אילנה דיין לבנט וכחלון: עצרו את סגירת תאגיד השידור

(עדכון) - נתניהו יעלה ביום א' להצבעה יוזמה לפירוק תאגיד השידור ■ נוכחות דלה היום ב"כנס החירום למען השידור הציבורי" ■ דיין: "אם עיתונאי ישראל באמת חפצי חיים, עלינו לנהל את המאבק הזה כמו שלא ניהלנו אף מאבק אף פעם"

אילנה דיין/ צילום: דור מלכה
אילנה דיין/ צילום: דור מלכה

אחרי שבועות של רחשים ודיבורים במערכת הפוליטית סביב רצונו ונחישותו של ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, להחזיר את הגלגל לאחור ולהביא לסגירת תאגיד השידור הציבורי החדש, נראה כי בשבוע הבא תתחיל היוזמה להתכנס לקראת רגעי ההכרעה.

נתניהו מתכוון להעלות את הנושא ביום ראשון בפורום ראשי סיעות הקואליציה ולבקש את תמיכתן של שותפותיו לממשלה. כרגע לא ברור אם היוזמה שיביא נתניהו תהיה זהה במדויק להצעת החוק הפרטית שמוביל יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), או שהיא תציע הסדר אחר שכולל את ביטולו בפועל של התאגיד.

שתיים מסיעות הקואליציה צפויות להתנגד להצעה: הבית היהודי, בראשות נפתלי בנט, ו"כולנו" של משה כחלון. בנט התבטא היום (ה') בצורה פומבית בגלי צה"ל ואמר כי יצביע נגד ההצעה, וכך גם נמסר בתגובה רשמית ממפלגתו.

אנשי תאגיד השידור תולים את עיקר יהבם בהתנגדות נחרצת של שר האוצר כחלון, שמאז פרוץ הסערה סביב התאגיד לא התבטא באופן פומבי לגבי הנושא. גם היום, כמו בפעמים קודמות, מי שנשלח לחזית הוא חבר הכנסת ממפלגתו, רועי פולקמן, שהצהיר שוב כי מפלגתו תתנגד להצעה לסגור את את התאגיד.

עמדתן של שאר סיעות הקואליציה פחות ברורה בשלב זה - אף כי דרעי הצהיר לאחרונה כי יתנגד למהלך, וביהדות התורה צפויים כנראה לתמוך בו - אך בהקשר זה צריך להזכיר כי כל הסיעות חתומות במסגרת ההסכם הקואליציוני על סעיף שבו הן מתחייבות לתמוך ברפורמות בתחום התקשורת שיציע נתניהו.

גם כאן לא לגמרי ברור אם יוזמה מן הסוג שמוביל כעת נתניהו נכללת תחת הסעיף הזה, וב"כולנו" לפחות טוענים כי היא אינה רלוונטית לסוגיה הנוכחית.

"כנס חירום למען השידור הציבורי"

בתוך כך, וכשברקע מהדהדות ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות, נערך היום בתל-אביב "כנס חירום למען השידור הציבורי", שארגן "ארגון העיתונאים" של ההסתדרות, שבו חברים גם עיתונאי התאגיד החדש.

בארגון קראו לעיתונאים מכל כלי התקשורת להגיע כדי לתמוך במאבק נגד סגירת התאגיד, אך כמקובל באירועים הללו הנוכחות הייתה דלה - כ-100 עד 150 איש - וכללה בעיקר את העיתונאים שהעניין נוגע להם ישירות.

בכנס דיברו בין היתר מתן חודורוב (ערוץ 10), אילנה דיין (ערוץ 2), יערה שפירא (תאגיד השידור "כאן"), ואסתי זקהיים, יו"רית שח"ם וחברה במטה המאבק של היוצרים. בן דרור ימני, עיתונאי "ידיעות אחרונות", שהיה אמור לדבר אף הוא בנכס, לא הגיע.

אילנה דיין ציינה בפתח דבריה, בהומור, כי הגיעה כדי לנאום, לאחר שהצליחה להתפנות לכמה דקות מהתחקיר שביקש ממנה נתניהו לערוך אודות ההצלחות שלו בעולם, ובהמשך פנתה ישירות ל-4 פוליטיקאים. "אני מאמינה בכוח של הפוליטיקה. במקרה הזה לכוח הזה קוראים משה כחלון, נפתלי בנט, איילת שקד ואריה דרעי. אני חושבת שמכאן אנחנו צריכים לומר לארבעה האלה - יש לכם כוח פוליטי, יש לכם מנופים פוליטיים, אנחנו יודעים בדיוק מה דעתכם על המהלכים ההזויים של השבועות האחרונים, אז תגידו את זה ואחר-כך תעצרו את זה".

דיין סיימה את דבריה בפניה לעמיתיה העיתונאים: "אם אנחנו, עיתונאי ישראל, באמת חפצי חיים, אנחנו חייבים לנהל את המאבק הזה כמו שלא ניהלנו אף מאבק אף פעם. אנחנו חייבים לעשות את זה בסולידריות, בחברות, באומץ-לב ובלי פירור אחד של ייאוש".

עוד קודם לכן דיברה יערה שפירא, כתבת בתאגיד וחברה בוועד העיתונאים בו. לדבריה, "הפוליטיקאים מפחדים מחופש עיתונות, מביקורת ציבורית, מגוף עיתונאי חזק", אמרה, ו"פוליטיקאי שמפחד מחשיפה מפחד בצדק. כי אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו, נחפור כמיטב יכולתנו ונחשוף כמיטב יכולתנו את הממשלה הזאת ואת הממשלה הבאה אחריה, את הימין ואת השמאל, כי זה יעדונו".

גם מתן חודורוב התייחס בדבריו לפוליטיקאים שאחראים לשיטתו ל"ריקבון שנוצר ברשות השידור הישנה", שהפכה "מספינת הדגל לספינה טובעת". אותם פוליטיקאים, אמר, "מעוניינים לשמר את התקשורת במצב אחד: גסיסה מתמדת, תחנונים והפגנות, תלות מוחלטת בשרים ובעיקר שליטה שתשתק עיתונות ביקורתית".