לוזון ירכוש מגזית גלוב שטרי הון ב-495 מ' ש' במחיר מציאה?

אם המהלך ייצא לפועל, הוא צפוי להציף לקבוצות לוזון ערך עצום, וגם יאפשר לה לחלק דיבידנדים בעתיד ■ גזית גלוב: "לא מתקיים כל מו"מ"

חיים כצמן, מבעלי גזית גלוב ועמוס לוזון, בעלי קבוצת א.דורי  / צילומים: תמר מצפי
חיים כצמן, מבעלי גזית גלוב ועמוס לוזון, בעלי קבוצת א.דורי / צילומים: תמר מצפי

עמוס לוזון מעוניין על פי ההערכות לרכוש את שטרי ההון שהנפיקה קבוצת א. דורי (כיום קבוצת לוזון) שבשליטתו לבעלת השליטה הקודמת בה, גזית גלוב - שהערך הנקוב שלהם עמד בסוף 2015 על 495 מיליון שקל - תמורת כמה עשרות מיליוני שקלים בלבד.

רכישה זו, אם תצא לפועל, צפויה להציף ערך עצום עבור לוזון, וכן לאפשר לקבוצת לוזון לחלק בעתיד דיבידנדים לבעלי המניות (והוא בראשם) - פעולה שהיא מנועה מלעשות כל עוד לא פרעה את שטרי ההון.

מגזית גלוב נמסר היום בתגובה כי "לא מתקיים כל מו"מ ביחס לרכישת שטר ההון".

בדוחות גזית גלוב לרבעון הראשון של 2016 בוצעה מחיקה משמעותית לשווי שטרי ההון של קבוצת לוזון, שהיו רשומים בשווי של כ-350 מיליון שקל בספרי החברה בסוף 2015, לשווי של כ-40 מיליון שקל בלבד ברבעון הראשון. זאת, בעקבות מכירת השליטה בקבוצת א. דורי על ידי גזית גלוב ללוזון תמורת פחות מ-10 מיליון שקל בינואר האחרון. שטרי ההון לא נמכרו ללוזון במסגרת מכירת הבזק שביצעה גזית גלוב.

בזמן שגזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, הייתה בעלת השליטה בקבוצת א. דורי, היא תמכה בה כדי לאפשר את פעילות החברה הבת דורי בניה, והזרימה לה סכומי עתק שהצטברו לכ-750 מיליון שקל.

כנגד רוב סכום זה הונפקו לגזית גלוב שטרי הון צמיתים (ללא מועד פידיון) שנושאים ריבית שנתית של 2% מעל ריבית הפריים.

שטרי ההון הללו לא כוללים זכויות הצבעה, אולם הם כוללים זכויות הוניות המקנות קדימות בתשלומי הריבית לפני חלוקת דיבידנדים במקרה של רווחים. עוד קובע שטר ההון של גזית גלוב כי הוא ייפרע במקרה של פירוק החברה, כי עד מחצית מהסכום שלו יהיה ניתן להמרה למניות קבוצת א. דורי וכי הוא לא ניתן יהיה להעברה.

לאחר הפחתת ענק של מאות מיליוני שקלים שביצעה ברבעון הראשון של 2016 הציגה גזית גלוב בדוחות השקעה של כ-135 מיליון שקל בלבד בשטרי ההון והלוואות לקבוצת א. דורי (כשליש מסכום זה מיוחס על פי ההערכות לשטרי ההון).

סימנים ראשונים לאופטימיות

דוחות קבוצת לוזון (כאמור, שמה החדש של א. דורי) לרבעון הראשון של 2016 מספקים למשקיעים סימנים ראשונים לאופטימיות, עם צמצום ההפסדים ומעבר לרווחיות גולמית ולאיזון תפעולי. החברה הציגה רווח גולמי רבעוני של 16 מיליון שקל, אחרי הפסד גולמי של 8.5 מיליון שקל ברבעון המקביל, והפסד גולמי כולל של 98 מיליון שקל ב-2015 כולה. בשורה התפעולית רשמה קבוצת לוזון רווח של כ-300 אלף שקל, אחרי הפסד של 21 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. נזכיר כי החברה מחזיקה בין היתר בתחנת הכוח המשגשגת דוראד, בפעילות נדל"ן בפולין (רונסון) ובחברה הבת, א. דורי בניה, שהייתה המקור לצרותיה של הקבוצה בעבר.