כיצד קרה שדגני הבוקר תלמה של חברת יוניליוור הזדהמו בחיידק הסלמונלה, ומדוע החברה בחרה להסתיר זאת מהקמעונאים המשווקים את המוצרים? שאלה מהותית עוד יותר היא - כיצד יוניליוור יכולה להבטיח שמוצרים מזוהמים לא שווקו כבר?
לפני כשבועיים התגלה כי שני סוגים של דגני בוקר של החברה, קורנפלקס של אלופים ודליפקאן, מזוהמים. בבדיקות מיקרוביאליות שנערכו במפעל הייצור נמצא החיידק. מדובר בזיהום נדיר מכיוון שמדובר במוצרי מזון יבשים, שאינם רגישים כמו מוצרי חלב או סלטים מצוננים.
טכנולוג מזון ותיק בתעשייה הסביר ל"גלובס" כי זיהום במוצרי מזון יבשים הוא אירוע נדיר וכי קרוב לוודאי שמדובר ב"זיהום צולב", קרי זיהום שנגרם מסביבת העבודה במפעל. לדבריו, האפשרות הנפוצה יותר למעבר של סלמונלה היא דרך צואה של יונים.
הימצאות הסלמונלה מעלה את החשש כי יוניליוור לא הצליחה לעצור את שיווק המוצרים בזמן, מאחר שלוקח כ-5 ימים עד לקבלת תוצאות בדיקה להימצאות של סלמונלה.
יתרה מכך, מפעל מזון מהסוג הזה אינו מחויב בבדיקות איכות כל פרק זמן מסוים. הוא יכול להחליט לבצע את הבדיקות כל שעה, כל שבוע ואפילו כל חודש. להוציא בדיקת טעימה שמתבצעת בכל קו ייצור, כל מפעל מחליט בעצמו ולפי רמת הסיכון באיזו תדירות לבצע את בדיקות האיכות. במפעלים למוצרי מזון יבש התדירות נמוכה הרבה יותר, כיוון שהסיכון קטן מאוד. לפיכך, השאלה באיזו תדירות עורכת יוניליוור את בדיקות האיכות מהסוג הזה במוצרים, קריטית.
ביוניליוור אומרים שהם בודקים כל אצוות ייצור וכי המוצרים משווקים לשוק לאחר קבלת תוצאות הבדיקות. בהתייחס למקור הזיהום אומרים ביוניליוור כי "זיהומים נגרמים מכל מיני סיבות, ולא רק מצואה".
"לא רצינו לזרוע פאניקה"
מנכ"לית יוניליוור, ענת גבריאל, התייחסה היום (ה') לזיהום שנמצא בשניים ממותגי הקורנפלקס של החברה ולטענה כי החברה הסתירה את עצם הזיהום מהציבור. בראיון ל"תוכנית חיסכון" בחדשות 2 הודתה גבריאל: "יכול להיות שהיינו צריכים לנהוג אחרת". הריאיון המלא עם גבריאל ישודר הערב ב"תוכנית חיסכון" ב-19:30.
"בדיעבד אולי יכולנו לתת תשובה אחרת בפנייה הראשונה, אבל זאת חוכמה של בדיעבד", אמרה גבריאל. "כשהעיתונאים פנו אלינו אתמול, אמרנו להם שהייתה לנו תקלה במסגרת בדיקות אבטחת איכות שלנו. גילינו בעיות, ולמעשה הכלנו את כל הבעיה בתוך המפעל".
"לא רצינו לזרוע פאניקה בציבור ולדבר על הזיהומים", הסבירה גבריאל את החלטת החברה להכחיש כי קיימת בעיה במוצרים. "בערב כבר העברנו הודעה יותר מפורטת", הוסיפה.
החברה העולמית בתמונה
יוניליוור היא חברת דגני הבוקר הגדולה ביותר בישראל, שאחראית לרוב מכירות דגני הבוקר - 56% לפי נתוני סטורנקסט, לעומת 26% של נסטלה. מבחינת החוק היבש, חברת מזון מחויבת לדווח למשרד הבריאות בזמן אמת רק כאשר המוצרים שווקו כבר לשוק. במקביל, היא מחויבת לעשות ריקול. כאן וכפי שטוענת יוניליור, המוצרים לא שווקו לשוק ולכן היא לא הייתה חייבת בדיווח. גורם במשרד הבריאות אמר ל"גלובס" כי למרות זאת, יוניליוור שגתה ועשתה לעצמה נזק, כיוון שאם החברה הייתה פונה למשרד הבריאות ברגע שגילתה את החשד לזיהום, משרד הבריאות היה יכול לגבות אותה. בפועל, משרד הבריאות עודכן בדבר הזיהום מאמצעי התקשורת.
בחברה אומרים עוד כי המוצרים המזוהמים סולקו למחסן צדדי וכי הם יושמדו בהמשך. מדובר באלפי אריזות של קורנפלקס ושל דליפקאן.
קמעונאים העובדים עם החברה מאוכזבים מאוד מההתנהלות וגם הם לא קיבלו כל דיווח. הבוקר התקשו קמעונאים ליצור קשר עם החברה. "מהבוקר הם לא עונים לטלפון. יש ממתינה ושוב ממתינה והם לא חוזרים", אמר ל"גלובס" אחד הקמעונאים. לדבריו, "בשטראוס דבר כזה לא היה קורה. הם קודם כל היו עושים ריקול ומייצרים שקט. אם זה לא היה דולף החוצה, יכול להיות שיוניליוור היו עוברים את זה בטוב. אבל זה דלף החוצה. האירוע הזה מתפרסם יומיים לפני השקת דגני הבוקר של יוניליוור עם סוכר מופחת. הם באו לעשות תהליך בריא וטוב מול הצרכנים, ובזמן הכי לא טוב הם קיבלו סיפור כזה".
בחברה אומרים כי האירוע דווח לחברה העולמית מיד, וכי החברה העולמית מלווה את השלוחה בישראל בכל הטיפול במשבר.
מאוחר יותר שלחה מנכ"לית יוניליוור ישראל, ענת גבריאל, מייל לקמעונאים שמטרתו לעדכן אותם "בפרסומים אודות דגני הבוקר" ובו נטען כי החברה מקפידה על אבטחת איכות המוצרים וכי "כרגע קווי הייצור עובדים ומייצרים כרגיל, ומיעוט החוסרים יושלמו בימים הקרובים".
מחברת יוניליוור נמסר בתגובה כי "כל מוצרי החברה ללא יוצא מן הכלל, לרבות כל דגני הבוקר של תלמה, בטוחים לחלוטין לשימוש ואין כל חשש בצריכתם. מפעל תלמה בערד מייצר בתפוקה מלאה, ובקרוב נשלים את החוסרים שנוצרו. במסגרת בקרת האיכות העצמית המחמירה של החברה במפעל, נמצאה חריגה מיקרו ביולוגית בשל זיהום משני באחד מקווי האריזה, ומנענו מיידית את שיווק ואספקת המוצרים לשוק".
ענת גבריאל / צילומים: שי יחזקאל
המנכ"לית גבריאל בראיון ל"ליידי גלובס" לפני שנה: "חשוב לי להבין את הרגישות של הקהל הישראלי"
ענת גבריאל (52), מי שאמורה לנהל את משבר הקורנפלקס ומי שמואשמת באי-מסירת מידע בעניין, מונתה ב-2013 למנכ"לית יוניליוור ישראל, אחד מחמשת תאגידי המזון הגדולים בארץ. היא ממונה על כ-2,500 עובדים ב-6 מפעלים ברחבי הארץ, בחברה שמגלגלת יותר מ-2 מיליארד שקל בשנה. בישראל מחזיקה החברה ב-35 מותגים ומוכרת יותר מ-1,500 מוצרים.
בראיון למגזין "ליידי גלובס" שפורסם לפני קצת יותר משנה היא הדפה את הטענות נגדה כאילו היא "מתנשאת ולא רואה את הלקוחות ממטר". "האמירה הזו מאוד מקוממת אותי", אמרה גבריאל. "אני בהחלט רואה מקרוב את הצרכנים שלנו, וגם נפגשת עם חלק מהם בביתם ושומעת מה מציק להם ומה אני יכולה לעשות כדי להקל עליהם... חשוב לי להבין את הרגישות של הקהל הישראלי".
גבריאל פעלה 15 שנה בתחום התרופות, בין היתר כסמנכ"לית החטיבה העסקית בחברת אלי לילי. "מלאו לי 40, והרגשתי שאין מה שיאתגר אותי עוד במקצוע הזה", אמרה גבריאל באותו ראיון. "למרות התנאים והשכר הטובים, לא היה לי יותר סיפוק בעבודה. בשבילי זה היה הדבר הכי גרוע, אבל ידעתי שאני יכולה להשיג כל מה שאחליט.
"הייתי פתוחה לכל הצעה, ושום דבר לא הפחיד אותי", תיארה גבריאל איך הגיעה ליונילוור ב-2006, "לא המתנתי שהצעות יגיעו אליי, אלא שלחתי את קורות החיים שלי לחברות רבות. אחד המיילים היה לסמנכ"לית משאבי האנוש של יוניליוור.
"התפקיד הראשון שלי היה מנהלת שיווק בחטיבת השוק המקצועי, שמוכרת מוצרים לבתי מלון, למסעדות ולצבא. פגשתי את הטבחים והשפים, והייתי מאושרת, כמי שקיבלה מתנה גדולה. אגב, גם כיום, כשאני יוצאת לאכול במסעדה עם המשפחה או עם חברים, אני נכנסת קודם למטבח ומשוחחת עם השף.
"למה מאושרת? מכנים אותי 'פודי', כינוי לאדם שאוהב אוכל טוב, סקרן לדעת איך מכינים אותו ומה המוצרים שבהם משתמשים עבורו. בלילות הייתי חולמת על רטבים למאכל מסוים, ובבוקר הייתי באה לאנשי הפיתוח והיינו הולכים יחד למסעדות, מביאים דוגמאות של רטבים ומרכיבים את הדבר הכי טוב. אני לא מאמינה במנהל שלא יוצא החוצה, לשטח, אלא מנהל הכול ממגדל השן של משרדו. אני מרבה לסייר במפעלים שלנו, נפגשת עם קניינים, מנהלי סופרמרקטים ולקוחות".
שנה וחצי אחרי שהגיעה לחברה, מונתה גבריאל לאחראית לכל המכירות בשוק המקצועי, וכעבור חצי שנה כבר מונתה לסמנכ"לית. "מוטי קרן, שהיה מנכ"ל החברה ועבדתי צמוד אליו במשך כל השנים עד שפרש, קידם אותי מהר לתפקיד הסמנכ"לית שאחראית למוצרי המזון והטיפוח הבינלאומיים, ונסעתי הרבה לחו"ל".
כשקרן עזב לתפקיד בחו"ל, גבריאל הייתה בטוחה שימנו אותה לתפקיד המנכ"לית, אך הנהלת יונילבר העולמית בחברה לתפקיד את אנג'לו טרוקיה מאיטליה. "קיבלתי זאת בלי תלונה, כי היה לי ברור שטרוקיה מגיע רק לתקופת מנכ"לות קצרה, של שנה וחצי בערך, וידעתי משיחות שונות שאני נחשבת מועמדת ראויה לתפקיד מיד אחריו", וכך אכן קרה.
בראיון אמרה גבריאל כי "היא תמיד תהיה בתפקידי ניהול בכירים. בעתיד אולי אקבל ניהול של אחת החברות של יוניליוור בחו"ל. אני אוהבת לעבוד בחברות בינלאומיות גדולות שיש בהן עוצמה אדירה.אני מרגישה שהמצאתי את עצמי מחדש ביוניליוור. כשעסקתי במכירת תרופות שמעתי מרופאים הרבה על מחלות קשות, והיה מעציב אותי כשלא היה פתרון ממשי. לעומת זאת, ביוניליוור יש לי השפעה על עולם שלם של יצירה - בשיווק, בפרסום ובפיתוח מוצרים חדשים. התחברתי לאהבות ישנות שבעבר לא יכולתי להביא לידי ביטוי בחיי, כמו האהבה האמיתית והעמוקה לכל מה שקשור באוכל".
לא בטוח שהתוכניות של גבריאל יתממשו לאחר משבר הקורנפלקס והביקורת הקשה עליה.
שאלות ותשובות
■ מהי בדיוק הבעיה שהתגלתה ובאיזה היקף?
זיהום - הימצאות חיידקי סלמונלה - באריזות של קורנפלקס "של אלופים" ודליפקאן. מדובר באלפי אריזות מזוהמות.
■ כיצד יוניליוור מגיבה ומטפלת בבעיה?
החברה טוענת שהיא העבירה את אלפי האריזות המזוהמות למחסן, לשם השמדה, וכי היא ניקתה את קווי הייצור. במקביל, היא בחרה להסתיר את דבר התקלה מהצרכנים ומהקמעונאים, והוציאה תגובה רק לאחר שהדבר נחשף בכלי התקשורת. יוניליוור, שמחויבת לדווח למשרד הבריאות באופן מיידי רק במקרה שהמוצר כבר שווק לשוק, בחרה שלא לדווח על כך למשרד הבריאות אלא להיצמד רק למה שהחוק מחייב אותה.
■ איך טיפלו חברות אחרות במקרים דומים בעבר?
ברוב המקרים שהתרחשו עד כה, התקלות התגלו לאחר שהמוצרים שווקו והגיעו לחנויות, ולכן החברות דיווחו למשרד הבריאות והודיעו על ריקול. היו בעבר מקרים שתקלה בייצור גררה את עצירת השיווק של מוצר, בלי לדווח על כך לצרכנים.
■ מה זה אומר מבחינת הצרכנים - האם אפשר לאכול קורנפלקס, או להחזיר אריזות שלו ושל דליפקאן לחנויות?
ביוניליוור טוענים בתוקף שהמוצרים שבשוק בטוחים לאכילה. אם צרכנים יבקשו להחזיר מוצרים, זו תהיה טעות מצדה של יוניליוור לסרב לקבל אותם. בכל מקרה, הדבר תלוי גם במדיניות שיכתיבו הקמעונאים, שלהם יש כוח לחייב את החברה לקחת מוצרים בחזרה.
■ כיצד ההתנהלות של יוניליוור סביב המשבר תשפיע על המעמד שלה בשוק?
ההתנהלות של יוניליוור פגעה לא רק באמון של הצרכנים, אלא גם באמון של הקמעונאים שמשעות הבוקר התקשו לקבל מענה מהחברה ונשארו עד הצהריים ללא תשובות מוסמכות וללא תשובות שיכלו לספק ללקוחות שלהם.