ומה אתם יודעים על הצ'לן שמנהל לפוטין 2 מיליארד דולר?

מסמכי פנמה חושפים כי נשיא רוסיה צבר הון עתק שהוסתר על ידי חברו המוזיקאי באמצעות רשת מסובכת של חשבונות בנקים

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

כאשר חברים אחרים של ולדימיר פוטין צברו הון וכוח פוליטי בימים שלטונו, סרגיי רולדוגין, צ'לן שהכיר לנשיא את אשתו הראשונה ושימש סנדק לבתם הבכורה, ויתר על מקום באוליגרכיה הרוסית החדשה לטובת חיים שמוקדשים למוזיקה. "אין לי מיליונים", הוא אמר ל"ניו יורק טיימס" ב-2014.

למעשה, יתכן שרולדוגין שווה הרבה יותר מזה. מסמכי פנמה שהודלפו ממשרד עורכי דין בשם מוסאק פונסקה ופרסמו שלשום (א') על ידי הארגון הבינלאומי של העיתונאים החוקרים, ICIJ, מראים שהוא הסתיר לפחות 2 מיליארד דולר באמצעות רשת של חשבונות בנקים מחוץ לרוסיה - מה שאולי הופך אותו למוזיקאי העשיר ביותר בעולם.

למרות שאף אחד מבין 11 מיליון המסמכים שנחשפו לא מזכיר את שמו של פוטין, יש בהם הראיות המוצקות ביותר עד כה שנשיא רוסיה צבר הון עתק, כפי שהשמועה אומרת. משרד האוצר האמריקאי קבע עם הטלת העיצומים על רוסיה ב-2014 שחברי החוג הפנימי של פוטין משמשים כ"קופאים" שלו על ידי ניהול כספים והשקעות בשמו.

 

"ברור שרולדוגין לא יכול היה להרוויח את הסכומים האלו בעצמו - הוא באמת מוזיקאי", אמר אלכסיי נבלני, פעיל נגד שחיתות ומתנגד פוליטי לפוטין. "ידוע שפוטין מושחת, אבל לא היה ידוע מה היקף ה'ארנקים' שלו".

דוברים רוסיים רשמיים הכחישו בכעס את הדיווחים. דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב - שרעייתו מוזכרת במסמכים המודלפים כדירקטורית בחברת אוף-שור למרות שהחוק הרוסי אוסר על נשות אישי ממשל להחזיק בחברות - אמר אתמול ש-CIA ומחלקת המדינה האמריקאית ארגנו את ההדלפה כ"תרגיל" שנועד להכפיש את פוטין.

המסמכים מראים שלרולדוגין יש גישה לרשת פיננסית מסובכת שמנוהלת על ידי בנק רוסאייה, שהבעלים שלו, יורי קובלצ'וק, הקים בשנות ה-90 קואופרטיב של דאצ'ות (בתי נופש) עם פוטין וכמה חברים נוספים ליד סנט פטרסבורג. כולם הפכו אחר כך למיליארדרים. הבנק וקובלצ'וק מצויים תחת עיצומים של ארה"ב והאיחוד האירופי.

רולדוגין אמר ל"ניו יורק טיימס" שהוא קיבל מניות בבנק רוסאייה לפני שנים כטובה כאשר היה חסר לו כסף. "העניין היה שהייתי זקוק לקצת כסף", הוא אמר בראיון, והוסיף שההשקעה שלו הייתה כרוכה ב"הרבה מניפולציות" וחייבה אותו לקחת הלוואה. לפי הבנק, רולדוגין מחזיק כיום ב-3.2% ממניותיו.

בשנים 2008-2013 גדלו נכסי הבנק פי 2 ויותר ל-8 מיליארד דולר, והוא מנהל 2 מיליארד דולר ברשת חברות שקשורות לרולדוגין.

לפי המסמכים, המתאמת העיקרית של הרשת הייתה סנדלווד, חברה שרשומה באיי הבתולה הבריטיים ונשלטת על ידי אולג גורדון, איש עסקים לא ידוע שמתואר במסמכי החברה כ"בעל רקע ביטחוני". לפי המסמכים, סנדלווד לקחה הלוואות ללא ביטחונות בסך כ-800 מיליון דולר מ-RCB קפריסין, שלוחה של בנק VTB הממשלתי הרוסי.

החברה הייתה מעורבת גם בהסכם החלפת הלוואות שהעניק לה תשלומי ריבית בתנאים טובים במיוחד. בדוגמה אחת, רולדוגין שילם דולר אחד כדי לקבל ריבית ב-8 מיליון דולר. המסמכים מראים שכספים מחשבונות בסנדלווד שימשו למימון פרויקטים שקשורים לפוטין ברוסיה, בריביות נמוכות במיוחד. לפי דוגמה אחת, סנדלווד הלוותה לאוזון, חברה בבעלות קובלצ'וק, 11.3 מיליון דולר להקמת איגורה, אתר סקי סמוך לקואופרטיב הדאצ'ות ליד סנט פטרסבורג.

באתר האקסקלוסיבי הזה חיתן פוטין את בתו הצעירה יותר יקטרינה עם קיריל שמלוב, בנו של חבר קרוב אחר שלו, תחת מעטה סודיות ב-2013, לפי רויטרס.

ולדימיר פוטין / צילום: רוסיה: רויטרס
 ולדימיר פוטין / צילום: רוסיה: רויטרס

המסמכים המודלפים מראים שאחרי סגירת חברת סנדלווד ב-2012, פעילותה הועברה לחברת אובה פייננשל מאיי הבתולה, שקשורה למיכאיל לסין, יועץ התקשורת של פוטין. רולדוגין מחזיק גם במניות מיעוט בווידאו אינטרנשיונל, ענקית פרסום שהוקמה על ידי לסין ומוחזקת במשותף עם בנק רוסאייה, לפי המסמכים. לסין היה מי שהרחיב את שליטת הקרמלין בתקשור הרוסית, לעתים קרובות בעזרת קובלצ'וק, לפני שהוא מת בנסיבות מסתוריות בוושינגטון בשנה שעברה.

לפי המסמכים, רולדוגין החזיק גם במניות של יצרניות הרכב קמאז ואבטוואז. חברות אחרות שקשורות לצ'לן קיבלו מיליוני דולרים מאוליגרכים רוסיים בתנאים נוחים מאוד, שמזכירים את ה"תרומות" שלהם לבניית "ארמון" לשימושו של פוטין על שפת הים השחור ליד סוצ'י (עיר הקיט בה התקיימה אולימפיאדת החורף ב-2014).

עוד מראים המסמכים שלבנס טריידינג, חברה שקשורה לענקית הפלדה סברסטל, הלוותה לחברה אחרת שקשורה לרולדוגין 6 מיליון דולר ב-2007 בריבית של 2%, וויתרה על החוב תמורת דולר אחד כעבור חודשיים. חברות שבשליטת האוליגרך סולימן קרימוב הלוו 4 מיליארד דולר ו-200 מיליון דולר לחברות שקשורות לרולדוגין ב-2010. ארקדי רוטנברג, הג'ודוקא שאיתו מתאמן פוטין, העניק לחברות שקשורות לרולדוגין הלוואות ב-231 מיליון דולר ללא תאריכי פירעון אחרי זכייתו במכרז ממשלתי לבניית צינור גז ב-2013.

לפי ההדלפות, חברות שקשורות לצ'לן הרוויחו היטב גם ממסחר במניות של רוסנפט וגזפרום, מונופולי הנפט והגז של רוסיה. ב-2010, חברת אוף-שור אחרת מכרה לרולדוגין מניות של רוסנפט וביטלה מיד את העסקה - כדי לשלם לרולדוגין פיצוי בסך 750,000 דולר. במקרים אחרים קנה רולדוגין מניות באמצעות סברבנק, הבנק הגדול ברוסיה, ומכר אותן למחרת ברווח של מאות אלפי דולרים.

כלהגילויים הללו לא צפויים לפגוע בפוטין בחזית הבית שלו. העיתונות ברוסיה התעלמה כליל מהדלפות שנגעו לרוסיה, והתמקדה במקום זאת בחברות אוף-שור ששייכות לנשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו.

"התגובה ברוסיה היא, 'איזה מצחיקים, מצאו רק 2 מיליארד?' זה כסף כיס להוצאות אישיות", אמר נבלני. "פנמה איננה מרכז האוף-שור הפופולרי ביותר בממשל הרוסי. אם היו נחשפים מסמכים מאיי הבתולה הבריטיים, הסכומים היו גבוהים בהרבה".

ולדימיר פוטין / צילומים: רויטרס
 ולדימיר פוטין / צילומים: רויטרס

"פוטין כמו אח בשבילי"

"היה משהו קצת פלילי בדרך שבה פגשתי את פוטין", אמר סרגיי רולדוגין בראיון לעיתון מקומי לא ידוע, "צ'רניאיה קזאן" ב-2014. רולדוגין, שהשתחרר משירות צבאי בשנות ה-70 כאשר אחיו עבר הכשרה בק.ג.ב יחד עם פוטין, תיאר איך הוא טיפס על גדר כדי לפגוש את הנשיא לעתיד, והשניים נסעו כל הלילה סביב לנינגרד במכונית סובייטית רוטטת.

"הוא כמו אח שלי", אמר רולדוגין על פוטין באוטוביוגרפיה שהוא פרסם עם עלייתו הלא צפויה של חברו לשלטון בשנת 2000. "כשלא היה לי לאן ללכת, הלכתי אליו, וישנתי ואכלתי בביתו".

עשרות שנים אחר כך, היחסים ההדוקים בין השניים מעוררים חששות רציניים יותר. מסמכי פנמה שנחשפו שלשום מראים שרולדוגין, מוזיקאי קלאסי ידוע, טיפל ב-2 מיליארד דולר לפחות באמצעות סבך של חברות אוף-שור.

רולדוגין הוא דמות יוצאת דופן בחוג מקורביו של פוטין: הוא אחד הבודדים שלא שירת בק.ג.ב, לא יצר אימפריית עסקים ולא הפך לפקיד בכיר, וכך הוא התחמק מעיצומי ארה"ב והאיחוד האירופי על אישים רוסים אחרי סיפוח קרים לרוסיה ב-2014. רולדוגין זוכר שהוא לקח את פוטין לשמוע את התזמורת הפילהרמונית של לנינגרד והחדיר במרגל לעתיד הערכה למוזיקה קלאסית.

כשהם שיחקו כדורגל, השתתפו ברסיטלים של מוזיקה או יצאו לנהיגת לילה, שני החברים נמנעו משיחה על עבודתו של פוטין. רולדוגין הכיר לחברו את אשתו לשעבר (של פוטין), לודמילה, בדייט כפול ביציאה לקונצרט בשנות ה-80. הוא הפך לסנדק של בתם הבכורה מריה. רולדוגין נשאר מקור המידע העיקרי על מריה: הוא סיפר לעיתון מקזאן שהיא ילדה בן, והפכה את פוטין לסבא.

לפי רולדוגין, פוטין לא חדל לאהוב מוזיקה קלאסית. ב-2014 ביקש ממנו המנהיג הרוסי לנגן עבורו את מוצרט, ובר וצ'ייקובסקי בקונצרט פרטי לקבוצת ידידים קטנה בנובו-אוגרבו, מעונו ליד מוסקבה. רולדוגין, בלוויית כנר, פסנתרן ונגן קלרינט הלהיבו את הקל עד כדי כך שפוטין ביקש הופעה חוזרת למחרת. יתר האורחים היו מפורסמים מאוד, סיפר רולדוגין ל"ניו יורק טיימס". "היום כולם תחת העיצומים שלכם".