הדרוזית שבועטת במוסכמות למרות חוסר הפרגון בעדה

היא שבתה רעב שנה שלמה עד שאביה נתן לה ללכת ללמוד רפואת שיניים ■ כשנאסר על נשים דרוזיות לנהוג, היא הוציאה רישיון טיס, וממש לאחרונה קיבלה תואר פרופסרית לחינוך ■ ענאן פלאח בראיון ל"ליידי גלובס": "אני משנה את עצמי כדי להגשים את עצמי, לא כדי לשבור מוסכמות"

ענאן פלאח /צלם: איליה מלניקוב. צולם בשדה דב  במטוס של חברת איה תעופה המספקת צילומי אוויר וטיסות VIP
ענאן פלאח /צלם: איליה מלניקוב. צולם בשדה דב במטוס של חברת איה תעופה המספקת צילומי אוויר וטיסות VIP

החיים הפכו אותה, בעל כורחה, לאישה לוחמנית. אם הייתה חיה באנגליה במאה ה-19, אולי הייתה הופכת לסופרג'יסטית ונלחמת למען זכות הצבעה לנשים. ואולי לא, כי את המאבק שלה עשתה ענאן פלאח, 48, בשקט ובצנעה. כבת לעדה הדרוזית היה עליה לחצוב את דרכה רק כדי שתוכל ללמוד רפואה. "הייתי צריכה לשכנע את אבא שלי למה הבחירה בזה ולא, נגיד, בהוראה, מוצדקת.

"ישבתי שנה שלמה בבית, הייתי כמו גנדי, לא אכלתי, לא שתיתי. אני זוכרת שאבא שלי אמר לי, 'נו, אז תלכי, תלמדי באוניברסיטה, אני לא אומר לך לא' - שזה היה אז חריג, לא היו הרבה בנות שלמדו באוניברסיטה - אבל היה קשה לו להבין למה דווקא רפואה. בעלי צריך ללמוד רפואה, לא אני. אני צריכה להיות אשתו של מישהו, לעבוד עד אחת בצהריים ולגדל ילדים. לא הבנתי למה אני אמורה לחשוב ככה, כשאח שלי, שתמיד היה מודל לחיקוי בשבילי, לומד מקצוע עם כריזמה, שבו הוא יוכל לבטא את עצמו, ואני צריכה להיות שייכת למישהו".

- מאיפה היה לך כוח להתנגד לכללים?

"ניסיתי, הלכתי ללמוד הוראה, ואחרי שני שיעורים חזרתי ואמרתי לאבא שלי, 'שילמת, כל הכבוד, אני לא הולכת יותר. אני לא בנויה לזה. אני כל החיים שלי חולמת להיות רופאת ילדים, אז אני רוצה להיות רופאת ילדים'. בסוף התפשרנו על רפואת שיניים. פחות שעות, ואני לא צריכה להיות כל היום בבתי חולים".

- התקבלת ללימודי רפואה בלי בעיות?

"התקבלתי להדסה עין כרם. היה לי פסיכומטרי גבוה, מעל 700, ויכולתי ללמוד מה שאני רוצה. סיימתי תיכון עם ציונים גבוהים מאוד, באמת הייתי חרשנית. בראיון שאלו אותי מה אני אעשה אחרי שאסיים ללמוד, ואמרתי להם, 'אני אלך לעבוד בכפרים שלנו'. ובאמת כשסיימתי ללמוד פתחתי מרפאה בעכו, אבל רוב הימים הייתי בכפרים - ביארכה, בסאג'ור, ביאנוח ובדליית אל כרמל".

פלאח היא בוגרת תוכנית "ניהול מתקדם" של עמותת כ"ן לקידום מנהיגות נשים, המנוהלת על ידי עו"ד ליאל אבן-זהר.