אלה החברות שהממונה על ההגבלים העסקיים לא תיגע בהן

במשך שנה וחצי מיום כניסתה לתפקיד, הממונה החדשה על ההגבלים העסקיים תהיה מנועה מלעסוק בשורת עניינים וחברות ■ כך, למשל, כנראה שעו"ד מיכל הלפרין לא תוכל לעסוק בעסקת מכירתה של מגה הקורסת

מיכל הלפרין / צילום:איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום:איל יצהר

הממונה החדשה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, תהיה מנועה מלעסוק בענייני אשראי וסליקה, שירותי מיתוג ATM, הפעלת מערכת תקשורת בין סולקים למנפיקים והפצת תוכנות אשראי, ענייני תעופה וכן בתחומים שבהם חברת תנובה מהווה גורם דומיננטי בהם. זאת, במשך שנה וחצי מיום כניסתה לתפקיד. כך עולה, בין היתר, מ"הסכם ניגוד-העניינים" שעליו חתמה הלפרין לקראת כניסתה לתפקיד.

אחד הנושאים המדוברים כיום בשוק האשראי והבנקאות הוא תוכניתו של שר האוצר, משה כחלון, להפריד את חברות כרטיסי-האשראי מבעלות הבנקים, על מנת לאפשר לחברות האשראי להתחרות בבנקים על מתן אשראי בתנאים שווים. הלפרין, על-פי ההסכם הנ"ל, לא תוכל לקחת חלק בדיון זה.

נושא אקטואלי נוסף שבו עלולה הלפרין להיתקל בבעיה, ולהיאלץ להימנע מלקבל החלטות בנוגע אליו, הוא עסקת המכירה של מגה הקורסת. אם רשת יינות ביתן תבחר להגיש הצעה לרכישת מגה, הלפרין תהיה מנועה מלדון במיזוג זה, היות שהלפרין - כך על-פי הסדר ניגוד-העניינים - ייצגה את רשת יינות ביתן במסגרת עבודתה במשרד עוה"ד מיתר.

בחודשים האחרונים, במהלך המרוץ להחלפתו של הממונה הקודם, הפרופ' דיויד גילה, דובר רבות על ניגודי-העניינים האפשריים של המועמדת שזכתה בתפקיד, עו"ד הלפרין, ראשת מחלקת הגבלים עסקיים במשרד עוה"ד מיתר. מתנגדיה אף טענו כי ידיה כממונה על ההגבלים יהיו קשורות עקב עבודתה מול גופים רבים במשק.

היום (א') נחשף הסכם ניגוד-העניינים של הלפרין, וממנו עולה, כי בנוסף להימנעותה מלעסוק בנושאי שירותי סליקה ואשראי, תעופה וענייני תנובה, מנועה הלפרין מלעסוק גם בנושאים הקשורים לבן-זוגה, אבנר הלפרין, מנכ"ל חברת ארליסנס (EarlySense); וכן בעניינים הנוגעים לחמיה, אבי בעלה, דני הלפרין.

עו"ד הלפרין כיהנה בתפקיד היועצת המשפטית של רשות ההגבלים וכסגנית ראש רשות הגבלים עסקיים, בשנים 2006-2002. ב-2007, לאחר שהפסידה לגילה במרוץ על ראשות הרשות להגבלים, הצטרפה הלפרין כשותפה וכראשת מחלקת הגבלים עסקיים במשרד עורכי-הדין הגדול בארץ - מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל.

בחודש במאי 2015 הודיע גילה על התפטרותו, על רקע התנגדותו למתווה הגז שהתגבש, והוא פרש מתפקידו בחודש אוגוסט. מאז התנהל בעצלתיים הליך האיתור של מחליפו, ואת תפקיד הממונה הזמני מילא עו"ד אורי שוורץ, היועץ המשפטי של רשות ההגבלים, שהפסיד להלפרין במרוץ לתפקיד.

על-פי הסכם ניגוד-העניינים של הלפרין, אין מניעה מצדה מלדון בענייני מתווה הגז ומשק הגז בכלל, אולם הנושא נמצא כרגע על שולחנו של בג"ץ, וראש-הממשלה בנימין נתניהו אף הגיע בעצמו להעיד בביהמ"ש לצורך הגנה על מתווה הגז.

"לא תעשה הנחות בעתיד"

במסגרת הסכם ניגוד-העניינים מתחייבת הלפרין להימנע מלעסוק - "לקבל החלטות, מלהשתתף, או מלטפל בכל צורה אחרת, במישרין או בעקיפין" - בנושאים העלולים להעמיד אותה במצב של ניגוד-עניינים, בכל הקשור לעניינים אישיים, עניינים של קרובי-משפחה ועניינים של אנשים שיש לה זיקה אישית, פוליטית וכלכלית-עסקית אליהם. כמו כן, היא מתחייבת כי ככל שיתעורר ספק בדבר טיבו של הקשר או הזיקה - היא תתייעץ עם היועץ המשפטי של הרשות באשר ליכולת שלה לדון בנושא.

עו"ד הלפרין מפרטת עוד שורה של חברות שאותן ייצגה במהלך עבודתה כעורכת-דין במשרד עוה"ד מיתר, ובהם סוכנות הביטוח מדנס, אדמה פתרונות לחקלאות, סימנס גרמניה, אל-על נתיבי-אוויר לישראל, Glaxo Smith Kline ג'י-פור-אס פתרונות אבטחה, טמבור, סיסקו-סיסטמס, יינות ביתן, ליימן-שליסל, סטורנקסט, מוצרי שלם אריזות, פי-גלילות מסופים וצינורות נפט, מרכז סליקה בנקאי (מס"ב), בנק איגוד, קבוצת לאומי, Stratasys Ltd, פוקס, תנובה, שבא שירותי בנק אוטומטיים, ונטו מ.ע.

בענייני לקוחות אלה - וכן כל הלקוחות העיקריים של משרד מיתר - מתחייבת הלפרין שלא לעסוק במשך כשנה וחצי, ממועד סיום ההתחשבנות שלה מול משרד מיתר על שירותיה; וכן מתחייבת להימנע מלעסוק בנושאים של לקוחות אחרים שבהם טיפלה במשרד, שאינם כלולים בקטגוריה של לקוחות משמעותיים, במשך שנה ממועד סיום הטיפול בכל אחד מהם.

עם זאת, על-פי ההסכם, הלפרין אינה מנועה מלעסוק בנושאים כלליים בתחום סמכותה כממונה - נושאים המשפיעים ומשליכים על כלל העסקים או על כלל הציבורים וסקטורים נרחבים מהם - גם אם יש בהם כדי להשפיע בעקיפין על כל הגורמים המוזכרים בהסכם, שבעניינם היא מנועה מלדון. בין היתר מדובר בקרובי משפחתה, לקוחות וגורמים עסקיים שאליהם היא קשורה, למעט אם מדובר ב"השפעה מהותית ומיוחדת" עליהם. עוד התחייבה הלפרין, כי ככל שמדובר בהשפעה מהותית ומיוחדת - היא תטפל בנושאים כלליים אלה לאחר קבלת אישור היועץ המשפטי של הרשות.

באשר לסוגיות פרטיות שטופלו על-ידה באופן אישי כעורכת-דין במשרד מיתר, מנועה הלפרין מלעסוק בהן למשך כל תקופת כהונתה.

באשר לקשריה עם משרד מיתר ולתשלומים המגיעים לה כשותפת הון במשרד, נקבע בהסכם ניגוד-העניינים, כי כל הכספים המגיעים לה מן המשרד ישולמו לכל המאוחר, בתוך 60 יום מיום כניסתה לתפקידה כממונה החדשה.

בעוד גורמים שונים בשוק טוענים, כי ההסכם מוכיח כי הלפרין, כמי שמצויה בניגודי-עניינים בנושאים רחבים, לא הייתה אמורה להתמנות לממונה, מומחי הגבלים בטוחים, כי היא תעשה את עבודתה כראוי, ואין בהסכם שום סיבה אמיתית לחשש.

כך, גורם בכיר בתחום ההגבלים, לא מבין על מה כל המהומה. לדבריו, "למיכל הלפרין, כממונה על ההגבלים, אין שום בעיה לעשות את עבודתה כהלכה. העיסוק בחברות שהיא ייצגה בעבר מייצג בלבול מערכות. אין סיבה לחשוב שמשום שהיא ייצגה גוף לפני שהתמנתה לתפקידה, היא תעשה לו הנחות בעתיד. זה רק ביטוי להסדרי ניגוד-העניינים המופרזים שהמדינה כופה על עובדיה, וחבל".

האם אין בעיה בעובדה שהממונה מנועה מלדון בשוק האשראי, שהתחרות בו נמצאת היום בכותרות, ובעסקה אפשרית למכירת מגה?

המומחה להגבלים: "במה שלא תטפל הממונה במישרין, יטפלו היועץ המשפטי והכלכלן הראשי של רשות ההגבלים, שיעשו את מלאכתם נאמנה".

לדברי גורם בכיר נוסף בתחום, קיימת בעייתיות בכך שבאחד הנושאים הכי משמעותיים השנה בתחום התחרות - מכירת מגה - הממונה מנועה מלעסוק. "מכל הרשימה מה שנראה הכי מהותי לציבור ומאוד חשוב, זה העניין של מגה. היא מנועה מלעסוק בכך, לא רק אם יינות ביתן יגישו הצעת רכישה, כיוון שהיא יודעת מה האינטרס של אותו לקוח שלה, ולכן היא מנועה מלעסוק בכל עסקה שלא תעלה.

"זה אחד השווקים שהכי משפיעים על רווחת הצרכן, האדם הממוצע ועל יוקר המחיה. ראינו כבר במיזוג הקודם, האומלל, של קלאבמרקט ושופרסל, איך מיזוג לא נכון, מיזוג שלא היה ראוי לאשר אותו, מעלה מחירים בשוק בצורה דרמטית. יציאה של מגה מהשוק היא שינוי מבני בעל השפעה דרמטית לא פחות מהרכישה של קלאבמרט, ומשמעותי לכיס שלנו. זו הבעיה המרכזית עם המניעות שלה, כי היא הייתה יכולה לעשות פה סדר".