דור של "מפונקים": מה חלקם של הצעירים במשבר הדיור?

במצוקת הנדל"ן לא חסרים אשמים: מביורוקרטיה קשה, דרך פוליטיקאים שלא מיישמים הבטחות, ועד הריבית הנמוכה שניפחה את הבועה, אבל מה חלקם של צעירי ישראל? כל הפרטים בווידיאו

יריד דירות / צילום: תמר מצפי
יריד דירות / צילום: תמר מצפי

במצוקת הנדל"ן בישראל יש כמה אשמים: ביורוקטיה קשה, פוליטיקאים צבועים שלא מיישמים את ההבטחות של עצמם וריבית נמוכה. אבל האם יכול להיות שגם הזוגות הצעירים שלא מוכן להתפשר אשמים?

התוכנית המיוחדת "הומלסים" של עמליה דואק ויונה לייבזון בחדשות ערוץ 2 בודקת האם ההתעקשות על דירות גדולות במיקומים מרכזיים והסתמכות יתר על דור ההורים החריפה עוד יותר את משבר הדיור. התוכנית חשפה מיהם הפוליטיקאים שבזמן שקראו לנו לשבת על הגדר, כי אוטוטו המחירים יורדים, רכשו לעצמם דירה שהניבה תשואה של עשרות אחוזים.

משם נעבור לשאלה שעולה בכל ארוחת שישי וזכתה לתהודה גדולה בשבועות האחרונים: למי היה קשה יותר: לדור ההורים והסבא-סבתא או לדור הילדים? האם בני ה-30, דור ה-Y, לא מוכנים לוותר על המסעדה הקבועה, הטיסה לחו"ל ודירה גדולה בלב אזורי הביקוש? נפגוש משפחה ברחובות, לב לבו של מעמד הביניים, שבה שני הילדים גרים עדיין אצל ההורים שרואים בה כנטל.

האם פונים יותר מדי בקלות להורים כדי שיממנו את המשכנתא, הנסיעה הקרובה לחו"ל ושכר הדירה בשדרות רוטשילד? ניעזר בפאנל של חמישה מומחים עם דעות מנוגדות אותם נפגוש בפאב תל אביבי.

ומהפאב - לנתב"ג: נפגוש את הישראלים שמציפים את שדה התעופה ומרוקנים את מדפי הדיוטי פרי, אך עדיין מתלוננים על מחירי הדירות.

לצד הביקורת ניזכר גם במחירי הדירות הנמוכים של העשורים הקודמים. נצלול לארכיונים של שנות ה-80 וה-90: הדירות במרכז בפחות ממיליון שקל, ההטבות שניתנו לצעירים שהיו מוכנים להישאר במרכז ת"א ומגרשי המגורים שחולקו כמעט חינם, אין כסף.

מצוקת הנדל"ן והחיכוך הבלתי פוסק בין דור ההורים לילדים הם שני הנושאים שמעסיקים כמעט כל ישראלי - אז מי אשם במשבר שמאיים על כולנו?

צפו בתוכנית המלאה...