208 מיליון שקל - זהו הרווח המצטבר ב-2015 של 3 חברות הסלולר הוותיקות, סלקום, פרטנר ופלאפון. מדובר על שחיקה של לא פחות מ-76.6% בהשוואה לרווח המצטבר שנרשם ב-2014, כשפרטנר אף עברה להפסד שנתי, של 40 מיליון שקל.
לשם השוואה, ב-2011, טרום התחרות הגדולה בשוק הסלולר המקומי, הרווח המצטבר של 3 החברות הסתכם ב-2.3 מיליארד שקל, וכבר אז היה מדובר על ירידה ביחס לשנת השיא של 2010, שבה כל אחת מהחברות הרוויחה למעלה ממיליארד שקל. וכך, קרוב ל-4 שנים לאחר כניסת המתחרים החדשים לשוק ושינוי מפת התחרות לטובת הצרכנים, שוק הסלולר המקומי עדיין לא מגיע לנקודת האיזון, וייתכן שגם התחתית בו עדיין לא סומנה.
היום פורסמו הדוחות של פלאפון מקבוצת בזק, שמסכמים תקופה שלרובה אחראי המנכ"ל הקודם, גיל שרון (המנכ"ל הנוכחי, רן גוראון, נכנס לתפקיד רק בנובמבר). ב-2015 נרשמה ירידה של 15.5% בהכנסות פלאפון, ל-2.9 מיליארד שקל, ושל כ-60% ברווח הנקי, ל-151 מיליון שקל. חלק מהירידה נובעת מכך שפלאפון לא קיבלה הכנסות מהוט מובייל, בניגוד לשנה שעברה. בנוסף, בחברה נקטו משנה זהירות והפסיקו להשתולל במבצעים למכירות ציוד קצה, בעקבות הביקורת שנמתחה על פלאפון בסוגיה.
השנה הקרובה תהיה שנה קריטית מאוד לפלאפון בשל מכרז החשב הכללי באוצר, שהוא לקוח אסטרטגי חשוב וגדול מאוד עבורה. המכרז, שנוגע ליותר מ-100 אלף לקוחות במגזר הממשלתי, ישחוק את ההכנסות של פלאפון בכל מקרה, כי גם אם היא תזכה בו, היא תעשה זאת תוך מתן מחירים נמוכים משמעותית מאלה שגבתה עד כה.
סלקום מובילה ברמת ההכנסות
בין 3 החברות, הרווח הנקי של פלאפון הוא הגבוה ביותר (כאמור, 151 מיליון שקל), בין היתר משום שהיא אינה נדרשת להוצאות מימון גבוהות כמו המתחרות. אילו היו לה הוצאות מימון דומות, היא כנראה הייתה עוברת להפסד. אך גם כך מדובר בקריסה של כ-60% ברווח הנקי, כשברבעון הרביעי לבדו הרווח צנח ב-80% בהשוואה לרבעון המקביל, והגיע ל-11 מיליון שקל בלבד. יותר מזה: פלאפון עברה ברבעון הזה לתזרים חופשי שלילי, בסך 51 מיליון שקל.
ברמת ההכנסות, סלקום היא החברה המובילה בין השלוש, עם הכנסות שנתיות של כ-3.4 מיליארד שקל - ירידה של 9.3% מ-2014. פרטנר רשמה הכנסות של כ-3.3 מיליארד שקל, ירידה של 5.8%, ופלאפון הציגה את הירידה החדה ביותר, 15.5%, עם הכנסות של כ-2.9 מיליארד שקל.
בכל החברות נרשמה ירידה בהכנסות משירותי סלולר, כשבסלקום ופרטנר הירידה הייתה זהה, 12.3%, ובפלאפון הירידה הייתה של 18.5%. לעומת זאת, פרטנר הגדילה את מכירות ציוד הקצה ב-12%, בעוד שבסלקום הן נותרו ללא שינוי ובפלאפון הן ירדו ב-7.8%. פרטנר היא גם היחידה בין השלוש שמכרה ציוד קצה ביותר ממיליארד שקל ב-2015.
לעומת זאת, פלאפון מתבלטת בכך שהיא היחידה מבין השלוש שהגדילה את מספר המנויים שלה ב-2015. אלה גדלו בזכות צירוף מנויי יופון ב-2.5%, לכ-2.7 מיליון. מספר המנויים של סלקום ופרטנר ספג ירידה של כ-4% ל-2.8 מיליון ו-2.7 מיליון, בהתאמה. יחד עם זאת, ההכנסה החודשית הממוצעת (ARPU) של פלאפון מהמנויים שלה נמוכה יותר משל שתי המתחרות. ברבעון הרביעי היא רשמה צניחה בנתון הזה ל-60 שקל בלבד, לעומת 75 שקל ברבעון המקביל. בסלקום הסכום עמד על 63 שקל ובפרטנר על 67 שקל.
הערה: באחת הטבלאות שצורפו לדוחות שפרסמה פרטנר השבוע, נפלה טעות סופר.
מפרטנר נמסר כי בהתייחס למגזר הסלולר, ה- adjusted ebitda לשנת 2015 הסתכם ב-597 מיליון שקל, ובשנת 2014 ב-762 מיליון שקל.
תוצאות חברות הסלולר ב-2015
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.