מתלוננת נוספת נגד הבכיר לשעבר בחח"י: "עברתי התעללות"

אמש נחשף ב"גלובס" סיפורה של ט', הטוענת כי בכיר לשעבר בחברת החשמל אנס אותה, וההנהלה השתיקה את הסיפור; היום מצטרפת אליה א' עם טענות על הטרדה ■ הבכיר לשעבר: "האשמות מופרכות" ■ חח"י: "כל המקרים דווחו"

חברת החשמל / צילום: איל יצהר
חברת החשמל / צילום: איל יצהר

רשת ההאשמות החמורות לעבירות המין בחברת החשמל ממשיכה להסתבך. בהמשך לחשיפת "גלובס" מאתמול (ד') על סיפורה של ט', עובדת של חברת החשמל המעלה טענות קשות על אונס שעברה על-ידי בכיר לשעבר בחברה ועל מסכת השתקה ארוכת-שנים מצד חברת החשמל וטיפול כושל מצד מנהלים ורשויות שונות בארץ - ממשיכות להצטבר במערכת התלונות שעלו במשך השנים נגד אותו בכיר.

אל "גלובס" הגיעה תלונתה של עובדת נוספת, א', שהתלוננה על תקיפה מינית מצד אותו בכיר במשך מספר שנים, בעת עבודתה בחברת החשמל. במקרה נוסף זה מדובר על טענות שעלו על ניסיונות של אותו בכיר לכפות את עצמו על העובדת, לחבק אותה ולנשק אותה בכוח, ואף לשכנע אותה לקיים עמו יחסי מין, בטענה כי זה "יעשה לה טוב" לנישואים.

ט', העובדת הראשונה שפנתה אל "גלובס" עם טענות האונס, הסכימה לחשוף את זהות האירועים. "לאדון הזה יש כוח שאין לכם מושג לגביו. הוא היה מחזיק במידע נגד הרבה גורמים בחברת החשמל שהפכו לעושי דברו", היא אמרה. את סיפורה המלא פרסמנו אתמול, ואולם צו איסור פרסום שהוצא בעקבות החשיפה קובע כי שמה לא יפורסם יותר, עד לביטול הצו.

במקרה של המתלוננת השנייה, א', פרטיה שמורים במערכת, לאחר שזו הביעה בפנינו חשש כבד מפני פעולות נקמה והתנכלויות כלפיה מצד אותו בכיר וחבריו. א' ציינה בפני "גלובס" כי לבכיר יש כוח רב בחברת החשמל ובקרב בכיריה וכן רשת קשרים ענפה במשק, דרך שורות המשטרה וכלה במערכת המשפט. חששה המרכזי הוא מלעבור מסכת של התעללויות שוב, כפי שלטענתה עברה כאשר הגישה את תלונותיה נגדו בזמן אמת לאחר קרות האירועים.

"החזיק את כולם בביצים"

עוד הגיעו אל "גלובס" פרטיו של מקרה נוסף של עובדת שלישית, שטוענת כי גם היא חוותה אירוע מיני טראומטי עם אותו בכיר, אך זו אינה מוכנה כלל לספר את סיפורה ולשחזר את המקרה. זאת, לדבריה, בשל הטראומה העמוקה שחוותה והפחד מפני התנכלויות.

מספר חברי הוועד הצפוני בחברת החשמל עמם שוחח "גלובס", המכירים חלק מהתלונות נגד אותו בכיר, מחזקים את דבריה של א' ומתארים ל"גלובס" דמות כוחנית, בעלת קשרים וכישורים, שהציבו אותה במעמד שכמעט לא ניתן לגעת בה. "אף אחד לא היה יכול עליו בשום מצב. נראה היה שהוא החזיק את כולם בביצים. הוא מאוד מקושר מהימים שלפני הצטרפותו לחברת החשמל. הוא ידוע כרודף שמלות".

חבר ועד נוסף אמר ל"גלובס" כי "היו הרבה שמועות על נשים שהוטרדו מינית או עברו התקפה כלשהי מצד אותו בכיר. זה לא היה ברור אם זה היה רומנים או לא. חלק מהנשים אמרו שזה היה בהסכמה, אבל אלה היו נשים שהיו כפופות לו. הוא איש חזק מאד".

חברי הוועד מספרים עוד כי "היו לא מעט שמועות לאורך השנים על הטרדות, אבל כולן הושתקו. ככה זה עובד בחברת החשמל. בשלב מסוים יו"ר החברה, יפתח רון-טל, החליט לפעול והזמין את הבנות לשיחה".

העובדים מתייחסים לשורת פעולות שביצע היו"ר רון-טל ב-2011, אז אחז בידו רשימה של מתלוננות שהעלו טענות שונות על אירועי תקיפה או הטרדה מינית מצד אותו בכיר, והוא ניסה להבין את היקף התופעה.

לאחר סדרת פגישות, במהלכן שמע מספר נשים, היו"ר אף הגיש למשטרה את התלונה בעניין המתלוננת הראשונה, ט', בנוגע לטענותיה לאונס נגד אותו בכיר. גם א' הוזמנה לשיחה עם רון-טל, ופרשה בפניו את כל אירועי התקיפה המינית שלטענתה חוותה.

בשיחה עם "גלובס" הבוקר, בחלוף שנים ארוכות מאז קרות האירועים שלטענתה חוותה, א' בוכה, מתקשה לדבר וחוששת לבריאותה הנפשית והפיזית. "נהייתי חולה מכל הסיפור הזה. עברתי התעללות קשה בעקבות התלונות שלי, וחליתי. אני מפחדת להיות מותקפת שוב", היא אומרת.

לבקשתה של א', "גלובס" לא יחשוף את כל פרטי המקרה עליהם התלוננה, ופרטים רבים יישמרו במערכת. ואולם, משיחות עמה ומסיפורים שמסרו ל"גלובס" עובדים בחברה ניתן לספר כי מדובר באירועים בהם, לטענת א', היא הותקפה מינית פיזית ומילולית.

לפי העדויות, מדובר במקרים שבהן דאג הבכיר כי השניים יהיו לבד, התנפל על א', ניסה לחבק ולנשק אותה ללא רצונה, בעוד היא מנסה להרחיק אותה מעליה.

בהמשך, על-פי העדויות שהצטברו ב"גלובס", על רקע תלונותיה נגדו בזמן אמת (שאת מהלכן והתפתחותן לא ניתן לפרט כדי לשמור על פרטיותה של א'), החל הבכיר, לטענתה של א', להתנכל אליה.

א' גם סיפרה ל"גלובס" כי יש מספר עובדות שהתלוננו בוועד נגד אותו בכיר, אך הן אינן מוכנות להיחשף היום. חלק מהמתלוננות עדיין עובדות בחברת החשמל, וחלקן כבר עזבו.

הבכיר שכלפיו מופנות הטענות החמורות עזב בשנים האחרונות את תפקידו בחברה. בראיון שנתן לאחרונה ל"גלובס", נימק הבכיר את פרישתו בכך שרצה לעשות דברים מחוץ לכותלי חברת החשמל. "הייתי שם 20 שנה. כשהגעתי קרוב לגיל פרישה, הבנתי שזה הזמן לצאת החוצה ולהגשים תוכניות אחרות", אמר.

מנגד, בשיחה עם "גלובס", המתלוננת הראשונה, ט', קשרה באופן מפורש בין התפוצצותה המחודשת של הפרשה בעניינה לבין פרישתו של הבכיר מחברת החשמל.

"כשעבדתי בנהריה, רבתי עם המזכירה של מנהל האזור. החליטו לעשות לי ועדת משמעת, שהתקיימה ב-2014. בוועדת המשמעת העליתי את כל הסיפור של האונס. באותו יום היה הבכיר בחו"ל. הוא הרים טלפון למזכירה שלו ואמר לה שהוא מתפטר", סיפרה ט' אתמול ל"גלובס". 

הנהלת חברת החשמל נוקטת במדיניות חסרת פשרות ואפס סובלנות בכל הקשור למניעת הטרדות מיניות בכל האמצעים העומדים לרשותה, מעל ומעבר לנדרש על פי דין ,בכדי למנוע תופעות מעין אלו.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "החברה משקיעה משאבים רבים וזמן על-מנת להטמיע את חשיבות הנושא בקרב המנהלים והעובדים, באמצעות קיום סדנאות והשתלמויות לכלל עובדי החברה, מתן הרצאות ייעודיות להנהלות האגפים והמחוזות, חלוקת חומר הסברה ועוד. דירקטוריון והנהלת החברה התוו מדיניות סדורה שנקבעה בנוהל החברה ומיושמת על-ידי הממונה על מניעת הטרדות מיניות והתנכלות בחברה, עובדת סוציאלית בהכשרתה.

"במסגרת זו הוקם ופועל מנגנון של ועדות אזוריות, הדנות בתלונות של עובדות ועובדים ומלוות אותם במהלך התהליך, במתן ייעוץ ועד לוועדות משמעת במידת הצורך. מנגנון הטיפול בתלונות מוסדר בנוהל החברה ומפורסם על כל לוחות המודעות בחברה. כל המקרים אשר הובאו בפני יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל החברה דווחו מיידית לרשויות האכיפה". 

ט': "אחרי שהוא יצא ממני, בכיתי וקפאתי. לא יכולתי לתפקד"

הסיפור שנחשף אתמול באופן בלעדי ב"גלובס" פתח מחול שדים. מלבד חומרת הטענות שהעלתה המתלוננת ט' בעניין האונס על-ידי בכיר לשעבר בחברה, הטענות הנוספות שלה למסכת של טיוחים, איומים, התנכלויות והשתקת פרשת האונס החמורה לכאורה, במשך שני עשורים כמעט, הצליחו לטלטל את המערכת.

מנגד, המערכת פתחה נגד אותה עובדת במתקפה בגין אי-סדרים שלכאורה התגלו בעבודתה. בין היתר, לפני יומיים הגיש הוועד הצפוני כנגד אותה עובדת תלונה למשטרה בטענה לאי-סדרים.

יו"ר הועד הצפוני של חברת החשמל, יעקב דבידה, סיפר ל"גלובס" כי הוא מאמין לאותה עובדת בכל הנוגע לטענות האונס שהעלתה, אך אין קשר בין פרשה זו לבין התלונה שהוגשה נגדה.

"תמכתי ב-ט' לאורך כל הדרך עם סיפור האונס, ואני ממשיך לתמוך בה, גם כשהבכיר שלח לי הודעה מאיימת. ליוויתי אותה שנים, ועברתי איתה את הסיפור הקשה שעברה. אני מאמין בצדקתה, ואמשיך להגן עליה", ציין.

עם זאת, דבידה הוא זה שהגיש לפני יומיים את התלונה נגד ט' למשטרה, בטענה לאי-סדרים. לטענתו, "בחודש שעבר התגלו אי-סדרים. אני, בתור היו"ר, לא יכול להבליג על חשדות. זה כסף ציבורי. לפיכך העברתי אותה חזרה לטיפול הנהלת החברה. אני מקווה שיתברר כי התלונה שהגשתי לא נכונה, וש-ט' תמשיך להיאבק בהם עם האונס".

הפרשה, שראשיתה ב-1998, נחשפה אתמול ב"גלובס" באופן בלעדי, לאחר שהעובדת הסכימה לספר את סיפורה. כפי שנודע ל"גלובס", לאחר חקירתם של מספר עובדי חברת החשמל וקבלת תלונתה המלאה של העובדת, סיימה המשטרה לאחרונה את חקירת התלונה על האונס, ובשבוע שעבר הועבר התיק לפרקליטות מחוז חיפה, לצורך בחינת הגשת כתב אישום בו או סגירתו באופן סופי עם המלצת המשטרה לגנוז את התיק. זאת, בשל העובדה שבתיק קיימות בעיות של התיישנות העבירה ובעיות ראייתיות, על-רקע קרות האונס הנטען לפני כ-18 שנה.

ט' עובדת בחברת החשמל מזה כ-25 שנה. לטענתה, ב-1998 היא נאנסה על-ידי בכיר לשעבר של חברת החשמל, שעה שהאחרון הגיע לביתה, בשעת ערב מאוחרת, בתואנה כי עליו למסור לה מסמכים שנדרשו לעבודתה.

אתמול סיפרה ט' ל"גלובס" את סיפורה: "נאנסתי כשהייתי גרושה עם ילד בן שנתיים וחצי. אין לי יום מדויק, לא זוכרת יום מדויק. אחרי שהוא (הבכיר לשעבר בחברת החשמל) יצא ממני, בכיתי. הייתי קפואה. לא יכולתי לתפקד. בשלב מסוים כנראה שיצאה ממני צרחה, והבן שלי קם. זה מה שהוציא אותו ממני". 

לטענת ט', יום למחרת היא סיפרה לממונה הישיר שלה על האירוע הטראומטי, אך הוא אמר לה לשתוק. עוד היא טענה כי הפרשה הושתקה על-ידי הנהלת חברת החשמל, עד מינויו של יפתח רון-טל ליו"ר החברה ופתיחת בדיקה על-ידו של התלונות שהצטברו בחברה נגד אותו בכיר.

לדברי ט', היא עברה לאורך השנים איומים מצד גורמים שונים כדי שלא תחשוף את טענותיה בנוגע לאונס, אך רון-טל תמך בה. תלונתו של רון-טל למשטרה בשנת 2011 היא שפתחה מחדש את החקירה המשטרתית בגין האונס.

"ב-2011 הגעתי ליו"ר הדירקטוריון, יפתח רון-טל, וסיפרתי לו על האונס. בחדר היה איתי בעלי, ורון-טל הגיש שוב תלונה בעניין במשטרה. ב-2013 הגיעה לחברת החשמל עוד תלונה אנונימית על הבכיר לשעבר, ורון-טל ומנכ"ל חברת החשמל דאז, אלי גליקמן, הגישו עוד תלונה בעניין במשטרה", סיפרה ט'.

בתגובה לדברים אמר ל"גלובס" אותו בכיר - שהטענות החמורות מופנות כלפיו - כי "מדובר בעלילת-שווא זדונית ומופרכת שהומצאה לפני 18 שנים". הוא הבהיר כי מעולם לא נחקר בנושא במשטרה, וכי כל התיקים שנפתחו בעקבות התלונות של ט' נסגרו. 

הבכיר לשעבר מגיב: "המום ונדהם אל מול ההאשמות השקריות"

הבכיר לשעבר מסר בתגובה: "אני המום ונדהם אל מול ההאשמות השקריות, הזדוניות וחסרות השחר והבסיס, הנטענות בכתבה נגד אדם אשר לאורך עשרות שנותיו כמשרת ציבור פעל ללא לאות למיגור מעשי שחיתות והטרדה מינית. כואבת ומצערת הקלות בה ניתן לנסות ולפגוע בשמו הטוב של אדם.

"אני מצר על כך ש'גלובס' בחר להעניק כר נרחב לטענות שקריות וישנות, ולא נתן לי אפשרות כנה להציג את טענותיי - שהן האמת כהווייתה. הטענות המופיעות בכתבה מהוות הוצאת לשון הרע חמורה וזדונית, ובכוונתי למצות את הדין בעניין כלפי האחראים לכך.

"המחשבה כי אדם יכול לחתום קריירה ציבורית מפוארת ועדיין להיות מושא למסע נקמה, מתואם ומתוזמן של חברי ועד, הרואים בי כאשם בקלונם ובשחיתותם - מזעזעת ומעוררת שאט-נפש.

"אני דוחה מכל ומכל את ההאשמות המופרכות ומבהיר: כל התלונות המופיעות בכתבה נבדקו על-ידי הגורמים המוסמכים, בהם מבקר המדינה והמשטרה, ולמיטב ידיעתי נסגרו. מעולם לא זומנתי לחקירה בעניינן. גם בדיקות פוליגרף אובייקטיביות אליהן זומנתי מצאו אותי דובר אמת ללא סייג".