טראמפ לוקח סיכון בנאום באייפ"ק. יהודי ארה"ב יקשיבו לו?

אין אהבה גדולה בין יהודי ארה"ב לבין איל הנדל"ן ממנהטן ■ מה גם ששליש הציבור היהודי שכן תומך ברפובליקאים רואה בטראמפ איום גדול ומיידי למפלגה ■ האם הוא ישמע שריקות בוז בנאומו בפני השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון?

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

דונלד טראמפ עומד לנאום בוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, בשבוע הבא. האורח והמארחים נטלו על עצמם סיכון לא קטן במיזם הזה, ולא רק מפני שאין אהבה גדולה בין יהודי ארה"ב לבין איל הנדל"ן ממנהטן. 

מזה דורות, מצביעים כשני שלישים מיהודי ארה"ב בעד מועמדים דמוקרטים לנשיאות. התמיכה היהודית בברק אובמה לא חרגה משמעותית מכלל זה. השליש האחר - שבו גם בעלי הון כבדים, לרבות שלדון אדלסון - מזוהה עם ממסד המפלגה הרפובליקאית, שמאופיין בעמדות פרו-ישראליות, או, יותר במדויק, פרו המדיניות של הממשלה הנוכחית הישראל.

הקואליציה הרפובליקאית היהודית, הגוף שמאגד רבים מבעלי ההון האלה, היא בשר מבשרו של הממסד הרפובליקאי - והממסד הזה רואה בטראמפ, במידה רבה של צדק, אויב קיומי למפלגה, כפי שהיא קיימת עתה. בעלי הון רבים מממנים קמפיין אדיר ממדים של תשדירי טלוויזיה נגד טראמפ וחלקם יהיו מוכנים לתמוך אפילו במהלך חריג למינוי מועמד רפובליקאי "אמיתי" בבחירות לנשיאות, אם טראמפ יצליח לצבור את מספר הצירים המינימלי כדי לזכות במועמדות הרפובליקאית. המשמעות של מהלך כזה תהיה, כמובן, פיצול המפלגה.

הופעה של טראמפ באייפ"ק תהיה, כל הידוע, הפעם הראשונה שבה יופיע המיליארדר לפני קהל שאינו מורכב מאוהדיו הרגילים: ציבור מתוחכם, משכיל ובדרך כלל יותר מבוסס כלכלית מהצעירים עם כובעי המצחיה שממלאים את עצרות טראמפ. סביר להניח שיהודי אייפ"ק לא יקבלו בתשואות פראיות את הצהרותיו על בניית חומה ב"מימון ממשלת מקסיקו" לאורך הריו-גרנד, או על סגירת שערי ארה"ב לפני כל המוסלמים או אפילו נגד הסכמי הסחר החופשי (אחד מהם, כידוע, עם ישראל).

האם הוא יחזור על המשפט שאמר לפני כחודשיים בכנס של הקואליציה הרפובליקאית היהודית: "יש לי ספק רציני האם שני הצדדים (בסכסוך הישראלי-פלסטיני - ר.ד.) רוצים להצליח והספקות שלי גדולים במיוחד לגבי צד אחד (הוא לא נקב בשמו אבל המשפט הבא לא הותיר ספק במי מדובר). הרבה יהיה תלוי בישראל ובנכונותה לסגור עסקה, בנכונותה להקריב דברים מסוימים..."

האם הוא ישמיע שוב משפט אחר שאמר באותו פורום: "אתם בוודאי לא תצביעו בעדי. אני לא רוצה את כספי התרומות שלכם. לא תרצו בי כי לא תוכלו לקנות אותי"? האם הוא יחזור על הצהרה שהשמיע בתכנית "מול פני האומה", ב-CBS, ב-5 בינואר, שלא יוציא מכלל אפשרות לרגל אחרי בעלות ברית של ארה"ב, כמו ישראל?

לא ברור גם האם טראמפ ינסה לתפור מסר חדש, שיתאים לקהל הזה. הוא בוודאי יזכיר לשומעיו שבתו גיורת וחתנו ונכדיו יהודיים, שהוא הוביל פעם את מצעד ההצדעה לישראל בשדירה החמישית ושיש לו המון חברים יהודיים והמון אהבה בלב לישראל.

אפשר לסמוך עליו שהוא יאמר שוב, בפעם המי יודע כמה, שאובמה הוא הדבר הנורא ביותר שקרה אי פעם לישראל ושההסכם הגרעיני עם איראן הוא חרפה. אבל האם הוא יחזור על הצהרתו שברצונו להיות "נייטרלי" במו"מ אפשרי בין ישראל לפלסטינים? האם הוא יקרא להעביר את שגרירות ארה"ב מתל-אביב לירושלים, קריאה סטנדרטית של כל פוליטיקאי רפובליקאי שמופיע באייפ"ק? אולי.

על פי רכילות בחוגים יהודיים, מארגני הוועידה נערכים לאפשרות של קריאות ושריקות בוז בעת נאומו. טראמפ לא יוכל להורות לאנשי הביטחון שלו לזרוק מביעי מחאה מהאולם, אבל מארגני הוועידה נחושים בדעתם להשליט סדר בעת נאומו.

ארי פליישר, שהיה דובר הבית הלבן בתקופת ממשלו ג'ורג' בוש (הבן) וחבר בדירקטוריון של ה"קואליציה", אמר בראיון ל"טיים", כי הוא הוטרד מקריאת טראמפ לאסור כניסת מוסלמים לארה"ב. "כיהודי, כאשר אתה שומע שדמות ציבורית רוצה לאסור כניסת מישהו לארה"ב בגלל דתו, זה מטריד", הוא אמר. "אינני חושב שהוא יודע כמה אנשים נאבקו נגד דיכוי, דעות קדומות, אנשים שהגיעו מרקעים שונים. כאשר הם שומעים שפוליטיקאי רוצה לאסור כניסת קבוצה אחת, זה הגיוני לשאול, האם הפוליטיקאי הזה רוצה להרחיק גם קבוצות אחרות?" פליישר ניבא, כי יהודים מעטים בפלורידה יצביעו בעד טראמפ בבחירות המקדימות שנערכו שם אתמול (הראיון עמו נערך לפני הבחירות, שבהן ניצח טראמפ).

 

יהודים לא מעטים הגיבו בשלילה על קריאתו של טראמפ לנוכחים בכמה מהעצרות שלו להרים יד ולהישבע לו אמונים. אייב פוקסמן, לשעבר ראש הליגה היהודית נגד השמצה, אמר שזו היתה "מחווה פשיסטית". איך טראמפ ינסה לקנות את לב מאזיניו באייפ"ק עם מטען כזה? לא ברור בכלל.