מנהל רמ"י לשעבר: "בכל הפרויקטים משלמים מתחת לשולחן"

אבי דרכסלר, לשעבר מנהל רשות מקרקעי ישראל:  "כשאני הייתי מנהל המינהל נלחמתי מלחמת חורמה נגד מחיר למשתכן. זו מתנה לאנשים אקראיים, בלי שום ידיעה אם מגיע להם או לא מגיע להם" ■ ומה הוא אמר לראש מטה הדיור?

"כשאני הייתי מנהל המינהל נלחמתי מלחמת חורמה נגד מחיר למשתכן. זו מתנה לאנשים אקראיים, בלי שום ידיעה אם מגיע להם או לא מגיע להם. נפתלי בנט דיבר בשבוע שעבר על הקיבעון בביטחון, אבל זה נכון גם במקרקעין. אין שום ניסיון לחדש. כל מה שעושה שר האוצר משה כחלון הוא לוותר על כסף, רק זה. הוא לא משכלל את השוק ולא משנה את השוק. לכל היותר יהיה גל, ובעוד חמש שנים המצב יחזור על עצמו". כך אומר אבי דרכסלר, שכיהן בעבר כמנהל רשות מקרקעי ישראל (המינהל).

- לפחות נותנים כרגע מתנה למי שמגיע להם, למחוסרי הדיור.

"מי אמר שמגיע להם? לבן שלי למשל לא מגיע. יש לו הורים אמידים. מדינת ישראל מוותרת על הכנסות מקרקע, ובמקום לייעד את ההכנסות או את הדלתא מאובדן הכנסות מהקרקע ליצירת דירות עבור אנשים שאין להם יכולת לקנות דירה, נותנים לכמה עשרות אלפים מתנה. ומה אומר כחלון? אם לא יילך בכוח, נלך בעוד יותר כוח. אם לא ילך עם 20 אלף דירות במחיר למשתכן, נשווק 70 אלף דירות כאלה. ככה לא פותרים את הבעיה העיקרית, שהיא מונופול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י)".

- מונופול הקרקע הוא עובדה.

"ישבתי עם אביגדור יצחקי ראש מטה הדיור והצעתי לו לשנות את כל השיטה. הייתי לוקח את כל מחוזות רשות מקרקעי ישראל, מפרק אותם, והופך כל מחוז לתאגיד ממשלתי נפרד. היום מדברים על זה שנמל אשדוד וחיפה מתחרים ביניהם על כל אונייה. אין שום בעיה לייצר תחרות גם בין המחוזות של רמ"י.

"הייתי גם מנפיק 20% מהמניות לציבור, כפי שהממשלה קידמה בזמנו לגבי בנק לאומי. ככה חלק גדול מהכסף שהולך היום להשקעות בנדל"ן היה הולך לאותן מניות סחירות. היום אין איפה להשקיע.

"מוכרחים כבר להבין שמה שהעלה את המחירים זה שאנשים אספו דירות. זה הסיפור האמיתי. אני מתפלל בבית כנסת של מעמד הביניים ברמת גן, וכשאני עובר בדרך לארון הקודש אני יכול להגיד לך מי קנה 2-3-4 דירות, כי כולם שואלים אותי שאלות. 30%-40% מבית הכנסת מחזיקים 3 או 4 דירות, זה מראה שלאנשים אין אלטרנטיבה. הממשלה צריכה לבוא ולתת לאנשים אפשרות להשקיע בקרקעות ולא בדירות. שלא כל הכסף ילך לדירות".

לפני כשנה הודה והורשע דרכסלר בעבירות של השמטת הכנסה ועריכת דו"ח לא נכון ונידון לחמישה חודשי עבודות שירות. בעקבות זאת חדל לשמש עו"ד, והוא פעיל היום כיזם, בין השאר בקידום כ-800 דירות בפינוי-בינוי באור יהודה.

"המדינה לא מצליחה לייצר מנגנון שיקדם פרויקטים כאלה בזמן סביר. מה שקורה בסוף זה שאנשים חזקים בפרויקטים הללו, אלה שמחזיקים דירות להשקעה, סוחטים את היזמים. ואני אומר לך שבכל הפרויקטים, בכל הפרויקטים, משלמים מתחת לשולחן כל מיני סכומים, ודווקא לאנשים החזקים".

- בשורה התחתונה, מחירי הדירות בדרך למטה?

"בינתיים הלחץ של הפוליטיקאים גורם לציבור לחשוב שהמחירים לא יירדו. אם הם לא היו נלחצים מכל קבלן שאומר משהו, דברים היו זזים".