מצבן הקשה של חברות סלולר הוביל אותן לנסות ולבקש ממשרד התקשורת לעכב פרסום השימוע בנושא הפחתת תעריפי הקישוריות, כפי שנחשף ב"גלובס". משרד התקשורת לא נענה לבקשה בצורה רשמית, אך בפועל השימוע אמור היה לצאת והוא אינו יוצא מה שאומר שאולי המשרד בכל זאת מסכים להיענות לבקשה.
משרד התקשורת עמד לפתוח בשימוע לביטול תעריפי הקישוריות בין מפעילים, הן בשוק הקווי והן בשוק הסלולרי. השימוע למעשה מוכן, והמתין רק להשלמה של תיקון טיוטות הרישיון של המפעילים, שתתלווה לשימוע. אלא שלמרות שמקורות במשרד התקשורת הבטיחו שהשימוע או טו טו יוצא, בפועל הדבר לא קורה, ול"גלובס" נודע שהחברות הסלולריות פנו וביקשו לעכב זאת, בשל העובדה שהן אמורות לאבד כ-50 מיליון שקל (החברות הוותיקות) בשנה כתוצאה מהמהלך.
לטענת החברות, בגלל מבנה החבילות (הכל כלול) הצרכן לא אמור להיפגע כתוצאה מביטול הקישוריות, אך החברות כן אמורות להפסיד מכך, ולכן לא ייגרם נזק אם המהלך יידחה במעט. יש הטוענים שהחשיבות של המהלך היא שצריכה לעמוד בראש מעייניו של המשרד ולכן הדחייה בפועל היא למעשה על חשבון הציבור שכן ביטול תעריפי הקישוריות אמור לתרום להגברת התחרות.
דמי הקישוריות בין מפעילים הם התשלום שהם מעבירים למפעיל אחר עבור שיחה הנכנסת לרשת שלהם ממנו. היום הקישוריות בסלולר עומדת על 6 אגורות לשיחה, ובשוק הקווי על אגורה אחת.
הפעם האחרונה שהקישוריות בסלולר עודכנה הייתה ב-2009, ומשרד התקשורת אמור היה לערוך בדיקה של תעריפיה ב-2014. בדיקה זו לא נעשתה, ולכן כיום דמי הקישוריות בסלולר גבוהים מהעלות האמיתית של המפעילים.
במשרד מתכננים כעת לבטל לחלוטין את הקישוריות, מכיוון שברמות מחיר כה נמוכות אין טעם לשכור חברה כלכלית בינלאומית שתעשה תהליך ארוך ומורכב, שבסופו ממילא היא תביא את הקישוריות למספר שקרוב לאפס.
לאור הגידול בהיקף השימוש באינטרנט על חשבון הדיבור, ובשל העובדה שממילא המפעילים הסלולריים יעברו בטווח של שנה-שנתיים לרשתות מתקדמות שבהן הדיבור יתבסס על פרוטוקול אינטרנט, אין סיבה להמשיך במודל של קישוריות שייצג את עולם התקשורת המסורתי במיתוג המעגלי הישן. למשרד ולמפעילים חוסך המעבר לקישוריות אפס הרבה מאוד כאב ראש, מכיוון שהוא מייתר את החשבונאות המורכבת ומקטין עלויות לכולם.
המפעילים הסלולריים הגדולים חוששים, עם זאת, כי הפחתת הקישוריות לאפס תגביר את התחרות ותנגוס בהכנסותיהם הנוכחיות מקווים נייחים, שמפעיליהם משלמים להם 6 אגורות על כל שיחה.
המפעילים הקטנים, לעומתם, דווקא ירוויחו. חברות כמו רמי לוי, טלזר ואחרות, שהיקף התנועה היוצאת מהן גבוה, יחסכו בהוצאות הקישוריות שהן משלמות, ולכן יוכלו להמשיך בלחץ על המחירים. באופן כללי ניתן להעריך כי חברות הסלולר יפסידו משינוי המודל יותר מאשר החברות הנייחות.
לצורך הדיוק נסביר כי מה שמשרד התקשורת מתכוון לעשות הוא שינוי מודל הקישוריות. ביטול הקישוריות הוא מונח גנרי שמתייחס לתוצאה הסופית, אבל מבחינה משפטית מדובר במעבר למודל האמריקאי שנקרא RPP - Receiving Party Pays ולפיו מי שמקבל את השיחה נושא בעלות הקישוריות - בניגוד למודל הקיים היום בארץ, CPP - Calling Party Pays שבו המתקשר משלם עבור הקישוריות.
בגלל המעבר לחבילות של הכל כלול במחיר קבוע, רוב המשתמשים היום אדישים ליעד השיחה ולשאלה אם מדובר בקו נייח או נייד, וההתחשבנות נעשית רק בין המפעילים. המעבר למודל החדש מעביר את העלות של הקישוריות אליהם, ומבחינת משרד התקשורת זהו מודל שטוב יותר לתחרות בשוק.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.