עובדת חברת החשמל: "בכיר לשעבר אנס אותי"

ט', מנהלת לשכת הדוברות לשעבר בחברת החשמל: "ב-1998 הבכיר הגיע אל ביתי בשעת לילה מאוחרת ואנס אותי" ■ לדבריה, מאז מנהלי החברה איימו עליה ואף התנכלו לה ■ המשטרה המליצה לגנוז את התיק

משרדי חברת החשמל בת"א / צילום: תמר מצפי
משרדי חברת החשמל בת"א / צילום: תמר מצפי

מסדרונות חברת החשמל כבר ידעו כמה שערוריות לאורך השנים, אך הסיפור שנחשף היום (ד') באופן בלעדי ב"גלובס" יכול בקלות להיחשב לאחת השערוריות המטרידות והחמורות שהתרחשו שם לכאורה, שכוללת טענות למסכת של טיוחים, איומים, התנכלויות והשתקת פרשת אונס חמורה לכאורה, במשך שני עשורים כמעט.

מדובר על סיפורה של עובדת חברת החשמל המעלה טענות קשות של על אונס שעברה, לטענתה, על-ידי בכיר לשעבר בחברה שפרש לאחרונה, וכן על מסכת השתקה ארוכת שנים מצד חברת החשמל, וטיפול כושל מצד מנהלים ורשויות שונות בארץ.

הפרשה, שראשיתה ב-1998 - ורק כעת הגיעה אל שולחנה של פרקליטות מחוז חיפה האמורה להכריע אם יוגשו בה כתבי אישום או שמא יש לגנוז אותה - נחשפת כאן באופן בלעדי לאחר שהעובדת הסכימה לדבר עם "גלובס", ולספר את סיפורה.

כפי שנודע ל"גלובס", לאחר חקירתם של מספר עובדי חברת החשמל, וקבלת תלונתה המלאה של העובדת, סיימה המשטרה לאחרונה את חקירת התלונה על האונס, ובשבוע שעבר הועבר התיק לפרקליטות מחוז חיפה לצורך בחינת הגשת כתב אישום בו.

ל"גלובס" נודע, כי התיק הועבר לפרקליטות עם המלצה לגנוז אותו, לאור התיישנות העבירה וכן לאור בעיות ראייתיות שעולות והקושי להוכיח מקרה שאירע לפני כ-18 שנה. ואולם, עבור העובדת חלוף הזמן לא טשטש את עוצמת הכאב.

העובדת, ט' (השם המלא שמור במערכת), הינה עובדת קבועה בחברת החשמל. היא החלה את עבודתה בחברה לפני כ-25 שנה, במאי 92', באגף התכנון כמזכירת מנהל פרויקטים ארציים, והתקדמה בתפקידים, עד לתפקיד של מנהלת לשכת הדוברות - אז לטענתה, נאלצה להתמודד עם חוויה מטלטלת וקשה להחריד. ב-1998, טוענת ט', כי נאנסה על-ידי בכיר לשעבר של חברת החשמל, שעה שהאחרון הגיע לביתה, בשעת ערב מאוחרת, בתואנה כי עליו למסור לה מסמכים שנדרשו לעבודתה.

"זה היה סיוט בלהות, אני סובלת מהזיות"

את הדברים הקשים שעברה לטענתה, סיפרה ט' ל"גלובס" היום (ד'), תוך שהיא מתקשה לבטא את המילים מבלי לדמוע ולהיחנק. וזהו סיפורה.

"נאנסתי כשהייתי גרושה עם ילד בן שנתיים וחצי. אין לי יום מדויק, לא זוכרת יום מדויק. אחרי שהוא (הבכיר לשעבר בחברת החשמל) יצא ממני, בכיתי. הייתי קפואה. לא יכולתי לתפקד. בשלב מסוים כנראה שיצאה ממני צרחה, והבן שלי קם. זה מה שהוציא אותו ממני", היא מספרת. "יום אחרי האונס הגעתי לדובר חברת החשמל דאז וסיפרתי לו מה קרה לי. הוא אמר לי לשתוק, והלך לספר את זה לבכיר לשעבר. הוא היה חבר טוב שלו, והם חברים עד היום".

- למה הפרשה מתעוררת מחדש רק עכשיו? התלוננת? איך טיפלת בכך לאורך השנים?

"ניסיתי לעשות הרבה. פניתי אפילו למבקר המדינה לפני חמש-שש שנים עם הסיפור, והם אמרו לי שהם קיבלו את המסמכים, אך בסוף לא עשו עם זה כלום. הבכיר לשעבר דאג לסגור את כל התיקים. בשלב מסוים גם עברתי בדיקת פוליגרף ויצאתי דוברת אמת. יש לי אישורים פסיכיאטריים ויש לי פוסט טראומה".

ט' מגוללת את ניסיונותיה הנואשים לאורך השנים לדאוג לכך שחברת החשמל תטפל בפרשת האונס לכאורה, ואת התשובות האטומות, ואף איומים שקיבלה לטענתה, כדי להשתיק אותה. "ב-2008 הגיעה לחברת החשמל תלונה אנונימית נגד הבכיר לשעבר, והחברה הגישה תלונה למשטרה. 28 מאיתנו נחקרו - 28 עובדים ועובדות. ממש לפני שנכנסתי לחקירה, איימו עליי לא לספר את האמת, ולא סיפרתי. פחדתי. בדיוק הייתי אחרי לידה שנייה. רק סיפרתי שהוא (הבכיר לשעבר) הגיע אליי עם מעטפה שקשורה לעבודה.

"ב-2011 הגעתי ליו"ר הדירטוריון, יפתח רון טל, וסיפרתי לו על האונס. בחדר היה איתי בעלי, ורון טל הגיש שוב תלונה בעניין במשטרה. ב-2013 הגיעה לחברת החשמל עוד תלונה אנונימית על הבכיר לשעבר, ורון טל ומנכ"ל חברת החשמל דאז, אלי גליקמן, הגישו עוד תלונה בעניין במשטרה".

- איך הצלחת לעבוד עם אותו אדם כל השנים?

"לפעמים הצלחתי ולפעמים לא. זה היה סיוט בלהות, אני סובלת מהזיות".

- למה החלטת לחשוף את עצמך עכשיו?

"כי אני כבר לא יכולה יותר. מעובדת מצטיינת הפכו אותי לעובדת לא-לויאלית, וגם לגנבת. רק לפני יומיים סיפרתי לבני החייל על האונס. לא יכולתי לשמור את זה יותר. הוא חיבק אותי ובכה. גם לבני בן ה-11 סיפרתי".

בשיחה עם "גלובס", קושרת ט' באופן מפורש בין התפוצצות פרשת האונס, לכאורה, לאחרונה שוב לבין פרישתו של הבכיר מעבודתו בחברת החשמל. לדבריה, "כשעבדתי בנהריה, המזכירה של מנהל האזור קיללה אותי ופרץ בינינו קרב מילולי. החליטו לעשות לי ועדת משמעת, שהתקיימה ב-2014. בוועדת המשמעת העליתי בפני השופט את כל הסיפור של האונס. באותו יום הבכיר לשעבר היה בחו"ל. הוא הרים טלפון למזכירה שלו ואמר לה שהוא מתפטר".

תגובות

מטעמו של הבכיר לשעבר, נמסר בתגובה: "מדובר בעלילת שווא זדונית ומופרכת שהומצאה לפני 18 שנים, ומאז גורמת לי ולמשפחתי נזק וצער רב ללא גבול. אף פרסום זה מהווה לשון הרע במובן הפוגעני ביותר ואני מתקומם ומצר על כך. התלונה נבדקה על-ידי שורה של גורמי חקירה, בהם הביקורת הפנימית בחברת החשמל, מבקר המדינה והמשטרה. למרות זאת, מעולם לא זומנתי לחקירה בנושא, ולמיטב ידיעתי כל הגורמים בחרו לסגור את התיק בנימוק של חוסר אשמה. אציין כי אף בבדיקות פוליגרף שונות שבוצעו, ביניהן על-ידי עיתון אחר שבחר במכון אובייקטיבי, נמצאתי דובר אמת ללא סייג".

מפרקליטות מחוז חיפה (פלילי) נמסר: "התיק התקבל בפרקליטות בימים האחרונים, ומטבע הדברים ייבדק, ולאחר מכן תתקבל ההחלטה".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מגלה אפס סובלנות לתופעת ההטרדות המיניות. הנהלת החברה פנתה בעבר מיוזמתה לרשויות האכיפה בבקשה לחקור את התלונות ואת החשדות. ביחס לעובדת, עלו לאחרונה חשדות שהובאו בימים האחרונים לפתחן של הרשויות בבקשה לחקור את הנושא. הנהלת החברה תשתף פעולה ככל שיידרש במקרים הנחקרים והמתבררים".

משרד מבקר המדינה מסר בתגובה: "לפני כשש שנים פנתה עובדת חברת החשמל לעובדי משרד מבקר המדינה המופקדים על הביקורת בחברת החשמל, וטענה את הטענות המופיעות בכתבה. נאמר לה שעל-פני הדברים מדובר בחשד לעבירות פליליות לכאורה ומאחר שמשרד מבקר המדינה אינו עוסק בנושאים פליליים, עליה לפנות למשטרה. יחד עם זאת, העברנו את המידע שמסרה ליועץ המשפטי לממשלה. בנוסף, היא פנתה בשנת 2010 לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה. הוסבר לה שלפי החוק, נציבות תלונות הציבור מנועה במצב זה מלטפל בתלונה".