חברת סלקום פנתה היום (ב') במכתב תגובה לראש אגף התקציבים במשרד האוצר אמיר לוי, בעקבות חוות-הדעת שהוציא האגף אשר שוללת את עסקת המיזוג עם גולן טלקום. בחוות-הדעת מלפני כמה שבועות הביע אגף התקציבים עמדה נחרצת ולפיה יש לחזור למתווה המקורי של שלוש רשתות סלולריות בפריסה ארצית, דהיינו שיש לאפשר לסלקום ולגולן להקים רשת משותפת במקום מיזוג.
נזכיר כי משרד התקשורת היה זה שלא אישר את עסקת שיתוף הרשתות בטענה שהיא אינה עומדת בכללים שקבע, מה שהוביל את גולן להניע מהלך מכירה לסלקום. מכאן שחוות-הדעת של אגף התקציבים בעצם דורשת ממשרד התקשורת לאשר את מתווה איחוד הרשתות שמשרד התקשורת סירב לו, תוך כדי שהאגף מדגיש שמבחינתו עדיף פירוק של גולן על פני מכירתה לסלקום.
בעקבות חוות-הדעת של אגף התקציבים כותב מנכ"ל סלקום ניר שטרן, מכתב תגובה ארוך ומנומק תוך שהוא מדגיש שחוות-הדעת נכתבה מבלי שעמדת הצדדים נשמעה ומבלי שמישהו באגף פנה לקבלת הבהרות. סלקום עובדת על תגובה מסודרת לרשות ההגבלים ולמשרד התקשורת שבה תסביר מדוע המיזוג הןא הדרך הטובה ביותר לייצוב שוק התקשורת והיא לא תפגע בתחרות, בניגוד לחוות-הדעת של אגף התקציבים.
לדברי שטרן, אגף התקציבים מתעלם מהוט מובייל, מי שלדבריו מחוללת את התחרות בשנה האחרונה. "בחוות-הדעת מתואר הצורך לשמר מבנה שוק בו קיימים שחקנים קטנים-בינוניים המלבים את התחרות, אך מתעלמים מכך שגם לאחר יציאת גולן, הוט מובייל, שחקן בגודל דומה לזה של גולן, בעל גב כלכלי איתן ורשת סלולר בפריסה ארצית, ימשיך לפעול בו כשחקן קטן אשר מלבה את אש התחרות.
"למעשה, אילו אגף תקציבים היה מבצע בחינה מעמיקה של הנתונים אודות התחרות בשוק הסלולר בשנה האחרונה, הוא היה למד שדווקא הוט מובייל, ולא גולן, היא זו שהובילה, הכתיבה והחריפה את התחרות בשוק הסלולר בשנה האחרונה, שעה שסלקום הובילה והכתיבה את עוצמת התחרות בשוק הקווי ובטלוויזיה. הדעת נותנת, ונסיון העבר מלמד כי הוט מובייל תמשיך ללבות את התחרות בשוק הסלולר גם לאחר יציאת גולן מהשוק אם יאושר המיזוג כמוצע על ידינו", הוא כותב.
עוד מציין שטרן, כי החששות שמעלה האגף אינם סבירים וכי שוק הסלולר לעולם לא יחזור להיות מה שהיה בעקבות המיזוג עם גולן. "גם לאחר אישור המיזוג, יפעלו בשוק 4 שחקנים בעלי תשתית (ואולי אף שחקן חמישי - חזי בצלאל) ועוד מספר מפעילים וירטואליים. מצב זה אינו דומה כלל למצב השוק של שנת 2011 בו פעלו בשוק רק 3 שחקנים, ועוד שחקן אחד בעל רשת מוגבלת טכנולוגית (מירס) וללא מפעילים וירטואליים.
"בנוסף, מאז שנת 2011, כמפורט בחוות-דעתכם הראשונית, נכנסו לתוקף מספר רפורמות כמו ביטול דמי היציאה, ניתוק הזיקה בין מכשיר להטבות, קיצור זמן ביצוע ניידות המספרים ועוד, שגם הן השפיעו על הדינמיקה התחרותית של השוק ללא קשר למספר השחקנים הפועלים בו. למעשה, אפילו לאחר אישור מיזוג סלקום גולן, מדד הריכוזיות (HHI) של שוק הסלולר יהיה נמוך מזה שהיה בשנת 2011, וזאת אף בהתעלם מקיומם של מפעילים וירטואליים אשר היה מוביל להפחתת מדד הריכוזיות עוד יותר".
שטרן מפנה את תשומת הלב לכך שההשקעות בשוק הסלולר פוחתות: "אם בעבר היינו בחזית הטכנולוגיה העולמית, היום שוק הסלולר הישראלי בפיגור ניכר אחרי העולם. בעוד שבעולם כבר למעלה מ-50 מפעילים הפעילו רשת LTE-A, בישראל עוסקים בבניית רשת דור 4 וגם זה באופן הדרגתי ובאיחור רב אחרי העולם.
"בשנים האחרונות חברות הסלולר הגדולות צמצמו את ההשקעות בתחום הסלולר בהיקף העולה על 3 מיליארד שקל. ברבעונים האחרונים התופעה החריפה והיקף ההשקעות נמוך בכ-50% מהיקף ההשקעות שהחברות השקיעו בשנת 2009. ירידה דרמטית שכזו מוצגת בחוות-הדעת של אגף התקציבים כ'ירידה מתונה במספרים אבסולוטיים' או 'רמת ההשקעות נותרה יחסית יציבה'. מסופקני אם ירידה של 50% בהיקף הגבייה ממסים (או כל פרמטר כלכלי חיוני אחר), הייתה גם היא מוגדרת על ידי אגף התקציבים כ'ירידה מתונה במספרים אבסולוטיים'", תוהה שטרן.
"אם לא די בכך שחוות-הדעת של אגף התקציבים נשענת על נתוני השקעות שגויים, אשר כוללים גם השקעות בתחומים אחרים, ולא רק השקעות סלולר, הרי שבצר לה, חוות-הדעת מנסה למצוא נקודת אור בנתוני ההשקעות המידרדרים והולכים, ומוצאת אותו בכך שההשקעות כחלק מהרווח, עלו בשנים האחרונות. ראשית, תוצאה עגומה זו נובעת לא משום שההשקעות גדלו, אלא משום שרווחי החברות צנחו, אז ודאי ששיעור ההשקעות מהרווח יעלה. שנית ואף חשוב מכך, שיעור ההשקעה מהרווח הוא נתון חסר משמעות או חשיבות. השקעות נמדדות ונחשבות בהיבט אבסולוטי ולא יחסית לרכיב כזה או אחר", לדברי מנכ"ל סלקום.
בנוסף מפנה שטרן לעובדה שבאירופה מתקיימת מגמה של אישור מיזוגים, שבדומה למיזוג כאן, לא הובילו לפגיעה תחרותית משמעותית. עוד הוא מראה שחוות-הדעת מתעלמת מהתחרות הכוללת בשוק התקשורת שבו 2 המונופולים - "בזק והוט - מחזקים את מעמדם באופן עקבי, בין היתר בחסות שתיקתו הרועמת של משרד האוצר, שעה ששתי הקבוצות שאמורות להתחרות בהן, נחלשו משמעותית. חוות-הדעת הראשונית כלל לא נותנת דעתה בנושא, כאילו להמשך הדרדרות קבוצות סלקום ופרטנר, אם תקרה, לא תהיה השפעה תחרותית משמעותית על שוק התקשורת בהיבט הרחב שלו".
לבסוף מבקר שטרן את העובדה שחוות-הדעת "אינה כוללת כל ניתוח כלכלי או תוכנית עסקית שמצביעים כיצד ניתן להמשיך לקיים את גולן כמפעיל עצמאי תוך שהוא מתמודד עם תשלום חוב של 600 מיליון שקל לסלקום ותשלום בסדר גודל של מאות מיליוני שקלים נוספים בגין שיתוף רשתות, והכל ברמת המחירים הקיימת בשוק כיום, שלשיטת אגף התקציבים יכולה עוד לרדת אף יותר. אנו מעריכים שאילו אגף התקציבים היה מבצע תחשיב שכזה, או מאשר לנו להציג בפניו תחשיב כזה במנעד אפשרויות סביר, הוא היה מגלה שאין אפשרות לקיים תוכנית עסקית שכזו, וזו בלשון המעטה".
משרד האוצר מסר בתגובה: "משרד האוצר פועל לקידום התחרות בשוק הסלולר. רק בדרך זו ניתן להבטיח מחירים סבירים ושירות הוגן וטוב לצרכנים. משרד האוצר קובע כי אישור המיזוג יביא לפגיעה חריפה בתחרות בשוק הסלולר ובצרכנים ויש להתנגד אליו. נדגיש כי חוות הדעת של אגף התקציבים שוללת את כל טיעוניו של מנכ"ל סלקום".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.