אחת ההטבות המשמעותיות לטסים בתדירות גבוהה, במיוחד בטיסות טרנס-אטלנטיות, היא האפשרות לצבור נקודות או מיילים במסגרת מועדון הנוסע המתמיד, מעבר להטבות שונות כמו שדרוג במחלקת הטיסה, הנחות בדיוטי פרי והעלאת כבודה נוספת למטוס.
מועדוני התעופה הרלוונטיים לישראלים הם ארבעה מרכזיים (ראו טבלה) - אל-על, סטאר אליאנס, ואן וורלד וסקיי טים. איזה מועדון הוא המשתלם ביותר? המודלים של כל מועדון כל-כך שונים, עד שההשוואה הופכת מסובכת מאוד, וזה כמובן משחק לטובת המועדונים ולרעת הצרכנים.
לא במקרה כל מועדון קובע לעצמו קריטריון אחר לצבירה ומשתמש במינוחים שונים, למשל מיילים, נקודות או אביוס. מדיניות הצבירה יכולה להיקבע בהתאם למחיר הכרטיס, מרחק הטיסה או שילוב של השניים, ויש מועדונים (למשל פליינג בלו של אייר פראנס) המתגמלים בהתאם לתדירות הטיסות של החבר.
וזה לא הכול - הצבירה מושפעת מהמחלקה שבה טסים ומדרגת החבר במועדון, והפערים עצומים. גם במימוש היתרה הנצברת, כל מועדון קובע תנאים משלו, המושפעים מעונות השנה ומדרגת החבר.
במילים אחרות, כדי לבצע השוואה אמיתית בין המועדונים, יש לבחון את הנתונים הרלוונטיים לכל חבר מועדון ולכל טיסה, אומרת גלית משה, מנהלת מסחרית חברות תעופה בתלמה נסיעות ותיירות.
ובכל זאת, ניסינו לבדוק את יחסי המימוש של צבירת הנקודות ב-3 יעדים פופולריים, במיוחד לאנשי עסקים: ניו-יורק, לונדון והונג-קונג. כך, למשל, מבדיקה השוואתית שערכה עבור "גלובס" קבוצת סיגנל, המספקת שירותים ליותר מ-700 חברות במשק, עולה כי לחברי מועדון הנוסע המתמיד של אל-על יש יתרון במימוש הנקודות שצברו על פני יונייטד איירליינס או לופטהנזה כאשר מדובר בקבלת כרטיס בונוס לניו-יורק, אך חברי מועדון הנוסע המתמיד של בריטיש איירווייז יוכלו לממש טיסת בונוס ביחס נמוך יותר של נקודות (ראו טבלה).
לכאורה, אין מניעה להצטרף לכל המועדונים הקיימים במקביל, אולם ההתמדה במועדון מסוים היא שתתגמל את החברים. לדברי יואב קרני, סמנכ"ל קבוצת סיגנל, לנוסע עסקי מומלץ לרכז את הפעילות שלו במועדון אחד, בהתאם ליעדים הדומיננטיים שלו.
עם זאת, הוא מסייג: "אם מדובר באיש עסקים שמרבה לנסוע למגוון יעדים יבחר בשני מועדונים: באל-על, שמפעילה טיסות ישירות, והאפשרות לממש אצלה כרטיסי בונוס מהירה יחסית; ובמועדון נוסף ששייך לאחת הבריתות הגדולות, כמו סטאר אליאנס".
כך או כך, לפני שמצטרפים למועדון נוסע מתמיד, אלה הדברים שכדאי להביא בחשבון:
בריתות: 3 בריתות מרכזיות מאגדות עשרות חברות תעופה (ראו טבלה). בתוך הברית, כל מועדון פועל אמנם באופן עצמאי מבחינת מדיניות הצבירה ואפילו שם המועדון, אולם ניתן לממש מיילים לטיסות גם בחברות הנוספות בברית. במובן זה, אל-על בבעיה. הבריתות הגדולות אינן מעוניינות לצרף את החברה הישראלית, ולכן אל-על מפעילה מועדון משל עצמה, הכולל הסכמים עם חברות תעופה פופולריות פחות בקרב הנוסעים הישראלים (קוואנטס האוסטרלית, סאות' אפריקן איירליינס ואירו מקסיקו).
היררכיה: החברים במועדוני הנוסע המתמיד מחולקים ל-3 עד 5 רמות, בהתאם לתדירות הטיסות שלהם. לכל חברה הדירוג שלה, ויחסי הצבירה המעלים את החבר במדרג אינם אחידים. גם אם טיפסתם עד הרמה הגבוהה ביותר, לא לעולם חוסן. באל-על, למשל, נוסעים שלקחו הפסקה של שנה מטיסות יצנחו מטה לרמה הבסיסית. חברים ברמות הגבוהות יותר זכאים לפינוקים לא רק במימוש המיילים או ביחס הצבירה אלא גם בכניסה לטרקלינים, במימוש הנקודות ועוד.
צבירה: כאמור, כל חברה קובעת את תנאי הצבירה שלה - חלקן לפי מחיר הטיסה, אחרות לפי מרחק, ויש חשיבות גם לסוג הכרטיס (למשל אם מדובר בכרטיס גמיש שניתן לביטול). כך, למשל, חברי מיילס אנס מור של לופטהנזה הנוסעים במחלקת תיירים בטיסה מתל-אביב לפרנקפורט יכולים לצבור מ-457 עד 2,745 מיילים לכיוון, בהתאם לסוג הכרטיס שרכשו. באל-על, הצבירה בטיסה ללונדון במחלקת תיירים נעה בין 20 ל-100 נקודות. הטסים לניו-יורק במחלקת עסקים באל-על יצברו בין 180 ל-320 נקודות. מחזיקי פליי קארד, כרטיס האשראי של אל-על, צוברים 10% בנוסף. צבירה למטרות כרטיס בונוס מתאפשרת גם בתשלומים בכרטיסי אשראי, בהשכרות רכב, בלינה בבתי-מלון ובטיסות בשותפות בברית, בשעה שצבירה למטרת העלאת הסטטוס, כלומר מעמד החבר (כסף, זהב, פלטינה), נעשית בטיסות בלבד.
מועדוני לואו קוסט: חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל-על צוברים גם בטיסות ב-UP (חברת הלואו קוסט של אל-על). אבל הם לא לבד. לאחרונה השיקה חברת איזי ג'ט את מועדון הנוסע המתמיד המיועד לנוסעים נאמנים (יותר מ-20 טיסות בשנה). ההטבות כוללות שינוי טיסות ללא עלות, התחייבות למחיר זול ועוד. חברת הלואו קוסט הבריטית מונרך איירליינס שפתחה לאחרונה נציגות בישראל מציעה לחברי המועדון שלה לצבור 20 נקודות על כל ליש"ט. הטבות המועדון, שההצטרפות אליו היא חינמית, כוללות העלאת משקל הכבודה, צ'ק-אין מהיר ועוד. יחס הצבירה למימוש כרטיס ללונדון, למשל, עומד על 22,600 מיילים לכיוון (שווי של 1,130 ליש"ט ברכישת כרטיסים).
צבירה בשינה: צבירת המיילים מתבצעת לא רק באוויר אלא גם בקרקע. לדלתא, לדוגמה, יש שיתוף-פעולה עם רשת בתי-המלון Starwood, כך שחברי מועדון הנוסע המתמיד צוברים מייל עבור כל דולר ששילמו על לינה. לופטהנזה מציעה צבירה ומימוש מיילים בלינה בבתי-מלון שיש לה הסכם עמם.
אבל הצבירה אינה רק בבתי-מלון. אל-על, למשל, מציעה לחברים המחזיקים בכרטיס אשראי דיינרס YOU צבירה בקנייה בסניפי מגה בעיר, בדור-אלון, בורדינון ובנעמן. כך, רכישה חודשית ב-1,000 שקל תומר ל-5 נקודות. גם מחזיקי כרטיס אשראי מיילס אנד מור (כאל) צוברים מיילים למימוש בקניות (בכל מקרה, לא בתשלומים לרשויות ממשלתיות). חלק מהחברות מאפשרות לחברים גם לרכוש מיילים, וחלקן מאפשרות צבירה משפחתית דוגמת בריטיש איירווייז.
מימוש: יחסי המימוש משתנים בהתאם לחברות, המועדונים ודרגת החברות. לפי תחשיב שביצעה עבור "גלובס" סיגנל טורס, הצבירה לשם טיסת בונוס ללונדון, למשל, טובה יותר באל-על מאשר בבריטיש איירוויז עבור לקוחות פלטינה (3.3 כרטיסים לעומת 3.8 בבריטיש), בשעה שלקוחות זהב של שני המועדונים יזדקקו ל-4.5 כרטיסים באל-על ול-3.8 כרטיסים בבריטיש (ראו טבלה).
עם זאת, בסיגנל טורס מסייגים שההשוואה עלולה להיות לא מדויקת עקב הבדלים ברמות ובתעריפי הכרטיסים בין החברות והבדלי תעריפים הנובעים מעונות ומביקוש.
ככלל, כדאי לשים לב שאמנם קל יותר לממש נקודות בעונות השפל, אלא שלעתים עולה הדילמה הבאה: מחיר כרטיס הבונוס עשוי לעלות 30,000 מיילים ו-300 דולר עבור מסים והיטלים, בשעה שכרטיס רגיל ליעד באותו מועד עשוי לעלות 400 דולר, כך שההבדלים אינם גדולים. המסקנה: יש לבדוק מהו המחיר הריאלי של הטיסה במועד האמור. לפעמים עדיף לשמור את המיילים שצברתם לטיסה אחרת או לשדרוג המושב במטוס.
כדאי לבדוק
1 מי בברית? בדקו לאיזו ברית שייך המועדון שלכם ואם ניתן לממש מיילים שנצברו גם בחברות אחרות.
2 כמה צוברים? בדקו כמה מיילים נצברים בכל טיסה. יש גם סוכנים המתמחים בנסיעות עסקיות שיוכלו להתאים מסלול שימקסם את הצבירה.
3 היכן צוברים? לפני הזמנת חדר בבית-מלון או השכרת רכב, בדקו אם יש הטבות. כמו כן, בדקו אם ניתן להמיר קניות בכרטיס אשראי לנקודות.
4 צברתם? כדאי לבדוק מה תוקף הנקודות/מיילים ולממשם בהתאם.
5 יש מבצע? חברות התעופה יוצאות מעת לעת במבצעים למימושים. כדאי לעקוב.
6 משתלם? בדקו אם מחיר כרטיס הבונוס משתלם ביחס למחיר הנקוב של הכרטיס באותה עת, או שכדאי לממש במועד אחר.
אינפו יעדים
מועדוני התעופה הגדולים לנוסע הישראלי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.