האוצר יקצה 260 מיליון שקל במסגרת תקציב 2017-2018 למימון תכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בישראל, כך סיכמו משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה. מטרת התכנית להפחית את זיהום אוויר מרכבי דיזל ישנים - בעיקר רכבי משא קלים, משאיות, אוטובוסים. במשרד להגנת הסביבה אומרים כי יישום התוכנית במלואה צפוי למנוע מאות מקרי מוות מוקדם בשנה ולחסוך למשק כחצי מיליארד שקל בשנה בעלויות אשפוז, הפסד ימי עבודה ועוד. ה
השר להגנת הסביבה זאב אלקין אמר כי: "זיהום האוויר הוא אחת מהבעיות הסביבתיות הקשות בישראל. מגיע לאזרחי מדינת ישראל לנשום אוויר נקי. אני מודה לשר האוצר על הנכונות לתת כתף שתאפשר לנו ליישם, לראשונה בתולדות מדינת ישראל, תוכנית מהפכנית להפחתה משמעותית בזיהום האוויר מתחבורה, המביאה את השקעת המדינה בתחום הפחתת זיהום האוויר בשנים הקרובות לסכום חסר תקדים של 1.4 מיליארד שקל. נמשיך לפעול למען הפחתת זיהומים וסיכונים לתושבי המדינה".
רכבי הדיזל אחראיים רק ל-20% מהנסועה (הקילומטראז'), אך ליותר מ-80% מהזיהום. הזיהום הגבוה ביותר נפלט מאותם 80 אלף רכבי דיזל ישנים המזהמים במיוחד, שיטופלו כעת במסגרת התוכנית הלאומית - רכבים מתקן זיהום אוויר הנמוך מיורו 4 (שנות ייצור עד 2006/7).
הזיהום החלקיקי מדיזל הוכרז "מסרטן בוודאות" על ידי ארגון הבריאות העולמי וגורם למגוון מחלות לב, כלי דם וריאה. התכנית שתגובש בתקופה הקרובה תגובש התוכנית הלאומית במלואה, ולאחר מכן תיושם בהדרגה. התוכנית מיועדת בעיקר לצמצם את זיהום אוויר מ-80 אלף רכבי דיזל ישנים ומזהמים במיוחד, שבעליהם יוכלו למסור את רכבם לגריטה ולקבל מענק ממשלתי בתמורה. בנוסף, המדינה תציע סבסוד ממשלתי להתקנת מסנני חלקיקים שיפחיתו כ-97% מהזיהום הנפלט מרכבי דיזל. טיפול בכלל רכבי הדיזל המזהמים צפוי להפחית כ-50% מחלקיקי הפיח הנפלטים מתחבורה.
התקציב יסייע לערים בישראל לקבוע בתחומן "אזורי אוויר נקי", אליהם תוגבל כניסת כלי רכב מזהמים. אזור אוויר נקי ראשון צפוי לפעול בינואר 2017 בעיר חיפה - כמקובל ביותר מ-200 ערים באירופה.
במקביל לתוכנית, המשרד להגנת הסביבה יחמיר את הפיקוח והאכיפה כלפי רכבי דיזל מזהמים באמצעות סיורים בציי רכב והגברת אכיפת הבדיקות בטסט השנתי. תוכנית חדשה וראשונה מסוגה לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בישראל יוצאת לדרך: במסגרת הצעת התקציב לשנים 2017-2018 משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה סיכמו על תקציב עבור התוכנית בהיקף 260 מיליון שקל למשך שנתיים, אשר יקדם משמעותית את הטיפול בזיהום אוויר מרכבי דיזל ישנים - בעיקר רכבי משא קלים, משאיות, אוטובוסים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.