התפוצות לא מחכות לך, בנט

"חיזוק הזהות היהודית והקשר לישראל". מה זה? איך אוכלים את זה?

נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי
נפתלי בנט / צילום: תמר מצפי

נפתלי בנט מדגים בימים אלה איך ריבוי משרדים וכספים יכול להיות לרועץ לציבור הישראלי. הדוגמה מקופלת בפעילותו של משרד הקרוי תפוצות, ובראשו עומד בנט. כן, כן, מסתבר שהוא לא "רק" שר החינוך. המשרד הוקם על ידי - לא, לא ביבי - אלא ראש הממשלה ה-32 אהוד ברק. לאיזה צורך הוקם? - לקיום התחייבות לרב מיכאל מלכיאור, שותפו של ברק, לתפקיד שר בממשלה. מכיוון שלא היה משרד פנוי, הקים ברק משרד חדש ונקרא שמו בישראל "משרד ההסברה והתפוצות". ללמדנו שבין השניים, ברק ונתניהו, לא היה הבדל גדול.

לאחר מכן, אצל נתניהו (2013), שונה השם ל"משרד ירושלים והתפוצות", ואחר כך (2015) שוב שונה השם ל"משרד התפוצות" בלבד. אותו קיבל, כאמור, נפתלי בנט, בנוסף לחינוך. יהא כלל זה נקוט בידיכם: בכל שם שניתן למשרד זה - הוא תמיד היה מיותר.

מה עושים עם התפוצות?

לאחר שקיבל את המשרד הזה והתפנה קצת מהחינוך, חכך בנט בראשו: מה עושים עם התפוצות? התשובה ההגיונית היא: כלום. התפוצות מסתדרות לבד כבר מאות שנים, הן ממש לא זקוקות לבנט, גם לא ביקשו את עזרתו - לא הכספית ובוודאי לא הרוחנית. אבל תשובה הגיונית לא מגיעה רחוק במסדרונות השלטון. בנט קיבל הרבה כסף לתפוצות, וכסף ציבורי חייבים כידוע לבזבז, לא כל כך חשוב על מה. חייבים לעשות איתו משהו. וכך נשלפה התוכנית שכותרתה: "חיזוק הזהות היהודית והקשר לישראל". מה זה? איך אוכלים את זה?

הכותרת היפה

אין הרבה כותרות "יפות" מזו. אלא מה? ככל שהכותרת יפה, כך היא לא ברורה. היא אינה מסבירה לאיזו יהדות הכוונה. האם מתכוונים ללאומיות היהודית? לישראל כמדינה? או שמא לדת? מסתבר שגם יהודי ארה"ב לא כל כך מבינים, וגם לא כל כך אוהבים את זה. נשמעות טענות מצדם שבנט בא לבלבל את יהדות ארה"ב עם הבעיות והמחלוקות הישראליות בתחומי החינוך והדת.

אף אחד לא תוקע

שלושה ארגונים - חב"ד, "עולמי" והלל - נבחרו כדי להרביץ ביהודי אמריקה את תורת בנט. את חב"ד אנחנו מכירים, השניים האחרים הם ארגוני סטודנטים. ארגונים אלה יחלקו ביניהם תקציב של כ-250 מיליון שקל!!! 80 מיליון מתקציב המדינה והשאר, כך נאמר, מתרומות. אבל שיהיה ברור: תרומות שניתנות למטרה אחת באות על חשבון תרומות למטרות אחרות, כך שבשורה התחתונה התקציב כולו בא מישראל. ומי לידינו יתקע שהמיליונים הרבים הללו יילכו למטרות הנקובות ולא יגלשו לנתיבים אחרים? כמובן שאף אחד לא תוקע.