האוליגרכים החדשים: חבר ילדות של פוטין לוטש עיניים לאירופלוט

ארקדי רוטנברג, שהוא גם בן זוגו לג'ודו של נשיא רוסיה, עשה הון עתק יחד עם אחיו בתקופת כהונתו של פוטין באמצעות זכייה בחוזים למיזמים ממשלתיים גדולים ■ כעת הוא מנסה לרכוש 50% מגרעין השליטה הממשלתי בחברת התעופה

ארקדי רוטנברג / צילום: רויטרס
ארקדי רוטנברג / צילום: רויטרס

ארקדי רוטנברג - חבר ילדות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ובן זוגו לאימוני ג'ודו עד עצם היום הזה - מנסה לרכוש 50% מגרעין השליטה של ממשלת רוסיה במונופול התעופה אירופלוט, לדברי שלושה מקורות יודעי דבר.

פוטין מתייחס באהדה למאמציו של רוטנברג לקנות החזקה בת 25% מאירופלוט, ששווי השוק שלה הגיע באחרונה ל-69 מיליארד רובל (970 מיליון דולר), לדברי שניים מהמקורות. מקור אחד שמקורב לאירופלוט אמר כי הנהלת החברה מודעת לשאיפותיו של רוטנברג. אם יצליח רוטנברג להשיג את מבוקשו, יעורר המהלך חששות בנוגע לשקיפות הצעדים שנוקטת הממשלה להפריט כמה קבוצות ממשלתיות גדולות כדי לסגור את הגירעון התופח בתקציב הממשלה.

 

כל עסקה שתעניק לרוטנברג השפעה משמעותית על ניהול אירופלוט תחשוף את פוטין לביקורת על שהוא מאפשר את היווצרותה של אוליגרכיה חדשה. כמה מהאנשים העשירים ביותר ברוסיה עשו את הונם באמצעות עסקאות הפרטה נגועות בשחיתות בשנות התשעים של המאה העשרים. פוטין גינה עסקאות אלה, ונשבע לשים להן קץ.

רוטנברג הכחיש את הטענות. "איננו מתכננים לרכוש שום החזקה באירופלוט", אמר אחד מדובריו של רוטנברג. אירופלוט עצמה סירבה להגיב. דמיטרי פסקוב, דוברו של פוטין, לא השיב לפנייה שבה התבקש להגיב.

רוטנברג ואחיו, בוריס, עשו הון עתק בתקופת כהונתו של פוטין באמצעות זכייה בחוזים למיזמים ממשלתיים גדולים - לעתים קרובות במכרזים נטולי שקיפות, שבמסגרתם לא הוגשו הצעות אחרות. בחמש השנים האחרונות העניקה ממשלת רוסיה חוזים בשווי כולל של טריליון רובל לקבוצות בשליטת האחים רוטנברג, בהם חוזה בנייה בסך 7 מיליארד דולר למשחקים האולימפיים בסוצ'י ב-2014, וחוזה בסך 228 מיליארד רובל לבניית גשר בין חצי האי קרים לרוסיה מעל מיצר קרץ'.

רוטנברג הגדיל את החזקותיו במגזר התחבורה הרוסי, לאחר שב-2014 מכר לבנו איגור החזקות בקבוצות הבנייה, הנדל"ן וקידוחי הנפט שלו - צעד טקטי שננקט בעקבות הסנקציות שננקטו נגד רוטנברג בתגובה לסיפוח חצי האי קרים בידי רוסיה. הבן איגור מפעיל גם כביש אגרה חדש שעורר אשתקד גל מחאות המוניות מצדם של נהגי משאיות.

בחודש שעבר העבירה ממשלת רוסיה ל-TPS Avia, שנמצאת בבעלות חלקית של רוטנברג, החזקה בת 68% בנמל התעופה שרמטייבו, המשמש מרכז פעילות של אירופלוט. עסקה זו העניקה למעשה בחינם את נמל התעופה ל-TPS Avia, בתמורה להשקעה של 840 מיליון דולר בשדרוג נמל התעופה, המפגר במונחי תעבורת הנוסעים אחר נמל התעופה המתחרה בצדה השני של העיר, דומודיידובו.

עם זאת, עדיין נותרו מכשולים רשמיים רבים לתהליך ההפרטה, ורוטנברג עשוי עדיין להחליט להימנע מרכישת החזקה בחברת התעופה. ואולם פוטין מצדד במאמציו של רוטנברג להגביר את השפעתו על מגזר התעופה, לדברי מקור יודע דבר. "זה הגיוני לחלוטין", אמר המקור. "הם מחזיקים בבעלות על המסוף, הם מחזיקים בבעלות על מסלול ההמראה והנחיתה - אז למה שהם לא יחזיקו גם בבעלות על המטוסים שטסים שם?"

רוסטק (Rostec) - קונגלומרט ההגנה, המיכון והטכנולוגיה הממשלתי - שוקל גם כן להגדיל את החזקתו בת 2% באירופלוט באמצעות רכישת מניות בשוק הפתוח או באמצעות שיתוף פעולה עם משקיע אחר, כגון רוטנברג. ואולם ידוע כי ויטלי סבלייב, מנכ"ל אירופלוט, מתנגד להעניק לרוסטק או לרוטנברג השפעה משמעותית בניהול אירופלוט, הואיל והוא להוט לקדם את מאמצי החברה להוציא לפועל תהליך מודרניזציה ולהתייעל.

מקורות יודעי דבר טוענים כי אירופלוט בטוחה שיהיה בידה להימנע מכל עסקת הפרטה לא-רצויה."החברה משחקת תפקיד כל כך מורכב וחשוב בכלכלה הרוסית. ויתור על שליטת הממשלה ייצור סיכונים נוספים בדיוק כעת, בעיצומו של משבר כלכלי. למה שהם יעשו דבר כזה?" אמר מקור שתודרך על הדיונים באירופלוט. אבל ייתכן שהממשלה תמשיך להשפיע משמעותית על ניהול אירופלוט גם לאחר עסקת מכירה. כ-51% מאירופלוט נמצאים בידי גוף ניהול נכסים ממשלתי.

בחודש שעבר הכריז פוטין על תוכנית ההפרטה, לאחר שצניחת מחירי הנפט יצרה גירעון תקציבי ברוסיה. כדי להבטיח שהגירעון לא יעלה על 3% מהתמ"ג, חייבת הממשלה לסתום בור של 1.5 טריליון רובל בתקציב, ושני-שלישים מסכום זה אמורים לבוא ממכירת נכסי מדינה. הקושי טמון במציאת רוכשים להחזקות בקבוצות ממשלתיות, שרבות מהן נגועות בניהול כושל ובשחיתות. כמה אנשי פיננסים מעריכים שפוטין יאלץ אנשי עסקים שעשו את הונם מעסקאות מפוקפקות בשנות התשעים לרכוש החזקות אלה כסוג של "מס אוליגרכים". אנשי פיננסים אחרים טוענים כי חברות ויחידים שמקורבים לפוטין יתערבו במצב, וכי התערבותם תהיה שווה למעשה להוצאת כספי תקציב על הפרטה.