סוגיית סימון המחירים שוב בכותרות: מחר (ב') תונח על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה של ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד), שתנסה להביא לביטול החובה לסמן מחירים על גבי כל מוצר ופריט באמצעות מדבקות המחיר המוכרות - ובמקומן להציב צג אלקטרוני על גבי המדף שבו יוצג המחיר ויתר המידע שדורש החוק, כמו סימון מחיר לפי יחידת מידע. ח"כ אוחנה מעריך כי מדובר בחיסכון של לפחות 200 מיליון שקל בשנה בסל הקניות המשפחתי.
לדברי ח"כ אוחנה, החובה המסורבלת, הלא יעילה והכמעט ייחודית לישראל לסמן מחירים על כל פריט ופריט, מביאה לעליית מחירים משמעותית.
"חובת הקמעונאים להציב עובדים שיעבדו כל היום עם אקדח המדבקות ויעברו על מאות אלפי פריטים שמחירם משתנה לעתים בתוך פרק זמן קצר, מגולמת במחירי המוצרים לצרכן", אמר אוחנה.
באשר לניסונות העבר להעביר הצעת חוק דומה, ניסיונות שנבלמו בשלב מוקדם ביותר, אמר אוחנה: "היו ניסיונות ראויים, משום שזה דבר שצריך לקרות. אנחנו חוזרים עם הצעת חוק דומה - לא בגלל שלא הצליח, אלא בגלל שזה משהו שחייב לקרות. כשהחלטנו לסמן מחיר על כל מוצר ומוצר, הלכנו נגד המגמה העולמית, וכעת ב-2016 צריך לבטל את החובה".
לדבריו, הסיבה העיקרית היא החיסכון בעלויות שהוא מגדיר כנסתרות - וזאת כחלק ממאבק נוסף ביוקר המחיה. "ברור שסימון על גבי המוצר נוח", הסביר אוחנה. "באותה מידה של נוחות יכולתי לקבוע חוק שייקבע כי על הרשתות לבצע משלוחים חינם לכל לקוח. זה גם נוח, אבל יש לזה עלות, וכך גם למדבקות הללו יש עלות שהצרכן משלם. ליוקר המחיה יש סיבות נסתרות וגלויות, וזו אחת הסיבות הנסתרות שמייקרות ב-200 מיליון שקל בשנה - על-פי הערכות ממעיטות - את סל המוצרים".
אוחנה הדגיש כי אינו מתנגד לסימון מחירים במדבקה, וכי רשת שתרצה תוכל להמשיך לעשות זאת בד-בבד עם הצגת מחירים בצג. כמובן שגם הפן הדיגיטלי המתבקש לא נסתר מעיניו בעידן שבו אנו חיים. "אני מניח שיהיו התנגדויות מצד ארגוני הצרכנים, לעומת דעות חיוביות מכיוון הקמעונאים. בכל מקרה, אני הקפדתי לא לשוחח טרם הגשת החוק עם קמעונאים כלל. זו הצעת חוק שנולדה ממני בתור צרכן, כאחד שמגיע לסופר ורואה עובדים שמשקיעים שעות בדבר כל-כך אבסורדי - לסמן מדבקות על מאות אלפי מוצרים, והמחירים מתחלפים לעתים מדי יום".
אייל רביד, בעלי רשת ויקטורי, הוא תומך נלהב של הצעת החוק, וגם הוא מעריך כי מדובר בחיסכון של לפחות 200 מיליון שקל בשנה, אחרי שהרשתות יחזירו את ההשקעה של התקנת הצגים. "צג דיגיטלי הוא כורח המציאות", אמר רביד. "הוא יביא לצמצום בעלות שכר עבודה ולאפשרות לגלגל את זה על המחיר. נכון, נדרשת השקעה בהתקנה של צגים דיגיטליים - אצלי בפריסה ארצית מדובר על 13 מיליון שקל - אבל למרות ההשקעה, זו תוכנית שתחזיר את עצמה. בטווח של שנה-שנתיים נראה את השינוי. פרט לנוחות של סימון מחירים, המדפים יהיו נקיים יותר; לא יהיו פסי מדף שעליהם אנחנו מנסים לדחוס את המידע לפי חוק. כשהכול יהיה אלקטרוני - אין מקום לטעויות, והמידע יכול להתחבר למאגר המחירים.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, הביע התנגדות חריפה: "מדבקות הסימון על גבי המוצר הן כלי הבקרה מספר אחת של הצרכן ואחד ההישגים הגדולים של הצרכנים בישראל. הזכות להשוות מחירים היא זכות בסיסית, והמדבקה היא הכלי שהצרכן יכול להשוות באמצעותו מחירים בתוך החנות עצמה; כשהוא שם את המוצר בעגלה ועובר הלאה ואז פוגש מוצר מתחרה באזור אחר בחנות - מדבקה על המוצר מאפשרת השוואה מיידית וקבלת החלטה לגבי כדאיות המוצר. ויתרה מכך, כשהוא מגיע לקופה - איזו דרך תהיה לו לדעת שהמחיר בקופה הוא אכן המחיר של המוצר?".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.