נעילה שלילית בבורסות אירופה; שנחאי נפלה 1.8%

המהלך של הבנק המרכזי היפני ממשיך לספק תמיכה לבורסה בטוקיו, אולם מדד PMI חלש בסין מעיק על השווקים במזרח באופן כללי

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') במגמה שלילית, על רקע נתון מאקרו מאכזב שפורסם בסין ובעוד המהלך של הבנק המרכזי היפני עדיין מהדהד בשווקים. המשקיעים ממשיכים להתמקד בעונת הדוחות ובמחירי הנפט.

 

הבנק המרכז היפני הפתיע את השווקים ביום שישי כאשר הודיע על ריבית פקדונות שלילית בשיעור של 0.1%. המהלך גרר עליות חדות בשווקים, כאשר ע"פ ההערכות, בעקבות הצעד המרחיב של יפן וכאשר הבנק המרכזי האירופי רמז כי הוא שוקל להרחיב את תוכנית רכישות האג"ח, בשוק מעריכים שהפד לא יעלה בקרוב את הריביות ואף ידחה את ההעלאה הבאה ל-2017.

מניית HSBC, הבנק הגדול באירופה, מרכזת עניין. זאת  על רקע דיווח ברויטרס לפיו הבנק מתכוון לקצץ משרות ולהקפיא את שכר העובדים שלו בכל הסניפים בעולם.

הבנק הספרדי בנקייה ( Bankia SA) דיווח היום על עלייה ברווח הנקי של 185 מיליון אירו (כ-201 מיליון דולר) ברבעון הרביעי של 2015, לעומת הפסד נקי של 50 מיליון אירו בתקופה המקבילה אשתקד.

מחירי הנפט יורדים היום בעד כ-5%, על רקע דיווח אתמול ברשת "אל-ערבייה" לפיו סעודיה מוכנה לתמוך במחירי הנפט. עם זאת, הדיווח, שמסתמך על מקור סעודי, שולל דיווח מיום חמישי לפיו סעודיה הציעה לרוסיה לחתוך את התפוקה של מדינות אופ"ק ב-5%. 

הניקיי קפץ, שנחאי נפלה

בורסות אסיה ננעלו היום (ב') במגמה מעורבת בעוד הריבית השלילית ביפן עליה הכריז הבנק היפני ביום שישי תומכת בשווקים מצד אחד, אולם נתון מאקרו חלש בסין העיק מצד שני. מדד הניקיי סיים בעלייה של כ-2%, בעוד שנחאי נפלה בכ-1.8%.

 

מדד MSCI אסיה עלה קלות, לאחר שסגר את חודש ינואר בנפילה של 8%. "בטווח הקצר המהלך של הבנק המרכזי היפני מספק זרז לעליות בשווקים, אבל הצעד הזה רק ממחיש את חולשת הכלכלה העולמית ואנחנו צריכים לראות שיפור בנתונים הכלכליים כדי שהראלי יחזיק מעמד", אמר לרויטרס כלכלן בכיר בבנק טוקיו-מיצובישי.

פעילות הייצור בסין מתכווצת: מדד ה-PMI למגזר הייצור ירד ל-49.4 נקודות בינואר מ-49.7 נק' בדצמבר. המדד היה נמוך יותר מתחזיות האנליסטים שעמדו על 49.6 נק'. 

"הלחצים הדיפלציוניים בסין נותרים גבוהים ויש צורך בהורדה נוספת של יחס רזרבות המזומנים בבנקים והזרקת נזילות לשוקי הכספים כדי לתמוך בכלכלה", כתבו כלכלנים ב-ANZ בסקירה שהפיצו ללקוחות.