זוהר לוי פועל להשתלטות על כלכלית ירושלים

לאחר שהשקיע כ-300 מיליון שקל ברכישה של כ-20% ממניות כלכלית, לוי מבקש לכנס אסיפת בעלי מניות בהקדם האפשרי ולשנות את תקנון החברה ■ דורש למנות שלושה דירקטורים מטעמו 

זוהר לוי / צילום: תמר מצפי
זוהר לוי / צילום: תמר מצפי

איש העסקים זוהר לוי, שהפך לאחרונה לבעל המניות הגדול בחברת כלכלית ירושלים , לאחר שהשקיע באמצעות סאמיט שבשליטתו כ-300 מיליון שקל במניות חברת הנדל"ן (בהנפקה של החברה לפני כחודש וחצי ובהפצה שבוצעה לפני כשבועיים), פועל לביצוע השתלטות על דירקטוריון כלכלית.

לפי דיווח ששיגרה היום כלכלית לבורסה, החברה קיבלה הודעה מסאמיט במסגרתה מתבקש דירקטוריון החברה לכנס בהקדם האפשרי אסיפה כללית של בעלי המניות. באסיפה יתבקשו בעלי המניות להחליט על סיום כהונתם של כל הדירקטורים המכהנים למעט הדירקטורים החיצוניים, למנות את זוהר לוי, יאיר שלהב ורון בארי כדירקטורים ולתקן את סעיף 77 בתקנון החברה כך שמספר החברים בדירקטוריון החברה יעמוד על 5 עד 7 בלבד.

כיום מורכבת מועצת המנהלים של כלכלית מ-9 דירקטורים מתוכם 3 מונו על ידי בנק לאומי (לו שועבדו מניות שהיו בבעלות אליעזר פישמן, בעל השליטה הקודם בכלכלית, כנגד חוב פרטי). שינוי התקנון, הקטנת הדירקטוריון ומינוי הדירקטורים מטעם סאמיט בכלכלית, נועדו על פי ההערכות לאפשר ללוי להשתלט על החברה "דה פקטו" ולנווט את החברה.

בנוסף, מבקשת סאמיט כי עד למועד כינוס האסיפה הכללית האמורה לא יתקבלו בחברה החלטות שאינן במהלך עסקים רגיל. כלכלית, המנוהלת בידי דודו זבידה, מסרה בתגובה כי "דירקטוריון החברה יפעל בהתאם להוראות תקנון החברה". 

לפני כשבועיים מכר בנק לאומי את מניות כלכלית ירושלים ששועבדו לטובתו ע"י פישמן, תמורת 200 מיליון שקל. מדובר היה על נתח של כ-13% ממניות החברה שהחזיק לאומי לאחר שהחברה ביצעה שתי הנפקות גדולות שדיללו את החזקות הבנק (שהשתלט על המניות המשועבדות של פישמן בשלהי 2015).

המניות הופצו למשקיעים קיימים וחדשים בחברה, בעסקאות מחוץ לבורסה. סאמיט של לוי, הפועלת בשוק הנדל"ן הגרמני ונסחרת בשווי של 1.55 מיליארד שקל, רכשה בהפצה מניות בכ-47 מיליון שקל לאחר שהשקיעה 245 מיליון שקל בהנפקת המניות של כלכלית שהתבצעה לפני כחודש וחצי, והיא מחזיקה כעת ב-20% ממניות כלכלית ירושלים (או 22% במקרה שתממש למניות את האופציות שברשותה ) ששווי השוק שלה עומד על כ-1.7 מיליארד שקל.

איש העסקים דוד פורר, בעלי חברת התרופות ניאופרם, שרכש בהנפקה מניות של כלכלית ירושלים ב-148 מיליון שקל, השקיע בהפצה של לאומי עוד כ-33 מיליון שקל, והגדיל את החזקתו בכלכלית ירושלים ל-12.4%. עוד השתתפו בהפצה חברת הביטוח מנורה ובית ההשקעות פסגות, שרכשו מניות ב-30 מיליון שקל וב-27 מיליון שקל, בהתאמה, וכן משקיעים פרטיים שונים.

בהנפקת המניות שביצעה כלכלית בסוף פברואר גייסה החברה 750 מיליון שקל. גיוס ההון, שנעשה באמצעות הנפקת מניות ואופציות, זכה לביקושים גבוהים, וגרר דרמה גדולה, שהותירה את מי שהיה בדרכו להפוך לבעל המניות הדומיננטי - שלמה נחמה - מחוץ למשחק. בעקבות כך נותרה כלכלית ירושלים ללא גרעין שליטה, עם כמה בעלי מניות גדולים, ובראשם סאמיט, פורר, בית ההשקעות אלטשולר שחם וקבוצת הביטוח הפניקס. מבחינת החברה היה זה גיוס מוצלח, אשר נועד להוריד את המינוף הפיננסי של כלכלית, לשלם את חובותיה ולאפשר לה להתייצב מבחינה תזרימית.