זה הנתון שמקפיץ היום את הנפט בכ-5% ל-38 דולר לחבית

הערב פורסם בארה"ב נתון מלאי הנפט והגז שהצביע על ירידה של 4.9 מיליון חביות נפט בשבוע החולף ■ אנליסטים בשוק ציפו לעלייה של 3.2 מיליון חביות ■ ב-17 באפריל 15 יצואניות נפט גדולות ייפגשו במטרה לגבש הסכם שיוביל להקפאת תפוקת הנפט

מוזגים נפט / צילום: בלומברג
מוזגים נפט / צילום: בלומברג

מחיר הנפט  זינק הערב יותר מ-5% לאחר פרסום נתון מלאי הנפט בארה"ב. נזכיר כי הנתון מצביע על השינוי השבועי של מלאי הנפט המוחזק על-ידי החברות האמריקאיות. בעוד האנליסטים ציפו לעלייה של 3.2 מיליון חביות בשבוע החולף, שיא של 8 שבועות, בפועל נרשמה ירידה של 4.9 מיליון חביות.   

ייתכן כי הנתון שהתפרסם שימש רק טריגר לעלייה המתבקשת במחיר הנפט לקראת הפגישה ההולכת וקרבה של יצואניות הנפט ב-17 באפריל בדוחא, בירת קטאר. לפני מספר שבועות הודיעה קטאר כי 15 יצואניות נפט הגדולות שאחראיות ל-73% מתפוקת הנפט העולמית, הסכימו להיפגש במטרה לגבש הסכם שיוביל להקפאת תפוקת הנפט ברמות של חודש ינואר. עם זאת, איראן הודיעה כבר שאין בכוונתה להיות חלק מההסכם, לפחות עד שהיא תעלה את התפוקה לרמה של כ-4 מיליון חביות ביום. 

הלימה קרופט, אנליסטית סחורות ב-RBC Capital, נוקבת במחיר יעד של 50 דולר לחבית עוד השנה, והיא מאמינה כי סעודיה לא הייתה מגיעה לפסגה המתוכננת בדוחא אלמלא סיכויים טובים לחתימת ההסכם להקפאת התפוקה. 

לא כל האנליסטים תמימי-דעים לגבי הפגישה המתוכננת, רבים מהם טוענים כי הסכם להקפאת התפוקה יוביל להורדת מחירים, משום שלטענתם הסכם שכזה לא יפחית את ההיצע עולמי הגבוה, שעומד על כ-1.5 מיליון חביות ביום. 

החוזים על הנפט מסוג WTI ננעלו בעלייה של כ-5% לרמה של כ-37.7 דולר לחבית. החוזים מסוג ברנט עלו בכ-4.9% ונסחרים סביב 39.8 דולר לחבית. בשבועות האחרונים מחירי הנפט זינקו בכ-40% על רקע הפגישה המתוכננת של יצואניות הנפט וספקולציות לפיהן הסכם על הקפאת התפוקה יוביל גם להסכם לצמצום ההיצע העולמי.