנדים, במידה ומחירי הנפט יישארו נמוכים, לתוך שנת 2016, כאשר על החשש מאפשרות לפשיטות רגל בענף ממונף זה, עדיין לא מדברים ישירות אבל זה באוויר. גם בענף הסחורות והחומרים יש לא מעט דאגות. בתעשיית הברזל ההיצע ממשיך להיות גדול מהביקושים וגם אלו שמזה תקופה מהמרים על שיפור בתעשיית הפלדה והאלומיניום, מתחילים להישבר ולהוריד המלצות", אומר חברון.

בורסות אסיה ננעלו היום במגמה מעורבת. בבורסת טוקיו לא התקיים מסחר לרגל חופשה בשל יום ההולדת של הקיסר.

 

לאחר העלאת הריבית בשבוע שעבר על ידי הפדרל ריזרב, הנתונים באשר לכלכלת ארה"ב ממשיכים לזרום, והם מעורבים. אתמול פורסמה קריאת התמ"ג האחרונה לרבעון השלישי (2%), שיצאה אומנם מעל הצפי המוקדם אך פחותה מקריאת התמ"ג הקודמת. בנוסף, מכירות הבתים הקיימים בחודש נובמבר הפתיעו כשירדו לקצב שנתי איטי מהמצופה (4.76 מיליון).

הנתונים הבאים, בעיקר של תחילת 2016, יהיו משמעותיים ויקבעו במידה רבה את קצב העלאות הריבית בארה"ב, לאחר שהמשק הריאלי יעכל את העלאת הריבית - על כל המשמעויות שלה, כולל לשוקי המניות והאג"ח.

דיווחים מהפסגה הכלכלית השנתית בסין תורמים לסנטימנט החיובי. פקידי ממשל רמזו על הקלות מוניטאריות ופיסקאליות נוספות בתחילת 2016, והכריזו על רפורמות שונות בשווקים השונים במדינת הענק. עם זאת, אנליסטים ספקניים באשר לשאלה האם זה מספיק על מנת להאיץ את הצמיחה המקרטעת.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]