ההכנסות ממיסי יבוא על כלי רכב וחלקי חילוף הסתכמו ב-2015 ב-9.24 מיליארד שקלים, כך עולה מנתוני סיכום שמפרסמת היום רשות המסים. רשות המסים טוענת כי השימוש ברכב פרטי בישראל נמצא בירידה, בניגוד לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - המעידים דווקא על גידול בשימוש ברכב פרטי.
מסי היבוא על כלי רכב כוללים הכנסות ממס קנייה, שהגיעו ב-2015 ל-8.383 מיליארד שקל והכנסות ממכס שעמדו על 400 מיליון שקל. מדובר בירידה ריאלית של 10% לעומת ההכנסות ממיסי יבוא בשנת 2014. הירידה בהכנסות אינה מעידה על ירידה ביבוא כלי רכב - היא נובעת מכך שקונים רבים ב-2015 הקדימו לרכוש את כלי הרכב ב-2014 על מנת להספיק וליהנות משיעורי מס מופחתים - שהועלו בתחילת 2015 בעקבות כניסתו לתוקף של שלב נוסף ברפורמת מיסוי ירוק. ניתוח נתוני רישום הבעלות על כלי רכב מראה כי ב-2015 נרשמה בעלות על 246.5 אלף כלי רכב חדשים - עלייה של 5.5% לעומת הנתון המקביל ב-2014, שעמד על 235.5 אלף כלי רכב.
חשוב לציין כי ההכנסות ממיסי יבוא על רכב מהווים פחות ממחצית מההכנסות הכוללות של המדינה ממיסוי ענף הרכב: בנוסף למיסי קנייה ומכס, מכניס הבלו על דלק לתחבורה כ-16.3 מיליארד שקל לשנה והמע"מ - הן על כלי הרכב הנמכרים בשוק המקומי והן על הדלק - מכניס לקופת המדינה לפי חישוב גס, סכום נוסף של כ-4 מיליארד שקלים. בסך הכול אפשר להעריך את הכנסות המדינה ממיסי יבוא, בלו ומע"מ ב-2015 בכ-30 מיליארד שקל.
מתחילת 2016 נרשמה עלייה ניכרת ביבוא כלי רכב ובהכנסות ממיסוי על כלי רכב, לעומת 2015: על-פי נתוני רשות המיסים לחודש אוגוסט, ההכנסות מיבוא כלי רכב גדלו ב-37% מתחילת השנה - לעומת התקופה המקבילה ב-2015.
מהדוח עולה כי רפורמת מיסוי ירוק הביאה לגידול בשיעור המס המוטל על כל מכונית: מס הקנייה ב-2015 עמד על 33,858 שקלים בממוצע לכלי רכב לעומת 31,998 שקל לכלי רכב בממוצע ב-2014. כתוצאה מכך הירידה בהכנסות ממסי יבוא - כ-10% - הייתה קטנה יותר מהירידה במספר כלי הרכב שיובאו לישראל ב-2015 - כ-16.7%. בסך הכל יובאו לישראל ב-2015 כ-230 אלף כלי רכב לעומת 279 אלף כלי רכב ב-2014.
נתוני הנסועה (קילומטראז') כלי רכב שמפרסמת היום רשות המיסים מציגים תמונה שונה מזו שעולה מנתונים שפרסמה בחודש שעבר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: התמונה המצטיירת מנתוני רשות המיסים היא שהשימוש ברכב פרטי נמצא בירידה, בעוד שלפי הלמ"ס השימוש ברכב פרטי דווקא עולה. "בניתוח נתוני נסועה רב-שנתיים עולה כי מתקיימת מגמת ירידה בנסועה מאז שנת 2011- כ-14% במצטבר הן ברכב נוסעים והן ברכב מסחרי", כותבים ברשות המיסים. "הירידה בנסועה עקבית לכל הקטיגוריות של סוג הרכב ושל סוג בעלות, וזאת על רקע מגמת ירידה במחירי הדלק".
לעומת זאת מנתונים שפרסמה בחודש שעבר הלמ"ס עולה כי הנסועה לרכב פרטי עלתה ב-2015 ב-0.9% ועמדה על כ-16 אלף קילומטר. הנסועה של "רכב צמוד" כהגדרת רשות המיסים ירדה ב-2015 ב-4.5% והגיעה ל-23,400 קילומטרים. לפי הלמ"ס הנסועה של רכבי ליסינג עמדה ב-2015 על 30.6 אלף קילומטר, ושל רכב פרטי בהשכרה עמדה על 28 אלף קילומטר.
נתוני רשות המיסים מראים כי שוק מכירות הרכב המשומש בישראל לרוכשים פרטיים גדול פי ארבעה משוק הרכב החדש: 22.7% מכלל רכישות הרכב בידי רוכשים פרטיים ב-2015 היו של רכב חדש מהיבואן, לעומת 87.2% מהעסקאות שהיו ברכב משומש. מבין 415 אלף כלי הרכב המשומשים שנמכרו לרוכשים פרטיים ב-2015 היו 60% מבעלים פרטיים, 24% מסוחרי מכוניות, 14% מליסינג, ו-2% מחברה.
ניתוח כלי הרכב לפי רמת האבזור מצביע על עלייה משמעותית בשיעור כלי הרכב המצוידים במערכות להגברת בטיחות הנוסעים ברכב, הולכי הרגל ורוכבי דו-מנועי, בנוסף ל-6 כריות אוויר הנדרשות לפי רמת האבזור הבסיסית.
הישראלים מעדיפים את כלי הרכב שלהם בצבעי שחור לבן: 81% מכלי הרכב שנרכשו ב-2015 היו לבנים (39%), אפורים/כסופים (29%) או שחורים (14%). מבין כלי הרכב הצבעוניים בלטו כחול/תכלת (7.1% מכלי הרכב) ואחריו אדום (5.2%) וקרם/בז' (3.2%). ניתוח לפי גיל מראה כי צעירים, גברים ונשים כאחד, מעדיפים רכב בצבע שחור (25% מהרכישות של גברים עד גיל 25 ו-21.8% מהצעירות). כ-37% מבני 66 ומעלה מעדיפים רכב בצבע כסוף או אפור. שיעור גבוה במיוחד של צעירות (עד גיל 25) מעדיפות רכב בצבע אדום.
הכנסות ממסי
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.