כשגוגל שילמה לפני 10 שנים 1.65 מיליארד דולר תמורת יוטיוב, שהיה אז בן שנה בלבד, תוארה העסקה כ"אידיוטית" בידי מארק קיובן, יזם הדוט.קום הוותיק. כיום, המילה "נבואית" נראית מתאימה יותר לתיאור העסקה.
מדי דקה מועלים לאתר שיתוף קובצי הווידאו 400 שעות וידאו, שנצפות בידי יותר מ-1 מיליארד אנשים - כשליש מסך תושבי כדור הארץ המחוברים לאינטרנט. הודות ליוטיוב הפכו ילדים, שהחלו לשחק בבית עם מצלמות וידאו, לכוכבים עם מיליוני צופים, ובכמה מקרים גם עם תוכניות טלוויזיה, ספרים ומותגי ביגוד משלהם. מספר האנשים המשתמשים ביוטיוב להזרמת מוזיקה גבוה ממספר המשתמשים בספוטיפיי ואפל מיוזיק גם יחד.
אני מציינת בפני סוזן ווצ'יסקי, שהתמנתה למנכ"לית יוטיוב ב-2014, כי למעשה יוטיוב מעצב את התרבות הפופולרית ומשבש תעשיות ברחבי העולם באופן שגורם לו להיראות דומה מאוד לגוגל. "גוגל גדולה למדי", אומרת ווצ'יסקי. "אבל אני מסתכלת על יוטיוב ואני חשה שהוא כמו גוגל לפני 10 שנים - ואני רואה את הפוטנציאל שלו לצמוח".
אנו נפגשים ב"תמרין", מסעדה וייטנאמית יוקרתית בפאלו אלטו, שדומה לבר בבית מלון. ווצ'יסקי, לבושה חולצה שחורה ללא שרוולים ועונדת עגילי חישוק משושים, מנופפת בעד החלון הפנורמי לפני כניסתה למקום, וקורנת כשהיא מברכת אותי לשלום. המסעדה נמצאת במקום שקט ביוניברסיטי אווניו, שבו מתחפשת ליבת תעשיית הטכנולוגיה לרחוב מסחרי בפרבר מגורים. ווצ'יסקי בת ה-47 אכלה לראשונה ברחוב הזה לפני 17 שנה, כשגוגל, אז סטארט-אפ שפעל מהגראז' בביתה, עברה למשרדיה הראשונים בקרבת מקום.
אין ספק שהג'וב של ווצ'יסקי הוא מקור קנאה לכל בני העשרה בעולם, אפילו אם מרביתם מעולם לא שמעו על המנהיגה בעלת הפרופיל הנמוך בעולם ההיי-טק. במשך שנים הסתתרה במשרדיה הראשיים של החברה וניהלה את פעילות הפרסום של גוגל - אחד התפקידים החשובים ביותר באחת החברות הגדולות ביותר בעולם. אך ווצ'יסקי אומרת כי מכיוון שהיא אישה אנשים הניחו שהיא עובדת במכירות של פרסום ולא בפיתוח מוצר הפרסום.
"פשוט לא התאמתי לסטריאוטיפ שלהם בשום אופן, ולכן הם התבלבלו", מספרת ווצ'יסקי. "ואז כשהייתי אומרת שיש לי 5 ילדים, הם התבלבלו עוד יותר". ווצ'יסקי, שהייתה בהיריון הראשון שלה כשהצטרפה לגוגל ב-1999, ילדה את צעיר ילדיה לאחר מינויה למנכ"לית יוטיוב. במהלך הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בינואר השנה, היא העלתה לטוויטר תמונה של חלב אם ששאבה ואפסנה במרפסת כדי לשמור אותו במקום קריר.
כשהגיעה ליוטיוב, משימתה הייתה לבנות עסק באמצעות פיתוי מפרסמים מהטלוויזיה והרחבת האתר. החדשנויות שלה כללו מינויים, תכנים מקוריים ומציאות מדומה. "זה בהחלט שונה מתפקיד הפרסומות, ללא ספק, אבל אני אוהבת את היצירתיות של התפקיד ביוטיוב. זה כיף. אני מאמצת את זה בכל לב, ואני אוהבת להכיר את כל היוצרים", אומרת ווצ'יסקי.
אז איך היא מסתדרת עם אנשי יוטיוב כמו טיילר אוקלי, הבדרן ההומו בעל הרגשות המתפרצים ו-8 מיליון המנויים? או הגיימר השבדי PewDiePie, שבסיס האוהדים שלו מגיע ל-43.6 מיליון? "אני חושבת שהמון אנשים פשוט לא מבינים שזו בעצם חברה שמנהלים אותה אנשים - מנכ"לית אמיתית", צוחקת ווצ'יסקי. "אבל אני חושבת שהם נלהבים, הם עצבניים, הם רוצים לדעת איך אנחנו יכולים לעזור להם. לפעמים יש בדיחות קטנות כמו 'אל תסגרו לי את הערוץ'".
"מבוגרים לומדים לתקן מכשירים ביוטיוב"
אנשים מבחוץ שהופתעו ממעברה של ווצ'יסקי ליוטיוב, לא היו מודעים לכך שהיא הייתה אחד הכוחות שפעלו לקידום עסקת הרכישה של יוטיוב בידי גוגל. באותה עת הכתה יוטיוב את אתר שיתוף קובצי הווידאו של גוגל, שאותו ניהלה ווצ'יסקי. כשהתברר שאין קונים אחרים, פעלה גוגל במהירות. ווצ'יסקי חיברה את המודל העסקי שיצדיק את הרכישה. "הייתי חייבת ליצור את המודל ההוא ממש ממש מהר. קרוב לוודאי שהקדשתי לזה שעה", מספרת ווצ'יסקי.
היא נזכרת באותו רגע ב-2005, כשהבינה שיש פוטנציאל עסקי בסרטונים ביתיים. "ילדים שרו במעונות לצלילי הבקסטריט בויז בסין וראו את השותף שלהם לחדר ברקע מכין שיעורי-בית, וזה היה הלהיט הגדול הראשון של יוטיוב. זה היה וואו - אנשים אחרים רצו לצפות בזה".
כיום יש ליוטיוב יותר צופים בגיל 18-49 מאשר לכל רשת כבלים אמריקאית. השאלה היא כיצד תמשוך ווצ'יסקי צופים מבוגרים יותר. תשובתה: ללמד אותם איך לתקן דברים. "בדרך-כלל כשאני נפגשת עם אנשים מקטגוריית גיל מבוגרת יותר, הם מספרים לי 'למדתי איך לתקן את המכונית שלי', או 'בעלי נפטר, והייתי צריכה ללמוד איך לתקן דברים בבית, כי לפני כן אף פעם לא עשיתי את זה'". היא עצמה, היא אומרת, נעזרה לאחרונה מיוטיוב כשהסוללה במפתח הטויוטה ההיברידית שלה שבקה והיא לא הצליחה להתניע את המכונית.
- עלה בדעתך אי-פעם להשיק ערוץ יוטיוב שלך?
ווצ'יסקי עונה בהתלהבות: "כן, בעצם חשבתי שזה יהיה ממש כיף לעשות תוכנית על נשים בעסקים כי זה מה שאני עושה, ויש נשים בעסקים אחרים שיהיו מעוניינות. אבל המציאות היא שפשוט אין לי מספיק זמן לעשות את זה טוב. אולי כשאהיה במצב של פרישה למחצה".
בעוד יוטיוב עורכת ניסויים בתחום הווידאו - החל בשירות המנויים החדש שלה, Red, שבמסגרתו משלמים המשתמשים 9.90 דולרים בחודש תמורת צפייה ללא פרסומות, וכלה בסדרת Red Originals, כגון Prank Academy, שבמסגרתה לומדים אורחים מפורסמים איך לעשות מתיחות לאנשים - מבהירה ווצ'יסקי כי מטרתה של החברה היא "להמציא מחדש את הטלוויזיה". כשהטלוויזיה תהיה בכיס של יוטיוב, ניתן יהיה להגדיל את 3-5 שעות הצפייה של האמריקאים, שיוכלו לצפות גם כשהם יהיו ברכבת התחתית או בסופרמרקט, היא מסבירה בהתרגשות.
"אנחנו חושבים איך הטלוויזיה תעבוד עבור הדור החדש. כיום יש לנו דרכי הפצה חדשות, האינטרנט קיים. איך תיראה הטלוויזיה? אנחנו הולכים לאפשר לזה להיות עולמי, וחברתי, ולחצות מחיצות, ולהיות לפי הזמנת הלקוח - זה תחום גדול".
הוליווד ותעשיית המוזיקה מחשיבות את יוטיוב ליריבה. אולפני הסרטים הגדולים מנסים להיפטר מהאיום באמצעות השקעה ברשתות מקוונות מרובות ערוצים שמציגות לראווה את הכוכבים שלהן. חברות מוזיקה משמיצות את יוטיוב, ומתלוננות שהן עושות רווחים זעומים מהקליפים שמוזרמים בפלטפורמה. הן מותחות ביקורת על המערכת שבה משתמשת יוטיוב לאיתור קליפים שזכויות היוצרים שלהם מוגנות, ושאותם מעלים המשתמשים.
ווצ'יסקי מפסיקה לאכול ברגע שמוזכרות בעיותיה של יוטיוב עם תעשיית המוזיקה, על רקע המשא-ומתן המתוח שצפוי להיפתח בקרוב על עסקאות רישוי חדשות, ומניחה את מקלות האכילה שלה. היא מעדיפה להתמקד במה שהיא רואה כהזדמנויות חדשות לתעשיית המוזיקה. "עסק הפרסומות, למשל, הוא חדש לתעשיית המוזיקה. היתרון שאנו מזהים הוא שכעת הם יכולים למעשה להפיק הכנסות מכל המשתמשים שלהם, בעוד שבעבר ההכנסות שלהם באו בעיקר מ-20% העליונים שמשלמים עבור מוזיקה".
היא אינה טוענת כי הפרסומות ביוטיוב יפצו על הירידה במכירות האלבומים, אך מציינת כי שירות המנויים נטול הפרסומות החדש הוא "ממש גדול מבחינתנו".
בגראז' עם פייג' וברין
ווצ'יסקי עדיין לא סיימה את המתאבנים, אך המנות העיקריות כבר הגיעו. אני מקבלת נתח קטן של דג אוקונוס בציפוי עשב לימון ושום, עם אטריות, מנגו וכוסברה. היא מקבלת הר של טופו. "וואו! זה המון טופו!" היא אומרת בקול רם. היא מחזיקה בקערת אורז קוקוס מעל הטופו, ושואלת: "אני אמורה לשים את זה על הטופו? אני אהיה יצירתית".
פורבס אומד את הונה של ווצ'יסקי ב-300 מיליון דולר, אך פגישתה הראשונה בסוף שנות ה-90 עם מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, התרחשה כי היו לה חששות לגבי תשלום המשכנתא. באותה עת סיימה ווצ'יסקי את לימודיה בבית ספר לעסקים, והיא הייתה צריכה לפרוע את הלוואות הסטודנטים שנטלה, והיא התחתנה לאחרונה, אז היא השכירה את הגראז' שלה וכמה חדרים לפייג' וברין, תמורת מה שהיא מודה היו דמי שכירות "קצת מעל המקובל בשוק" בסך 1,700 דולר בחודש. "זה היה הוגן. כולנו הסכמנו".
אף שגוגל פעלה מהגראז' של ווצ'יסקי 5 חודשים בלבד לפני שעברה לפאלו אלטו, התלהבה ווצ'יסקי מהפוטנציאל של האינטרנט ועזבה את מקום עבודתה באינטל כדי להצטרף לגוגל. "התחלתי לבדוק חברות אינטרנט שהיו חדשניות, שהיו מלהיבות, שעשו משהו שנראה לי משמעותי, וברור שהכרתי את גוגל כי הם היו בבית שלי".
- מה היה מיוחד בפייג' וברין שגם לך לרצות לעבוד איתם?
"כשהגעתי לשם בפעם הראשונה, הייתי יותר מבוגרת מהם והיה לי תואר במינהל עסקים, וכבר עבדתי. אז הייתי קצת זהירה לגבי עבודה עבור שני סטודנטים. כך ראיתי אותם בזמנו: סטודנטים שמקימים את החברה הראשונה שלהם". אבל כעת, לאחר שנים של עבודה משותפת, היא מספרת שלעתים קרובות היא שומעת את הקולות שלהם כשהיא ניצבת בפני החלטות קשות.
אף שגדלה בעמק הסיליקון, הקשר היחידי של ווצ'יסקי לתעשיית הטכנולוגיה היה קיצור דרך שנהגה לעשות בדרכה לבית הספר, כשחצתה את מגרש החניה של HP. משפחתה לא הייתה קשורה לטכנולוגיה. אביה, סטנלי, היה פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת סטנפורד. סבתה ניהלה את המחלקה הסלאבית בספריית הקונגרס בתקופת המלחמה הקרה. אך ווצ'יסקי מחשיבה את העבודה בגוגל כהיצמדות למסורת המשפחתית שמייחסת ערך רב למידע חופשי.
גוגל הפכה לחלק מהמשפחה שלה. בעלה, דניס, עבד בגוגל, ואחותה, אן, מנכ"לית הסטארט-אפ 23andme, הפועל בתחום הגנטיקה, הייתה נשואה לברין לפני פרידתם ב-2013. כשהיא נשאלת אם הייתה זו תקופה קשה עבורה, שומרת ווצ'יסקי על קור רוח, ועונה כי אינה נוהגת לערב עבודה עם חיים אישיים, וכי זה "פשוט נוהל טוב". בנוסף לכך, היא הייתה כפופה לפייג', לא לברין. "כל פרידה היא עניין קשה לכל משפחה שהיא, אך מבחינת העבודה באמת לא היה הבדל".
- מה הגישה שלך בכל הנוגע לדיבור על משפחתך?
"אני כן מדברת על העובדה שיש לי 5 ילדים, כי אני חושבת שהמון נשים חשות מבוכה ואינן רוצות לדבר על זה, כי הן חוששות שזה עלול לפגוע בקריירה שלהן - וזה באמת לא הוגן כלפי הנשים".
- זה לא הוגן, אבל קרוב לוודאי שיש לך יותר משאבים מאשר למרבית הנשים, ושמשאבים אלה מסייעים לך לשלב עבודה ומשפחה.
"כן, זה נכון, אבל זה לא היה נכון לגביי כשהתחלתי את הקריירה: לא היו לי משאבים מיוחדים - השכרתי חלק מהבית שלי. נכון שעכשיו יש לי יותר משאבים, אבל יש לי גם הרבה יותר ילדים מאשר למרבית האנשים".
עולם של מציאות מדומה
מנהיגות חברות הן תופעה נדירה בתעשיית הטכנולוגיה, שבה מהוות הנשים בדרך-כלל פחות מחמישית מהעובדים הטכניים בחברות גדולות. ווצ'יסקי מונה את שמותיהן של המנהיגות על אצבעותיה: מג וויטמן ב-HP, ג'יני רומטי ביבמ, והקולגות שלה לשעבר בגוגל: מריסה מאייר ביאהו ושריל סנדברג בפייסבוק.
בעוד שסנדברג יצרה פלטפורמה שמעודדת נשים "לפרוץ קדימה" במקום העבודה, להביע את דעתן ולנהל משא-ומתן קשוח, משתמשת ווצ'יסקי במעמדה כדי לנהל קמפיין לקידום חופשת לידה בתשלום לגברים, וטוענת ש"זה מטורף" שחופשה כזאת לא הפכה לדרישה חוקית בארה"ב. כמו כן היא פועלת לעידוד כניסת נשים לתחום הנדסת התוכנה.
ווצ'יסקי למדה היסטוריה וספרות באוניברסיטת הרווארד, וממש לפני תחילת שנת הלימודים האחרונה שלה גילתה שמה שהיא בעצם רוצה ללמוד זה כתיבת קודים, ונרשמה לקורס בהנדסת תוכנה. "חיבור קודים זה כמו כתיבה, ואנחנו חיים בתקופה של מהפכה תעשייתית חדשה. מה שקרה זה שכולם אולי יודעים כיום להשתמש במחשבים, כמו שהם יודעים לקרוא, אבל הם לא יודעים איך לכתוב. אז איך הייתה הספרות נראית אם רק 20% מהסופרים היו נשים? היו לנו הרבה פחות יצירות גדולות".
אנחנו מדברות כבר שעה וחצי, ואפילו שהיא נראית רגועה, אני מודעת לכך שהיא צריכה להיות במקום אחר. לפני שהיא הולכת, אני מעוניינת לשמוע מה היא חושבת על עתיד הווידאו המקוון - האם נחיה כולנו בעולם מציאות מדומה שתצולם ב-360 מעלות ותוזרם בשידור חי?
יוטיוב משקיעה בכל 3 הטכנולוגיות האלה, אך ווצ'יסקי מציאותית. המציאות המדומה יכולה להיות "באמת מרתקת", אך בהתחלה היא תהיה חידוש, לא נורמה. "אנחנו לא הולכים כל הזמן לאולם הקולנוע, אבל זה משפיע על הדעות שלנו. אנחנו לא הולכים לפארקי שעשועים, אבל כשאנחנו כן הולכים זו חוויה נפלאה. אני חושבת שהמציאות המדומה יכולה באמת להעביר אותנו לעולם אחר כמו שקורה בטיול או בביקור לקולנוע, ואני מאמינה שזה יהיה חלק באמת חשוב של סיפור סיפורים בעתיד". היוצרים הנלהבים-עד-כדי-צווחנות של יוטיוב יהיו מרתקים בתחום המציאות המדומה. יכול להיות שהם גם יהיו קצת מפחידים.
ווצ'יסקי מקפלת בקפדנות את המפית שלה, ומודה לי ולמלצר. אנו דנות בפגישה נוספת ב-VidCon, כנס שנתי שנערך בקליפורניה, מעין גרסה מודרנית של "שיגעון הביטלס", שאליו נוהרים המוני בני עשרה כדי לפגוש את כוכבי היוטיוב החביבים עליהם. אני שואלת אם היא מביאה אטמי אוזניים, ומספרת איך כנופיה של חובבי יוטיוב בגיל העשרה מחצה אותי על אחד מקירות מעלית. "לא. יש לי בני עשרה צרחניים בבית", היא צוחקת.
תפקיד: מנכ"לית יוטיוב
אישי: בת 47, נשואה+5
תפקידים קודמים: מנהלת השיווק של גוגל, ממתכנני אד סנס ואדוורדס
השכלה: תואר שני בכלכלה ובמינהל עסקים
עוד משהו: גוגל הוקמה בגראז' שלה, ואחותה הייתה נשואה לסרגיי ברין
שנייה רק לגוגל