תקציב המדינה יאושר בסביבות ה-11 באוגוסט

אתמול הוצגו לרה"מ חבילת הגזירות והרפורמות שהאוצר מתכנן במסגרת תקציב 2017-18 ■ המועד הסופי עדיין יכול להשתנות ביום או יומיים אך תהליך אישור התקציב כבר נמצא בעיצומו

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

ישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה תיקבע ל-11 לאוגוסט, לאחר שאתמול הוצגו לראש הממשלה נתניהו חבילת הגזירות והרפורמות שהאוצר מתכנן במסגרת תקציב 2017-18. המועד הסופי של הישיבה עשוי עדיין להשתנות ביום או יומיים אך תהליך אישור התקציב כבר נמצא בעיצומו.

אתמול הציגו ראשי האוצר לראש הממשלה נתניהו את עיקרי חוק ההסדרים והתכנית הכלכלית. בשלב זה עדיין לא הוחלט מה יהיו מסגרות התקציב - יעד הגירעון ותקרת ההוצאה המותרת - אולם המגמה היא להעלות את יעד הגירעון מעבר ליעד שהציג האוצר 2.5% תוצר.

כמו בשנה שעברה גם השנה צפוי שר האוצר כחלון להציג חוק הסדרים נרחב בניסיון לקדם רפורמות בתחומים שונים בכלכלה ובעיקר בתחומי החינוך, בריאות, תשתיות תחבורה, ומהלכים המיועדים להביא להורדת יוקר המחייה כגון בתחום מוצרי הצריכה.

אחת הרפורמות המרכזיות שנחשפה ב"גלובס" היא צמצום דרסטי במספר המכללות הטכנולוגיות בניסיון לחזק את מעמדן וליצור מודל דומה לזה של האוניברסיטאות שינוהל על-ידי מועצה להשכלה טכנולוגית. תכנית מרכזית נוספת עוסקת בזירוז הקמתם של קווי רכבת קלה בשלוש הערים הגדולות בהשקעה כוללת של כ-60 מיליארד שקל. תוכניות אחרות מיועדות להקל את נטל הרגולציה המופרז על הקמתם ופעילותם של עסקים ולנסות ולהחדיר שיטות עבודה מודרניות למשרדי הממשלה.

כמדי שנה מגיש האוצר בצמוד לחוק ההסדרים גם את "התכנית הכלכלית", שם יפה לחבילת הגזירות שנועדה לאפשר לאוצר לסגור את הבור התקציבי. באופן מסורתי צפוי האוצר לשתול בחבילת הגזירות גם מספר "עזים" או הצעות שהאוצר יוותר עליהם במהלך המו"מ התקציבי.

השנה יעמוד הבור על 14 מיליארד שקל והאוצר צפוי להציג שורת צעדים יצירתיים לקיצוץ בהוצאות הממשלה ולהגדלת הכנסותיה ובהם משיכת מאות מיליוני שקלים מקופת הקרן הקיימת לישראל.