רשות המסים הגבילה חיפוש מידע על עסקאות ביותר מ-10 מ' ש'

לאחר פניית "גלובס" הוחלט להסיר את המגבלה באתר רשות המסים

בניין הדירות במרינה בהרצליה / צילום: איל יצהר
בניין הדירות במרינה בהרצליה / צילום: איל יצהר

חיסיון לבעלי ההון? מערכת מידע נדל"ן של רשות המסים, אשר מאפשרת לאתר עסקאות נדל"ן שמתבצעות בפועל, הגבילה בימים האחרונים את העסקאות שניתן לקבל לגביהן מידע לעסקאות בהיקף של עד 10 מיליון שקל בלבד, כך מראה בדיקה שערך "גלובס" בימים האחרונים.

אמנם פירוט העסקאות אינו כולל את זהות מבצעי העסקה, אך דווקא בעסקאות בסכומים של מעל 10 מיליון שקל, המתייחסות בדרך כלל לדירות יוקרה במגדלי מגורים או בוילות יוקרתיות, קל יותר להצביע על זהות הצדדים בעסקה באמצעות הצלבת הנתונים עם נסח הטאבו של הכתובת המדוברת. מכאן שבהגבלת הנתונים קיים יתרון לבעלי הון שמבצעים עסקאות ומעדיפים שלא לחשוף אותן.

לאחר פניית "גלובס" לרשות המסים, הוחלט ברשות להסיר את המגבלה.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "במטרה להקל על איתור העסקאות על ידי המשתמשים, בשל כמות המידע העצומה במאגר, הושמו מגבלות מסוימות. לאור פנייתכם, נסיר את המגבלה האמורה".

כזכור, רשות המסים החלה לחשוף את העסקאות המתבצעות בישראל בשנת 2010 באמצעות מערכת ה"כרמ"ן". המהלך יצא לפועל לאחר מאבק ממושך, שבמסגרתו התנגדה רשות המיסים לפתיחת המאגר במשך תקופה ארוכה בטענות של צנעת הפרט. לבסוף נאלצה הרשות להתקפל לאחר עתירה שהגישו ד"ר אפרת טולקובסקי מנהלת מכון חיים כצמן גזית גלוב לנדל"ן מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב וד"ר דני בן שחר מהטכניון, לבית המשפט המחוזי בירושלים, בהתבסס על חוק חופש המידע.

ד"ר טולקובסקי מסרה היום ל"גלובס" בעניין: "אם רשות המסים מחליטה להטיל מגבלות על המידע הנגיש היא צריכה להודיע לציבור. אנחנו למשל עורכים מדד מחירי דירות בכל רבעון, ומגבלות על חלק מהנתונים עלולות לפגוע במדד. הרבה חוקרים ושמאים מסתמכים על המידע שמופיע במערכת ולכן יש חשיבות מכרעת לדיוק בנתונים. ייתכן שמדובר באינטרס של האוצר להצביע על בלימת מחירים".

נוסף לחשיבות הנתונים לצורך השוואת מחירים לפני עסקאות לרכישת דירה, אחת הטענות שהעלו טולקובסקי ובן שחר בעתירה היתה כי גילוי המידע והנגשתו ישיג בין השאר את קידום תחומי המחקר הנוגעים לעסקאות נדל"ן בישראל, ניתוח ופילוח נתונים אשר עשויים לתרום להבנה טובה יותר של שוק הנדל"ן; הגברת הבקרה על עסקאות נדל"ן, מניעת אפשרות לשימוש במידע פנים וליצירת תחרות בלתי הוגנת; שיפור באמינות ביצוע עסקאות הנדל"ן בשל הגברת השקיפות; קיצור הליכי ערר ושיפור בהערכת שומות המקרקעין.