הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה בשבוע שעבר על עלייה של 1.3% במחירי הדירות בחודשים אוגוסט-ספטמבר, נתון שהוציא באחת הרבה רוח מהמפרשים של אנשי האוצר ועובדי רשות מקרקעי ישראל, שכבר החלו להאמין שהחלה מגמה של שינוי.
רק יומיים קודם לכן פרסמה הלמ"ס נתונים שהצביעו על ירידה בביקושים. בתשעת החודשים הראשונים של השנה ירד הביקוש לדירות חדשות בשיעור של 7.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה זו נמכרו כ-22,700 דירות חדשות, ירידה של 8.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם היצע הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף התקופה (ספטמבר 2016) הגיע לשיא של 29,836 דירות חדשות, לעומת 25,624 דירות חדשות למכירה בספטמבר 2015 - תוספת של יותר מ-4,200 דירות על המדף.
נתונים סותרים
הציבור הרחב מבולבל נוכח שפע הנתונים הסותרים. עם זאת, אין ספק שירידה עקבית בביקושים וגידול בהיצעים אמורים לשנות את המשוואה המוכרת שתרמה בעשור האחרון לעליות המחירים.
האם היצע הדירות למכירה אכן גדל משמעותית? בדיקה שעשינו בשוק היד השנייה מגלה כי גם שם נרשמה עלייה במספר הדירות שעומדות כעת למכירה בשוק. הבדיקה מדדה את נתוני לוח יד 2 באינטרנט, המתייחסים למספר הדירות שיצאו למכירה בינואר-ספטמבר 2016 לעומת ינואר-ספטמבר 2015. על פי הנתונים, ברמה הכלל ארצית, ב-90 היישובים בהם מספר המודעות היה הגדול ביותר, מדובר בעלייה בשיעור של 4% במספר המודעות שעלו לאתר, כלומר במספר הדירות שעומדות למכירה. בסך הכל מדובר על 177,764 דירות למכירה, תוספת של כמעט 7,000 דירות לעומת השנה שעברה.
על פי הבדיקה, שנערכה על ידי אנשי האתר עבור "גלובס", מתוך 90 ערים ויישובים שנבחנו, ב-60 יישובים נרשמה עלייה בכמות המודעות מול התקופה המקבילה אשתקד.
הערים שבהן נרשם השינוי הבולט ביותר היו אריאל, שבה זינק שיעור המודעות למכירה בין שתי התקופות ב-50%, מרמה של 416 מודעות ל-622 מודעות. בעתלית זינק המספר בכ-48%, מרמה של 246 מודעות ל-365 מודעות. גם בחריש המוקמת כעת נרשם שינוי משמעותי (שנובע כמובן גם מכך שפרויקטים הושלמו), ובעיר החדשה מתפרסמות 201 מודעות למכירה, לעומת 137 אשתקד. בקרית טבעון עלתה כמות המודעות ב-41%, מ-499 מודעות למכירה ל-706. גם בבני ברק זינק מספר המודעות למכירה בשיעור של 32% ל-1,078 מודעות.
עלייה כמותית בהיקף של מאות דירות המוצעות כיום למכירה נרשמה בראשון לציון, שם ישנה תוספת של 844 דירות למכירה (7,697 דירות בסה"כ, עלייה של 12%), בבת ים - 712 דירות (4,737 מודעות, עלייה של 18%), בקרית אתא - 608 דירות יותר מבשנה שעברה (2,655 מודעות, עלייה של 30%) ובאילת - 297 דירות נוספו למכירה (1,739 מודעות, עלייה של 21%).
גם אזורי היוקרה לא נעדרים מהמפה: בסביון ניתן למצוא 189 וילות למכירה, לעומת 138 וילות למכירה בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 37%.
לא מתפשרים
מוקדם לקבוע שמדובר בגל של מכירת דירות. ברמה הארצית מדובר בעלייה צנועה יחסית של 4%, עם ירידות בכמות המודעות בערים חשובות כמו תל אביב, באר שבע וגבעתיים.
ביד 2 בחנו גם את משך הזמן שהמודעה נמצאת באתר, וגילו כי משך חיי המודעה התקצר בממוצע ארצי ב-4 ימים, 31 יום למודעה לעומת 35 יום אשתקד, כלומר דירות נמכרו מהר יותר (או שהמוכרים בחרו להוריד את המודעה מסיבות אחרות).
בכל הנוגע לשינוי המחיר תוך כדי תנועה, מתברר שפחות מוכרים הורידו את המחיר בדרך, לפחות בכל הנוגע למחיר הנקוב באתר. אנשי יד 2 סבורים כי למרות הגידול במספר המודעות, העובדה שהדירות נמכרות מהר יותר מעידה על כך שהביקוש עדיין קשיח: "אמנם הנתונים מצביעים על גידול קל במספר המודעות, אבל באופן ברור דירות נמכרות מהר יותר לעומת שנה שעברה, והמוכרים פחות ששים להתפשר על המחיר כדי לסגור עסקה, מה שמסביר את המשך עליית המחירים".
מודעות למכירת דירות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.