אמיר חייק, יו"ר ועדת חייק, שהגישה את המלצותיה בנושא אסדרת התחרות בשוק התקשורת ב-2011, מייעץ כיום לשאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק.
חייק עדכן כבר לפני שבועיים את מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, בעניין. בנוסף, ביום ה' האחרון כונסו חברי ועדת חייק לשעבר (למעט שניים מחברי הוועדה) לפגישה נוספת כדי לשמוע את עמדתם על הנעשה בשוק התקשורת, וגם בישיבה זו עדכן חייק את חברי הוועדה שהוא נמצא בניגוד עניינים, מכיוון שהוא עובד עבור בעל השליטה בבזק.
חבר ועדה לשעבר נוסף, יהודה סבן, זומן אף הוא לדיון - למרות שהוא משמש כדירקטור בפרטנר, אך הוא ממילא היה בחו"ל. אסף כהן, לשעבר סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, ומי שחיבר חוות דעת מיעוט והסתייג מחלק ממסקנות הוועדה בנוגע להקלות שעשויות לחול על בזק - לא הגיע לדיון. מי שהגיעו היו דוד אסוס, ראובן אביטל ומיכל אבן חן.
לנוכח ניגודי העניינים לכאורה בו נמצאים כיום חברי ועדת חייק, שהתפרקה לאחר שהגישה את המלצותיה ב-2011, נשאלת השאלה מדוע מצא פילבר לנכון לזמן את החברים לדיון ולשמוע את דעתם. האם עצם ניגוד העניינים לכאורה בו אמור להימצא חלק מהם לא אמור לפסול אותם מדיון כזה?
לפי הערכות, פילבר מעוניין להכשיר את המהלך של ביטול ההפרדה המבנית בבזק דרך קבלת הכשר מחברים לשעבר בוועדת חייק. בדיון ביום ה' פילבר ביקש מהחברים בוועדה לשמוע את דעתם לגבי התקדמות הרפורמה בשוק הקווי ומה הם חושבים לגביה היום בהשוואה להמלצותיה ב-2011. על פי הערכות בשוק, הפגישה עם חברי הוועדה אמורה הייתה להוות תחליף לקיומו של שימוע ציבורי, שכן מבחינה חוקית יכול משרד התקשורת להורות על ביטול ההפרדה גם ללא שימוע. עם זאת, מבחינה ציבורית ומבחינת סדרי מינהל תקינים ראוי שמהלך שיש לו השלכות רוחב כה עמוקות יעבור תהליך של שימוע, שכן מה שהוחלט לפני ארבע שנים, ייתכן ומקבל פרספקטיבה אחרת היום לאור התלונות והביקורת של פרטנר וסלקום על התוכנית לביטול ההפרדה המבנית.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "כל מדיניות השוק הסיטונאי מתבססת על עבודת ועדת חייק שפעלה שנתיים וערכה שני שימועים מפורטים גם בנוגע לביטול ההפרדה המבנית. זימנתי (שלמה פילבר ג"פ.) את חברי הוועדה לשמוע מהם מה הייתה כוונתם במועד כתיבת הדוח - 2012 ומה היו ציפיותיהם. הודגש כי ברצוני לשמוע את הלכי הרוח בזמן דיוני הוועדה ולא מעניינת אותי עמדתם או מעמדם המקצועי היום. כל דיוני הוועדה ומסקנותיה פורסמו, ודעת הרוב המוחלט הייתה במועד כתיבת הדוח שההפרדה המבנית לא יעילה. מעניינים במיוחד היו דברי דוד אסוס, ומיכל אבן חן שהבהירו כי כל חששות הוועדה בזמן דיוניה בדבר יישום הרפורמה התבדו. והמצב כיום הוא הצלחה מעבר למשוער".
עוד נמסר, כי "עמדת חברי ועדת חייק כוועדה ציבורית שאמרה את דברה, חשובה מאוד מול ניסיונות של פקידים כיום לפרש אחרת את הכוונה המקורית של מסמך המדיניות, שנקבע בעקבות מסקנותיה. ודרך אגב, הוועדה מסרה כי קיוותה למאה אלף לקוחות בשוק הסיטונאי בזמן שכיום ישנם 270 אלף לקוחות - פי שלושה! הם ציינו כי עם התקדמות הטכנולוגיה הטלפוניה במתכונתה הקיימת תגווע ותהפוך לשירות על גבי פס רחב. לכן כלל לא כללו אותה בהמלצותיהם ברפורמה המקורית".
עם זאת, יש לציין כי לא רק הדרג המקצועי במשרד התקשורת מתנגד לביטול מיידי של ההפרדה בבזק, אלא גם משרד האוצר. במשרדים מעדיפים לראות ביטול הדרגתי של ההפרדה המבנית.
בנוסף, קיימת שאלת העיתוי. משרד התקשורת אמור להעניק הקלות לבזק בשלב שבו הוא יודע שעדיין תלוי ועומד הליך בבג"ץ, בנושא השימוש בטלפוניה שלה על ידי מתחרותיה במחירי השכרה נמוכים, כפי שרוצים הדרגים המקצועיים. זהו מהלך שבזק מתנגדת לו בכל תוקף. בנוסף, בזק זוכה להקלות כאשר קיימת מחלוקת קשה בינה ובין משרד התקשורת ומתחרותיה, בנוגע לסירוב של בזק לאפשר שימוש בתשתיות הפיסיות שלה. לפרטנר ולסלקום יש סיבה טובה לחשוש מביטול ההפרדה המבנית ומכך שגוף מונופוליסטי כמו בזק מקבל הקלות כה משמעותיות בעיתוי כל כך רגיש.הקלות כה משמעותיות בעיתוי כל כך רגיש.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.