הקבינט החברתי-כלכלי אישר היום (ג') את הצעת שר האוצר משה כחלון לפתיחת ענף המוניות לנסיעות שיתופיות ופיתוח תחום מוניות השירות. ההצעה מוסיפה אפיק שירות חדש בתחבורה הציבורית - נסיעה שיתופית במונית. הצעת החוק מסדירה את הענף ומגדירה כללים ברורים מה מותר ומה אסור למוניות לעשות, וכן לאפליקציות השונות כגון GETT, ריידר, VIA, ואחרות שייפתחו בעתיד.
בשירות זה המוניות יוזמנו מראש ולא בעצירה בכביש, ובהן יהיה ניתן לשתף נסיעה בין מספר נוסעים לאותו יעד או ליעדים סמוכים, וכל אחד מהנוסעים ישלם מחיר מופחת ב-20% לפחות מזה שהיה משלם לו היה נוסע במונית רגילה שעצר או הזמין מראש ("ספיישל").
האוצר טוען כי המהלך לא יפגע ברווחיות של ענף המוניות, ויגדיל את כדאיות השימוש במונית ביחס לשימוש ברכב הפרטי וכך יביא להפחתת הגודש בדרכים.
מציע השירות (האפליקציות, תחנות המוניות או הנהגים) יחויב להציג לנוסע את המחיר המשוער שהיה נדרש לשלם עבור נסיעה "ספיישל" ליעד המבוקש על ידו, את מועד איסופו וזמן הנסיעה המשוער. מחיר הנסיעה השיתופית יהיה נמוך כאמור לפחות ב-20% ממחיר נסיעה רגילה.
הענף כיום לא מאפשר לשתף נסיעת מונית מיוחדת בין צרכנים הנוסעים במסלול דומה. מצב זה מביא לכך שמרבית הנסיעות מתבצעות עם נוסע בודד. לטענת האוצר, חוסר היכולת לשתף נסיעות מונע את הורדת מחיר הנסיעה, מביא לרווחיות נמוכה בענף ולעודף כלי רכב על הכביש.
נציין, כי אפליקציית GETT כבר מציעה שירות שיתוף נסיעות באפליקציה שלה כבר מחודש מארס 2016, אבל עד כה הוא נע על גבול החוקיות. כעת האוצר מאפשר את השירות, תוך עמידה בכללים הנ"ל.
הממשלה תאשר את התקציב ביום חמישי בלילה, ואז הוא יגיע לכנסת לקריאה ראשונה בתחילת נובמבר. באוצר מעריכים כי עד סוף השנה החוק יאושר סופית. לדברי גורמים באוצר, המהלך זכה לתמיכה מכל הגורמים המעורבים - משרד התחבורה, נהגי המוניות, אפליקציות הנסיעות ומגורמים אחרים.
החידוש הוא שכעת המוניות יוכלו בכפוף לאישור סופי של החוק, להציע שירות שעד כה היה אסור להן - ולאסוף מספר נוסעים בנסיעה אחת, ובתנאי שהמחיר שייגבה מכל אחד מהם נמוך בלפחות 20% מנסיעה רגילה לבד כאמור.
מבחינת הנוסעים, כעת המחיר של הנסיעה יהיה קבוע מראש ולא יהיה נתון לגחמות של כל נהג או לביקוש והעומס באותו זמן. משרד התחבורה יעלה לאתר שלו בחודשים הקרובים אלגוריתם שבעזרתו הנוסעים יוכלו לדעת כמה תעלה נסיעה במוניות עם הפעלת מונה - וזאת עפ"י זמן ומרחק - ואז הם יוכלו להפעיל שיקול דעת אם ברצונם לחלוק נסיעה עם אחרים תמורת תשלום מוזל, אבל עם עוד עצירות בדרך.
אפליקציות הנסיעות מצידן, אם ירצו להצטרף לשירות כזה, יהיו מחויבות לעדכן בעת ההזמנה את הנוסע כמה תעלה לו נסיעה "ספיישל", וכמה היא תעלה אם יחלוק את הנסיעה עם נוסעים אחרים. יש להן עד סוף השנה פחות או יותר לעבוד על הפיתוח הזה באפליקציות.
מנגד נציין, כי המהלך עשוי להוריד את כמות הנסיעות באוטובוסים, כי אם הנסיעה המשותפת במונית תעלה יותר רק בקצת מנסיעה באוטובוס, יש להניח שהנוסעים יעדיפו את הנוחיות של המונית. האוצר מצידו, מניח שהמוניות האלה גם ככה נוסעות בכביש, ואין כאן עוד העמסה על התנועה, כי בנסיעה משותפת יותר נוסעים ייסעו במכונית אחת.
מארק און, מנכ"ל GETT, מסר היום ל"גלובס" כי החברה תומכת ברפורמה של האוצר ותמכה בה לאורך כל הדרך, מתוך מטרה להוריד את השימוש במכוניות פרטיות בכבישים ולהגביר את השימוש בתחבורה ציבורית - מוניות".
לדבריו, כמו גם לדברי האוצר, הרפורמה היא מצב של win-win לכל הגורמים: הנוסעים ישלמו פחות על הנסיעה והחוויה עדיי תישמר, הנהגים יוכלו להרוויח יותר מכל נסיעה, והגודש בכבישים יירד.
און צופה שהמהלך הזה יגדיל את השוק של הנסיעות במוניות, וכמובן הוא מקווה שגם את ההכנסות של GETT עצמה, והוא בשום מקרה לא צופה הפסד לחברה או לנהגים כתוצאה מהרפורמה.
ואולם, יש מישהו שלא כל-כך מרוצה מהרפורמה. מהתאגדות מוניות השירות נמסר בתגובה, כי "בעלי רשיונות ההסעה הפעילים של מוניות השירות מתנגדים בתוקף להכללת הרפורמה בחוק ההסדרים ולעניין תקופת ההסתגלות הקצרה והלא ריאלית. יחד עם זאת, ניאבק כי שרות הרב קו יכלול גם את מוניות השירות, דבר אשר יכול לתרום לייעול הענף ויהיה כמובן גם לטובת הנוסעים בתחבורה הציבורית. חשוב לציין כי מוניות השירות מאפשרות נסיעה משותפת כבר עתה, והן מהירות, דינאמיות ואהובות על קהל הנוסעים. שילובן ברב קו ומתן סובסידיות לאוכלוסיות מוחלשות הם שיבטיחו שירות טוב יותר לצרכן ובוודאי אף יסייע בהפחתת מספר כלי הרכב על הכביש".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.