שני סימנים שמעידים שהשוק הדובי בדרך להפוך שורי

שני מדדי מניות שרק לפני שלושה שבועות שימשו השראה לשלל כותרות בסגנון "השוק הדובי כבר כאן" הראו בשבוע החולף סימנים כי הם מתהפכים

פני שלושה שבועות, אסטרטגים של השוק, משקיעים והתקשורת היו כבר ערוכים ומוכנים לשוק מניות דובי. הנה מבחר קטן של כותרות מהתאריכים 8-11 בפברואר.

יאהו פייננס: "קריסת מניות הטק נראית כמו פקיעה של בועה".

CNBC: "אל תנסו אפילו לחשוב על תחתית, אומר סוחר ידוע".

מרקטווץ': "הירידה של דאו נראית כעת רשמית".

CBS ניוז: "שוק דובי בלי מיתון? בוודאי...".

פייננשל טיימס: "המניות בעולם על סף שוק דובי".

דה סטריט: "רק תודו, זהו שוק דובי".

שני מדדים, ראסל 2000 של המניות הקטנות (RUT) ודאו ג'ונס מניות תחבורה (DJT), מילאו תפקיד כפול - של מדדי שוק דובי מובילים ושל שעירים לעזאזל.

כמה מהר דברים משתנים. עלייתם של שני "השעירים לעזאזל" הללו, ושל המניות בכלל, גורמת לדובים העקשניים או השולפים מהר מדי להזיע. למעשה, שני המדדים הללו, שהובילו את הירידות, בשוק מאיימים כעת להתגבר על רמת התנגדות חשובה, ולצעוד כלפי מעלה.

ראסל 2000: תמיכה והתנגדות

גרף הסגירות השבועיות של RUT מראה שהוא מצא תמיכה בפברואר, ונע מאז מעל קו המגמה ארוכת-הטווח שהתחילה בשפל של מארס 2009. התנועה הזו כשלעצמה היא שורית.

אבל RUT נתקל כעת ברמת התנגדות של 1,080 נקודות. זו הייתה רמת התמיכה שלו בפברואר 2014, מאי 2014 וספטמבר 2015, ואילו כעת זו רמת התנגדות.

גרף הסגירות היומיות מראה ש-RUT נמצא בקניית-יתר קצרת-טווח, מה שיכול לגרום לו נסיגה קצרת-טווח. אבל מאחר שלא הייתה תנודה שורית במדד העוצמה היחסית (Relative Strength Index - RSI), שבו נעשה שימוש בשיטת הניתוח הטכני (המדד מראה את עוצמת המחיר על-ידי השוואה בין תנודות מעלה ומטה של מחירי הסגירה של המניה) בשיא של יום ה' שעבר, זוהי אינדיקציה להמשך עלייה בסופו של דבר.

בקיצור, התרחיש הסביר הוא נסיגה ואחריה פריצה של קו התנגדות 1,080 נקודות. תעודת הסל שמחקה את RUT היא iShares Russell 2000 (IWM).

DJT: פרץ רמת התנגדות

גרף מדד מניות התחבורה של דאו ג'ונס נראה שורי למדי, והוא פרץ רמת התנגדות תחילית.

גם DJT מתקרב לקניית יתר קצרת-טווח, אבל רמות כאלה בשבועות האחרונים לא גרמו לו לרשום נסיגה משמעותית, וזהו בדרך כלל סימן לאיתנות של מדד. גם בעוצמה היחסית שלו (RSI) לא היתה התפלגות דובית ביום ה' שעבר. תעודת הסל שמחקה אותו היא iShares Transportation Average (IYT).

הפסיקו לסגת - במקום להמשיך

מהשיא שלו ב-2015 עד יום ה' שעבר, מדד RUT איבד 21.23%. מדד DJT איבד 31.22%. מדד S&P איבד רק 15.20%. שלא כמו S&P, שני המדדים אכן ירדו ביותר מ-20%, והם בטריטוריה דובית. למרבה האירוניה, בדיוק כשאנשי המקצוע והתקשורת היו מוכנים להכריז על שוק דובי למהדרין, התהפכה מגמת המניות.

למרות המהפך הזה, עדיין מוקדם ויומרני מדי לקבוע שהשוק הדובי במדדי RUT ו-DJT כבר הסתיים.

עם זאת, שני המדדים הללו הפסיקו לסגת היכן שציפינו שימשיכו. כעת הם גורמים לפעילים הדוביים להגיע, ומתבצרים בעמדות שיאפשרו להם לנוע קדימה - אולי אחרי נסיגה קצרה.

גם מדד 500 S&P הגיע לאזור מפנה, ותנודות המחירים של הימים הקרובים יקבעו את הטון לשבועות הבאים.

האזור הזה דומה לאזור שבו היה S&P בשפל של 11 בפברואר, 1,810 נקודות. דוח "מכ"ם הרווחיות" מאותו יום זיהה תמיכה ברמה זו, וציין שש סיבות לעלייה ב-S&P, יחד עם המלצה לקנות לרמה של 1,828 נקודות (בניגוד לאווירה הכללית בשוק, כפי שהיא משתקפת בכותרות שבהן פתחנו את הכתבה). יעד העלייה היה 1,950-1,990 נקודות עם פוטנציאל אמיתי לדהירה של השוק.

הסיכון עולה תמיד כאשר יעד העלייה נכבש. השאלה היא האם רמת ההתנגדות הבאה הזו תחזיר את S&P לרמת שפל חדשה, או שאחריה תבוא עלייה נוספת אחרי נסיגה קצרה.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2016

מדד ראסל 2000 מתחילת השנה
 מדד ראסל 2000 מתחילת השנה