יום ירושלים

לא רק כוננות שלג בעיר הבירה, אלא גם פעילות היי-טק משמעותית

השקת המיזם MassChallenge בירושלים / צילום: חנן בר אסולין
השקת המיזם MassChallenge בירושלים / צילום: חנן בר אסולין

ירושלים תפסה אתמול את כותרות המהדורות בערוצי הרדיו והטלוויזיה במשך רוב שעות היום, סביב כוננות השלג. אבל, היו אתמול סיבות הרבה יותר טובות להתרכז בנעשה בעיר הבירה. שני אירועים מרכזיים - ועידת המשקיעים הבינלאומית של OurCrowd וערב הפתיחה החגיגית של פעילות האקסלרטור MassChallenge במתחם תחנת הרכבת הישנה - היוו ציון דרך משמעותי בהתפתחותה של ירושלים כמרכז של יזמות וחדשנות ופעילות היי-טק משמעותית.

לפני כשמונה חודשים הוזמנתי להרצאה בפני המשתתפים הישראלים של מחזור חדש של MassChallenge, אחד האקסלרטורים המובילים בעולם. היזם המקים של האקסלרטור, ג'ון הארת'ורן, שנכח שם ביקש להתייעץ איתי. הוא סיפר לי, שהנהלת MassChallenge החליטה להקים מרכז ישראלי והם מתלבטים בעניין המיקום. תל אביב, אחד ממרכזי החדשנות הבולטים בעולם, היא כמובן מועמדת טבעית עבור האקסלרטור, אבל הם חושבים על משהו שונה, אולי ירושלים? שוחחנו על ההיבטים השונים, היתרונות והחסרונות ובמיוחד החשש הטבעי של הארת'ורן ואנשיו: האם ניתן יהיה למשוך יזמים ישראלים לירושלים, שידועה בגלל הרבה דברים אחרים, אבל לא בהכרח בגלל היותה מרכז ההיי-טק הישראלי. עדיין לא. אני מניח שהייתי אחד מרבים שהמליצו להארת'ורן להמר על ירושלים, במיוחד לאור התמיכה האפשרית של עיריית ירושלים ופרנסיה. לאחר בירורים מעמיקים ותכנון מפורט, הושקה אמש, בלילה ירושלמי קר וסוער, השלוחה הישראלית של MassChallenge, תוך שהיא זוכה לחיבוק ותמיכה מסיבית מכיוונה של עיריית ירושלים ובראשה ראש העיר, ניר ברקת.

יותר ממיליארד דולר

אני מניח, שהתוצאות המרשימות של MassChallenge ברחבי העולם, ובמיוחד בעיר בוסטון, בה הוקם האקסלרטור לפני שש שנים, עמדו לנגד עיניהם של ברקת ואנשיו כשהחליטו להעניק את תמיכתם לפעילות. מאז הקמתו בשנת 2010, השתתפו בתוכניות הגלובליות של MassChallenge 835 חברות שגייסו למעלה ממיליארד דולר. היקף ההכנסות של חברות אלה הגיע כבר ליותר מחצי מליארד דולר ובנוסף, הן ייצרו כ-6,500 מקומות עבודה חדשים. מה שהתחיל כפעילות כמעט פילנטרופית של עיריית בוסטון, שהעניקה לאקסלרטור את הרשות לעבוד בבניין נטוש בשכונה לא זוהרת בעיר, הפך למרכז חדשנות תוסס, אבן שואבת לאלפי יזמים שהגיעו לשם מכל העולם, חברות בין לאומיות גדולות שאימצו אותו וכמובן פעילות כלכלית עניפה שמעניקה כיום פרנסה לאלפי עובדים ועסקים קטנים המעניקים שירותים שונים לאקסלרטור ולחברות שיצאו מקרבו.

ויש סיבות טובות לקוות, שהפעילות הישראלית של MassChallenge תשפיע על סביבתה בבירת ישראל באורח דומה. המיונים למחזור הראשון מתחילים בימים אלה, והתוכניות מדברות על כמאה מיזמים שישתתפו בתוכנית ההאצה בירושלים בשנתיים הקרובות, במגוון תחומים וביניהם סייבר, אינטרנט של הדברים (IoT), טכנולוגיית מידע, תיירות ונסיעות ויזמות חברתית. MassChallenge פועל ללא מטרת רווח והוא אינו לוקח אחזקות בחברות המשתתפות בתוכניות שלו, הפועלות בבוסטון, לונדון והחל מהשנה גם בירושלים. בנוסף, החברות המצטיינות אשר ייבחרו על ידי ועדת שיפוט בלתי תלויה יתחלקו בפרס כספי בשווי של עד מיליון שקל. לניהול הפעילות הישראלית של MassChallenge גויס ישראל גנות, איש היי-טק בכיר שחזר לישראל במיוחד, אחרי שנים רבות בארצות הברית.

רצון טוב והרבה תקווה

בהודעה לעיתונות הישראלית, הבטיח מייסד ומנכ"ל MassChallenge העולמית, ג'ון הארת'ורן, שהמיזמים הישראלים יקבלו את אותה רמה של סיוע ומנטורנג, כמו בכל מקום אחר בו האקסלרטור פועל ברחבי העולם: "כשהקמנו את MassChallenge בבוסטון, היה ברור לנו כי נרצה לפתוח בעתיד שלוחה בישראל. האקסלרטור בירושלים יתמוך במאות סטארט-אפים מכל רחבי ישראל וגם מהעולם".

אם לשפוט לפי הנוכחות המרשימה של מאות אנשים בערב הפתיחה אמש, שכללה יזמי היי-טק מרחבי הארץ, מנהלים בכירים וביניהם יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים, וכמובן ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, יעטפו את MassChhallenge בירושלים אווירה של רצון טוב והרבה תקוות להצלחתם.

וכאמור, השקת המרכז הישראלי של MassChallenge אמש היתה רק אחד משני אירועים משמעותיים שנחגגו אתמול בבירה. רבים מהמשתתפים באירוע ההשקה, הגיעו לשם ישירות מבנייני האומה. כי במשך כל שעות היום הכמעט מושלג הזה, התקיימה במרכז הכנסים הבין לאומי בכניסה לעיר ועידת המשקיעים של פלטפורמת מימון ההמונים OurCrowd, מיסודו של יזם ההיי-טק הוותיק ג'ון מדבד, תושב ירושלים בעצמו. זו היתה על פי המארגנים ועידת המשקיעים הגדולה אי פעם בעיר הבירה, אליה נרשמו כשלושת אלפים משתתפים, מכל רחבי העולם. קשה היה שלא להתרשם מהאווירה השוקקת במסדרונות הוועידה אתמול. מיטב חברות ההיי-טק הישראלי, החל ממיזמים צעירים והמשך בחברות הדגל של התעשייה המקומית כולל נציגי החברות הזרות, וכל המי ומי בעולם ההשקעות הגיעו אתמול לירושלים, כדי להיות חלק מחגיגת החדשנות בעיר. אפילו תושבי וושינגטון וניו יורק, פליטי הסערה הגדולה שם, הגיעו עד לסערה הירושלמית והביטו בסלחנות מסויימת בישראלים הנרגשים, שנצמדו לחלונות על מנת לצלם את השלג הקל שירד מדי פעם בחוץ ועורר מהומה. אם ישראל היא אומת הסטארט-אפ, אז לפחות ליום אחד אתמול, ירושלים היתה לבירת הסטארט-אפ. ואולי אולי, יום ירושלים המ יוחד הזה, היה גם סימן לשנים הבאות.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל