בנק לאומי יקצץ 1,000 עובדים ב-5 השנים הקרובות

בלומברג: מדובר בקיצוץ של כ-10% מכוח-האדם של הבנק העומד על כ-10,000 עובדים ■ הבנק: "לאומי מגבש תוכנית התייעלות שפרטיה עדיין נבנים"

רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי

בנק לאומי , בניהולה של רקפת רוסק-עמינח, עמל בימים אלה על תוכנית התייעלות חדשה. לפי פרסום היום (ג') בבלומברג, טיוטת התוכנית שהוצגה לבנק ישראל היא תוכנית חמש-שנתית הכוללת קיצוץ של 1,000 משרות בשנה הראשונה ולאחר מכן קיצוץ של 100 משרות מדי שנה (קיצוץ זה יתבצע ככל הנראה באמצעות פרישה טבעית). מדובר בקיצוץ של כ-10% מכוח-האדם של הבנק העומד על יותר מ-10,000 עובדים.

בדומה לבנקים אחרים, נדרש בנק לאומי על-ידי בנק ישראל להגיש תוכנית התייעלות לשנים הקרובות, והתוכנית נבנית בימים אלה.

מבנק לאומי נמסר: "לאומי מגבש תוכנית התייעלות, שפרטיה עדיין נבנים. כל קיצוץ במשרות יתבצע באישור מול ועד העובדים".

נזכיר כי לפני יותר משנה אמרה מנכ"לית לאומי, רקפת רוסק-עמינח, במסיבת עיתונאים של הבנק כי לאומי ימשיך בהתייעלות ויקצץ כאלף משרות עד לסוף שנת 2017. מאז לא הוצגה תוכנית לפרישה מוקדמת, אך תוכנית שכזו תוצג ככל הנראה בזמן הקרוב. למרות שלא הייתה תוכנית לפרישה מוקדמת, ירדה מצבת העובדים של פעילות הבנק בישראל ב-170 עובדים ל-9,592 עובדים (בכל קבוצת לאומי ישנם כ-12 אלף עובדים).

נזכיר כי לפני כ-3 שנים כבר ביצע הבנק תוכנית לפרישה מוקדמת של מאות עובדים, כשבסה"כ צומצמה מצבת כוח-האדם בכ-1,000 עובדים. על אף מאמצי ההתייעלות בבנק, שגם כללו חתימה על הסכם קיבוצי חדש בו תוספות השכר מעט נמוכות יותר מאשר בעבר, יחס היעילות של הבנק עדיין חלש למדי ועומד על יותר מ-70% (כלומר יותר מ-70% מההכנסות נבלעות בשורת ההוצאות).

יחס היעילות של הבנקים בישראל נחשב לנמוך לעומת המקובל בעולם. בשנים האחרונות ביצעו הבנקים תוכניות התייעלות שכללו קיצוץ של מעל 3,000 משרות, ועדיין יחס היעילות לא השתפר באופן מהותי. באחרונה הורתה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, לבנקים להציג לך תוכניות התייעלות חדשות, כאשר היא מבטיחה סוכריה בדמות הקלה בדרישות ההון לצורך ביצוע תוכניות ההתייעלות. בימים אלה מגבשים הבנקים השונים תוכניות התייעלות מול בנק ישראל.

מוועד עובדי בנק לאומי נמסר: "ועד עובדי בנק לאומי לא ירשה לפטר ולו עובד אחד, בטח ובטח כאשר המהלך נובע מניהול רשלני. ועד עובדי הבנק יעניק אפשרות לפרישה מרצון רק לעובד שחפץ בכך. אם אף עובד לא יהיה מעוניין בכך, אף עובד לא יפסיק עבודתו. מעבר לכך צר לנו שהתכנית מגיעה לכלי התקשורת לפני אישורה ואנו מעריכים שתוכן הפרסום בתקשורת לא יהיה רלוונטי במציאות".