המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה הגישה היום (ב') לבית משפט השלום באשדוד כתב אישום נגד חברת קו צינור אילת אשקלון בע"מ (קצא"א), חברת רולידר בע"מ, חברת מובילי הר הנגב בע"מ ו-12 נאשמים נוספים שעבדו בחברות אלה בתקופה הרלוונטית, בגין שני אירועים בהם נפגע צינור הובלת הדלק הסילוני של קצא"א במהלך עבודות שיפוץ בחודשים יוני וספטמבר 2011. כתוצאה מפגיעות אלה נגרם זיהום כבד של נחל צין וסביבותיו.
כתב האישום כולל את העבירות הבאות (כל נאשם על-פי חלקו בכתב האישום): זיהום מים בנסיבות מחמירות, השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן ולכלוך רשות הרבים, הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על חוק שמירת הניקיון, פגיעה בגן לאומי בנסיבות מחמירות ועבירות סביבתיות נוספות.
על-פי כתב האישום, שהוגש בידי עו"ד עדי דמתי שגיא, בהחזקתה ובניהולה של חברת קצא"א צינור אשר מחבר בין אילת ואשקלון. חלקו של הצינור, כ-153 ק"מ המשתרעים בין אשל הנשיא ובין שיזפון, משמש לצורך הובלת דלק סילוני.
בבדיקה שנערכה לצינור מטעם קצא"א בסוף 2007 נמצא כי בעטיפת הצינור קיימים מספר רב של ליקויים, שמשמעותם היא כי לאורך חלקים נרחבים של הצינור אין הוא מוגן מפני דליפות. עוד נמצא כי בחלקים מסוימים הצינור חשוף ואינו טמון באדמה.
בעקבות כך, ב-2008 הפסיקה קצא"א את הזרמת הדלק הסילוני בצינור. בהמשך הוחלט על שיפוץ הצינור באמצעות קבלני משנה.
חברת רולידר היא חברת הנדסה אזרחית שנבחרה על-ידי קצא"א במכרז לנהל את ביצוע עבודות השיפוץ. חברת מובילי הר הנגב היא חברה קבלנית שהתקשרה עם חברת רולידר למתן שירותי עבודות עפר במהלך השיפוץ. חלק מתוואי הצינור שנועד לשיפוץ עובר בגן לאומי "גן הפסלים", סמוך לנחל צין, מהגדולים והחשובים בנחלי הנגב, שאורכו 120 ק"מ.
בכתב האישום מואשמים, מלבד החברות, יאיר וידה, ששימש כמנכ"ל קצא"א; שלמה לוי, ששימש כמנהל אגף הנדסה ומינואר 2011 סמנכ"ל הנדסה בקצא"א; ניר עפרוני, ששימש כמנכ"ל חברת רולידר; דני אלקרינאוי, ששימש כבעלים ומנכ"ל של חברת מובילי הר הנגב; ו-8 עובדים נוספים של החברות, שהיו מעורבים בעבודות השיפוץ.
באישום הראשון מפורטת פגיעה בצינור עקב עבודות חפירה לחשיפת הצינור שביצע צוות עובדים. עקב הפגיעה פרץ דלק סילוני בעוצמה גבוהה והתיז על נחל צין וסביבותיו. חלק מהדלק זרם במורד אפיק נחל צין, וחלקו הותז במעלה הנחל ועל הגבעות שסביב לו. כתוצאה מהפגיעה זוהם שטח של כ-60 דונם בנחל ובסביבותיו.
במהלך ביצוע עבודות השיקום פונו מהנחל וסביבותיו כ-26,500 טון קרקע מזוהמת. על אף פינוי הקרקע המסיבי, חלק נכבד של הדלק הסילוני נשאר בערוץ ובגדות הנחל גם לאחר סיום עבודות השיקום.
פריצת הדלק הסילוני העמידה את האקוויפרים המצויים מתחת לנחל צין בסיכון של זיהום. בנוסף, שרר באפיק נחל צין וסמוך לו ריח חריף של דלק במשך תקופה ארוכה של מספר חודשים לפחות לאחר האירוע.
כמו כן, נגרם אובדן בית גידול של ערוץ הנחל ונשקפה סכנה לבעלי חיים וביצי בעלי חיים שבאו עמו במגע, ולבעלי חיים שניזונים מצמחיה שנפגעה מהדלק. כתוצאה מביצוע עבודות השיקום נחסמה הדרך למעלה צין למטיילים מאזור מדרשת שדה בוקר למשך 3 חודשים.
על-פי האישום השני, בשל התרחשות האירועים הנ"ל הורה המשרד להגנת הסביבה על הפסקת עבודות השיפוץ. ב-25.7.11 אישר המשרד את המשך העבודות, בתנאים שונים, שמטרתם הייתה הבטחת היערכות הולמת לטיפול בפריצת דלק סילוני במהלך עבודות השיפוץ. בהמשך מתוארת פגיעה בצינור אשר גרמה לזרימה של כמה מאות מ"ק של דלק סילוני, לאחר שקצא"א לא עמדה בתנאים שהוצבו לה על-ידי המשרד להגנת הסביבה.
כתוצאה מהפגיעה נגרם נזק לאזור נחל צין וסביבותיו, לצמחים, לבעלי החיים ולמערכת האקולוגית. במהלך עבודות השיקום הוצאה מהאזור כ-7,200 טון אדמה מזוהמת בדלק סילוני.
החקירה נוהלה על-ידי המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה ועל-ידי רשות הטבע והגנים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.