"השווקים מתמחרים מיתון עמוק, וזה לא משתקף בנתונים"

אחרי שבוע של נפילות בעולם, סוף השבוע החזיר מעט צבע ללחיי המשקיעים

בורסת ניו יורק בשבוע שעבר / צילום: רויטרס
בורסת ניו יורק בשבוע שעבר / צילום: רויטרס

המניות האמריקאיות והאירופיות התאוששו בסופו של שבוע סוער, שבמהלכו משלו בכיפה הפחדים הנוגעים למגזר הפיננסי, בעוד שבנקים מרכזיים נוקטים מהלכים קיצוניים להמרצת הצמיחה העולמית.

מדד סטוקס 600 הכלל-אירופי, שנחתך ב-6.8% במהלך ארבעת ימי המסחר האחרונים, זינק ב-2.9%, בעוד שהבנק הגרמני קומרצבנק מוביל את התאוששות המגזר הבנקאי, עם זינוק של 18% בתגובה לחידוש תשלומי הדיבידנדים.

בוול סטריט טיפס מדד S&P 500, שנסגר ביום חמישי בשפל של 22 חודשים, כמעט ב-2%, הודות לנתונים שהראו כי הצרכן האמריקאי אינו מתרגש במיוחד מהזעזועים האחרונים. "השווקים מתמחרים תרחיש של מיתון עמוק וממושך שפשוט אינו משתקף בנתונים. זה עלול לקרות בעתיד, אך האצת הוצאות הצריכה בינואר מאששת את הקביעה שכמעט אין ראיות לקיום השלכות עושר שלילי שמעוררות דאגה כה רבה בשווקים", אמר טורסטן סלוק, כלכלן בינלאומי ראשי בדויטשה בנק.

הנפט המריא ושיפר את מצב הרוח

הבנקים האמריקאים קיבלו זריקת עידוד לאחר שג'יי.פי מורגן צ'ייס חשף כי המנכ"ל ג'יימי דיימון קנה מניות בשווי 26.5 מיליון דולר - מהלך שהוצג כהצבעת אמון במגזר.

התאוששות מחירי הנפט שיפרה עוד יותר את מצב הרוח, והסוחרים קיצצו את הפוזיציות שלהם בנכסי מקלט-בטוח שרשמו לאחרונה גאות, כגון זהב ואג"ח ממשלתיות בעלות דירוג גבוה. הין היפני, שנחשב גם הוא למקלט בטוח, נסחר בירידה של 0.7% וברמה של 113.24 ין לדולר - אך לקראת יום המסחר באסיה הוא העפיל לרמה שמתקרבת לשיא של 15 חודשים.

התחזקות הין לאחרונה פוגעת בשוק המניות בטוקיו, הרגיש לשער החליפין של הין, ומדד ניקיי 225 חידש את המסחר לאחר יום הפגרה עם צניחה של 4.8%, ונסגר ברמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2014. מתחילת 2016 איבד הניקיי 21% מערכו, מכיוון שהמניות הפיננסיות נחתכו לאחר שהבנק המרכזי של יפן עבר לריבית שלילית בניסיון להמריץ את הצמיחה ולהתמודד עם הלחצים הדפלציוניים.

 

בנאומו בפני הפרלמנט היפני שלשום חזר נגיד הבנק המרכזי של יפן, הרוהיקו קורודה, על הצהרתו כי לא יהסס להגביר את מאמצי ההמרצה המוניטרית כדי לעמוד ביעד האינפלציה בסך 2% של הבנק.

בנקים מרכזיים אחרים משתמשים גם הם בריבית שלילית כדי להמריץ את הצמיחה הכלכלית. השבוע ישאלו המחוקקים האמריקאים את הפדרל ריזרב אם גם הוא שוקל מהלך דומה - ובקרב המשקיעים שוררת בהלה לנוכח עלותו של המהלך הזה לבנקים.

מדד הבנקים בבורסת המניות של טוקיו נשחק ב-38% מתחילת השנה הנוכחית, ולפני יום המסחר שלשום נחתכו S&P 500 ו-סטוקס 600 האירופי ב-23% וב-29% בהתאמה.

חלק מהמשקיעים מביעים תסכול מכך שהתנהלות הגוף הממונה על המדיניות המוניטרית משדרת ייאוש, והופכת למקור של לחץ נוסף על השוק במקום למקור של רגיעה. "לדעתנו יש אלמנט של עייפות בבנקים המרכזיים", אמרו אנליסטים בדנסקה בנק. "בשנים האחרונות הפכו הבנקים המרכזיים לגוף היחיד שמסוגל לנקוט פעולה בכל הנוגע לתמיכה בכלכלה העולמית ובשווקים, אבל יש גבול למה שהם יכולים לעשות".

בריחת המשקיעים מסיכון לאחרונה הובילה להתנפלות על הזהב ועל האג"ח הממשלתיות, ושני נכסים אלה רשמו מימוש רווחים מסוים במהלך המסחר בארה"ב. הזהב, שרשם ביום חמישי שעבר את העלייה היומית התלולה ביותר בשבע השנים האחרונות, והעפיל לרמה הגבוהה ביותר ב-12 החודשים האחרונים, נפל ביותר מ-8 דולרים לרמה של 1,237 דולר לאונקיה, בעוד שמדד הדולר התאושש ב-0.44% ל-95.9.

התשואה על האג"ח הממשלתיות הגרמניות, שמשמשת כמדד ייחוס לתשואת אג"ח, ושנעה בכיוון הפוך למחיר האג"ח עצמן, טיפסה ב-8 נקודות בסיס ל-0.26%, בעוד שתשואתן של אג"ח מקבילות של משרד האוצר האמריקאי, שצנחה באמצע יום המסחר לשפל של שלוש שנים בסך 1.53%, התאוששה ב-10 נקודות בסיס במהלך המסחר והגיעה ל-1.75%.

מחיר הנפט, שגם הוא משקף לאחרונה את תיאבון המשקיעים לסיכונים, התחזק בתגובה לדיווחים לקראת סוף יום חמישי כי אופ"ק עשויה לדון בקיצוץ תפוקה כדי לצמצם את הרוויה בשוק הנפט הגולמי העולמי. מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט קפץ ביותר מ-9% ל-32.80 דולר לחבית, ומחיר הנפט הגולמי האמריקאי WTI נסק בקרוב ל-11% ל-29.02 דולר לחבית.

שוקי המניות בסין היבשתית נותרו סגורים לרגל חג השנה הסינית החדשה, אך מדד הנג סנג בהונג קונג נפל ב-1.2% ושיקף את היחס הזהיר השורר כעת באזור כלפי הבנקים.

מדד S&P/ASX 200 האוסטרלי נסגר בירידה של 1.2%. מדד קוספי הדרום קוריאני נפל ב-1.4%, ומדד הטכנולוגיה קוסדא"ק צנח ב-6.1%, לאחר ירידה חדה יותר של 8.2% במועד מוקדם יותר במהלך המסחר, והצית מנגנון סגירה אוטומטית שהשעה את המסחר במשך עשרים דקות.

הנפילות בעולם מתחילת השנה
 הנפילות בעולם מתחילת השנה