ירידות בשווקים לאחר הודעת הריבית ביפן ולקראת הכרזת הפד

הבנק המרכזי היפני לא נקט צעדים חדשים - והוריד את תחזית הצמיחה ■ דויטשה בנק: זהירות לקראת הודעת הריבית של הפד מחר

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

ירידות שערים היום (ג') בבורסות אירופה בצל ירידה במחירי הסחורות והיעדר פעולות מצד הבנק המרכזי היפני בפגישה המוניטרית שלו. מדד סטוקס 600 נסוג משיא של חודשיים ומאבד היום 0.7%.

 

מדד סטוקס 600 התאושש בכ-14% מאז השפל האחרון בפברואר והמשיך לעלות גם אחרי תגובה הססנית משהו להודעת הריבית של הבנק המרכזי האירופי בשבוע שעבר, שכזכור הוריד את הריבית והגדיל את רכישות האג"ח. לפני כן, מדד סטוקס 600 נפל ב-27% מאז השיא באפריל עד לחודש פברואר, בשל חששות מהאטה בצמיחה הגלובלית וירידה חדה ברווחי חברות המשאבים נוכח נפילת מחירי הנפט והסחורות.

מניית Antofagasta  מובילה היום את הירידות בסקטור הכרייה לאחר שדיווחה על קריסה של 99% ברווח הנקי והודיעה על הפסקת חלוקת הדיבידנד. סקטור המשאבים נופל היום בגלל הירידה במחירי הסחורות, וגורר מטה מניות כמו Tullow Oil  או  Seadrill.

מלבד זאת, מניית Hennes & Mauritz יורדת בצל מכירות חלשות מהצפוי בפברואר. מניית Volkswagen  מאבדת גובה בצל תביעה בסך 3.3 מיליארד אירו שהגישו נגדה משקיעים מוסדיים ברחבי העולם, וזאת בשל פרשת זיהום האוויר במנועים.

החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט יורדים היום בהמשך לנעילה השלילית אמש בניו יורק, וזאת בהמתנה להודעת הריבית של הפד מחר בלילה. ועדת השוק הפתוח של הפד מתכנסת החל מהיום ליומיים של דיונים מוניטריים. בדויטשה בנק מזהירים היום את המשקיעים וטוענים כי הודעת הריבית מחר עלולה להצית מחדש את הציפיות להידוק מוניטרי בארה"ב, וללחוץ על השווקים.

הבנק המרכזי היפני יושב על הגדר - ואסיה ירדה

בורסות אסיה ירדו היום לאחר שהבנק המרכזי היפני הותיר את הריבית השלילית על (0.1%-) ולא הציג צעדי תמרוץ נוספים לכלכלה. הנגיד היפני נשא דברים במסיבת העיתונאים לאחר פרסום החלטת הריבית, והנמיך את תחזיות הצמיחה. 

 

בהחלטת הריבית הקודמת בשלהי ינואר החל הבנק המרכזי היפני להנהיג ריבית שלילית במשק, לראשונה אי-פעם. מאז, מדד הטופיקס ביפן ירד ב-3.5% כאשר סקטור הבנקים נפל בכ-10% מחשש שהריבית השלילית תפגע ברווחיות הבנקים.

המהלך של הבנק המרכזי היפני היום היה צפוי בקרב האנליסטים, ובהודעת הריבית הוא השאיר את הדלת פתוחה לצעדים מרחיבים נוספים אם יהיה צורך בכך, כלומר בעיקר על מנת להעלות את ציפיות האינפלציה. לפי סקר בלומברג, 88% מהאנליסטים צופים עוד הרחבה מוניטרית ביפן עד חודש יולי.

במסיבת העיתונאים היום אמר הנגיד היפני כי כלכלת יפן צפויה לצמוח בקצב אפסי, אם בכלל, במהלך הרבעון הנוכחי. הוא ציין שהאינפלציה חלשה מאוד ושהשכר הממוצע במשק יורד ולא צפוי לעלות השנה, מה שלוחץ עוד יותר את האינפלציה מטה.

"אם לא היית שורי לפני חודש, אין סיבה שתהיה שורי היום", אמר ל-CNBC כלכלן בבנק יוליוס בר.