"משהב"ט קיים 'מכרז תפור' לשעונים אטומיים לחיל האוויר"

חברת רם נ.ש טכנולוגיות, שהתמודדה במכרז עם חברת אדוה הגרמנית, טוענת כי המכרז היה תפור, כך שאקיוביט הממשלתית תזכה בו ■ משרד הביטחון: "רם נ.ש לא עמדה בדרישות הסף"

מטוס "לביא" איטלקי. יותר מ–10,000 גיחות / צילום: חיל האוויר
מטוס "לביא" איטלקי. יותר מ–10,000 גיחות / צילום: חיל האוויר

"מעולם לא ראיתי תגובות כל-כך חריפות של מפסיד במכרז כל-כך קטן של מערכת הביטחון, בגובה כמה מאות אלפי שקלים, וזה מוזר" - כך אומר גורם בכיר המעורה במכרזים ביטחוניים, על מה שהתרחש סביב מכרז משרד הביטחון לאספקת 11 שעונים אטומיים מדויקים עבור חיל האוויר.

מנכ"ל חברת אדוה הגרמנית המייצרת שעונים אטומיים, גיל בירן, ומנכ"ל חברת רם נ.ש טכנולוגיות, נתי ברון, שהתמודדו יחד במכרז, תוקפים את זכייתה של חברת אקיוביט במכרז - זכייה שעליה הוכרז לפני כמה שבועות. אקיוביט היא חברה-בת של חברת "רפאל -מערכות לחימה מתקדמות", חברה ממשלתית בשליטת משרד הביטחון, שרכשה באפריל 2011 50% ממניות אקיוביט.

במהלך המכרז, שהפרמטר בו היה המחיר, ביקשו שני המנכ"לים לקיים הליך של בדיקה טכנית של איכות מוצרי החברות המתמודדות. ואולם, הממונה על רכש מערכות תקשורת אווירית במשרד הביטחון, תומר בנימין, סירב בנימוק כי "אין פגישה עם ספקים בזמן המכרז לצורך הצגת יכולות או כל דבר אחר".

אדוה השיבה למשרד הביטחון: "לדעתנו, זו טעות לא לקיים פגישה טכנית עם כל הנוגעים בדבר, בייחוד בפרויקט מסוג זה, שבו המורכבות ונושא התמיכה הטכנית מאוד חשובים. אנחנו נגיש תלונה בנושא... הרי לא ייתכן שחיל האוויר יעשה מכרז וירכוש 11 פריטים רק על-פי מפרט טכני, ללא בדיקה מוקדמת. זה בדיוק כמו שחיל האוויר יקנה 11 מטוסים ללא בדיקה מקיפה של המטוס על-ידי טייסים של חיל האוויר - בדיקה מקדימה לפני המכרז. רק אחרי בדיקות מחמירות מחליט חיל האוויר אילו חברות ישתתפו במכרז".

בתגובה הסביר ראש מערך אוויוניקה במשרד הביטחון, גיל בורשטיין, כי קיום פגישות כאלה נתן לשיקול-דעת משרד הביטחון. "במקרה של מכרז זה הוחלט שלא לקיים מפגש ספקים...", כתב בורשטיין לנציגי אדוה. "פגישה כפי שהצעתם אינה יכולה להתקיים במהלך ההליך המכרזי, שכן היא עלולה להקנות יתרון לחברתכם על-גבי האחרות.. צר לי כי הנכם נוקטים גישה מאיימת של הגשת תלונה בנושא, ובטוחני כי לאור ההסבר הנ"ל, הסיבות לאי-קיום הפגישה בעת הזו ברורות יותר".

לקראת אמצע מאי, שבועיים לפני בחירת הזוכה במכרז, נודע לחברת אדוה, שחברת אקיוביט המתמודדת במכרז היא למעשה אורגן במשרד הביטחון, ובעקבות כך החריף הטון של נציגיה. המנכ"ל בירן כתב למשרד הביטחון: "אני שואל אם היחידה לבקרת רכש מודעת לכך שהמתחרה שלנו נמצאת בבעלות 50% של מדינת ישראל, והאם אתם הודעתם לבקרת הרכש שחיל האוויר החליט על הזוכה עוד לפני שיצאתם עם המכרז?

"למעשה עשיתם מכרז שהתוצאות שלו ידועות מראש - ולזה קוראים מינהל לא תקין. מדובר בכספים שאני ואזרחים אחרים משלמים, ולא יעלה על הדעת שתקנו ציוד פחות טוב במחיר הרבה יותר יקר, רק בגלל שהחברה בבעלות ממשלתית ורוצים להציל אותה".

ראש מערך אוויוניקה במשרד הביטחון, בורשטיין, הודיע בתגובה לאדוה: "ניסיתי כמיטב יכולתי להסביר את אופן העבודה, כולל בשיחת טלפון עם נתי ברון, מנכ"ל רם נ.ש טכנולוגיות, שהתקשר אליי. מאחר שבקשתכם לעצירת המכרז ולהשאלת מערכות לבחינה אינה ישימה, ומאחר שפניתם בנושא לראש היחידה לבקרת הרכש, הרי שהמשך השיח ייעשה מולו בלבד. מאחל לכם הצלחה".

למחרת כתב בירן למשרד הביטחון: "חיל האוויר החליט על הספק של הציוד עוד לפני המכרז, אבל בגלל שעצרנו אותם מלהוציא הזמנה ללא מכרז, אז הם הוציאו מכרז שהתוצאות שלו היו ידועות מראש, תוך כדי בזבוז זמן רב של חברת אדוה, רק כדי להראות למראית-עין שהם פעלו לפי החוק. אם היינו יודעים מראש שאקיוביט היא חברה ממשלתית, ושמובטח לה המכרז - לא היינו מבזבזים את זמננו". 

"הטענות אינן נכונות; הזוכה במכרז היא ההצעה הזולה ביותר שענתה על הדרישות"

משרד הביטחון מסר בתגובה: "הטענות אינן נכונות. באפריל 2016 הפיץ מנהל הרכש במשרד הביטחון מכרז פומבי לרכש שעונים אטומיים, בהתאם לדרישות ולצרכים המבצעיים של חיל האוויר. המכרז שהופץ היה על בסיס כלכלי בלבד, שבו ההצעה הזולה ביותר שעונה על כלל הדרישות הטכניות, היא הזוכה.

"במכרז התמודדו מספר ספקים, ובסיומו נבחרה הצעתה של חברת אקיוביט, שהציעה את המחיר הנמוך ביותר וענתה על כלל הדרישות הטכניות שהוגדרו במכרז. לכל טענה אחרת אין אחיזה במציאות.

"חברת רם נ.ש לא עמדה בדרישות הסף ולא עמדה בדרישות הטכניות של המכרז, ולכן הצעתה נפסלה".