חקירת הענק בפרשת העלמות המס לכאורה בקבוצת הרכב שלמה Sixt עומדת לקראת סיום, כך נודע ל"גלובס". מחלקת החקירות ברשות המסים צפויה להעביר את התיק תוך זמן קצר ל"מחלקה לתיקים מיוחדים" ברשות, אשר פרקליטיה מלווים את החקירה מראשיתה, ואמורים להכריע אם להגיש כתבי אישום נגד בכירי קבוצת שלמה.
בין הבכירים שנחקרו נמצאים יו"ר שלמה החזקות, אסי שמלצר, בנו הבכור של מייסד הקבוצה המנוח, שלמה שמלצר; מנכ"ל החברה, אייל גור; סמנכ"ל הכספים, אייל בן-יוסף; גם מנכ"ל סונול, ניר גלילי, שהיה בעבר מנכ"ל חברת שלמה החזקות, נחקר בפרשה, וכן צבי ליבושר ששימש כמנכ"ל שלמה ביטוח.
סיום החקירה יסלול את הדרך לביצוע חילוטים של רכוש בקבוצת שלמה, וכן צווים להקפאת נכסים, עקב החשדות להלבנת הון; וכן להוצאת שומות חדשות בהיקפי עתק בגין הסכומים שנטען כי הועלמו לכאורה על-ידי בכירי קבוצת שלמה. בשלב זה טרם בוצעו פעולות חילוט על-ידי הרשות.
ברשות המסים מסרו אמנם כי "החקירה עדיין מתנהלת", אולם גורם בתיק אמר ל"גלובס" כי הסתיימו כל שלבי החקירה העיקריים, ולא נדרשות עוד השלמות חקירה עם החשודים בפרשה, שחקירותיהם הסתיימו.
חקירת הפרשה, שנחשבת לאחת מחקירות הדגל ברשות המסים, החלה בעקבות בקשה לאישור תביעה ייצוגית, שהוגשה באמצעות עו"ד רנן גרשט ממשרד עורכי הדין נאור-גרשט, לבית המשפט המחוזי. בבקשה נטען, כי חברות מהקבוצה גבו מלקוחות פער תיווך של מאות שקלים בגין ביטוח רכב חובה, תוך שהן מטעות את הלקוחות לחשוב שהן גובות "החזר הוצאות ביטוח".
המבטחת בכל המקרים הללו היא חברת "שלמה ביטוח" מקבוצת שלמה Sixt. סיווגה הכוזב לכאורה של ההכנסה כ"החזר", בעלת השלכת מבחינת חבות המע"מ של הקבוצה, ומכאן העניין שרשות המסים החלה לגלות בפרשה.
ליקוי חשף החקירה
בעקבות פרסום הידיעה על התביעה ב"גלובס", בינואר השנה, הגישו חוקרי "היחידה לחשיפת יעדים" ברשות המסים בקשה לבית המשפט לעיון בתיק, כדי לדלות ממנו חומרים לצורך החקירה. זאת, במסגרת חקירה נרחבת בענף הרכב והליסינג.
הבקשה של הרשות הייתה אמורה להיות חסויה ונסתרת מעיני הציבור. אולם בעקבות ליקוי במערכת "נט המשפט" נחשפה הבקשה לגורמים אחרים בענף הרכב, שגילו בעקבות זאת על חקירת רשות המסים בנושא, וייתכן שאף נערכו אליה. "גלובס" חשף את קיומה של החקירה, וכן את העובדה שחקירה שאמורה הייתה להיות סמויה, הפכה לגלויה גם לחשודים פוטנציאליים.
כשבוע לאחר החשיפה ב"גלובס", הפכה החקירה לגלויה. בתחילת פברואר השנה, הגיעו חוקרי רשות המסים למשרדי קבוצת "שלמה" והחרימו מסמכים. כמו-כן, נחקרו בכירי החברה, בהם אסי שמלצר, גור, בן-יוסף וגלילי. בהמשך, במאי השנה זומנו בכירים נוספים בחברה לחקירה.
בבקשות המעצר של החשודים, ובמספר הזדמנויות נוספות, הבהירו חוקרי רשות המסים, כי הראיות נגד החשודים "חזקות" והחשדות "מבוססים". על-פי הצהרות הרשות בבית המשפט, "החשד הוא כי חברות מקבוצת שלמה, בהתקשרותן עם חברת הביטוח שלמה ביטוח - אשר אף היא בבעלות הקבוצה - לעניין הנפקת פוליסת ביטוח חובה, משלמות סכומים הנמוכים במאות שקלים מהסכום שאותו מחייבות החברות את לקוחותיהן בגין ביטוח החובה, כהחזר הוצאות עבור כלי-רכב מוחכר. זאת, תוך הצגת מצגים מטעים, וביניהם הצגת פוליסות ביטוח אשר מסופקות ללקוחותיהן, ואשר מציגות סכומים שונים מסכום התשלום ששולם לחברה".
כך, על-פי החשד, החברות גובות תשלומים מלקוחותיהן בגין הוצאות ביטוח החובה, בעוד חלק מאותם כספים אינם מועברים לחברת הביטוח אשר בשליטת הקבוצה, ואינם מהווים תשלום עבור הביטוח. בנוסף, סכום זה לא דווח כהכנסה חייבת במע"מ כחוק, כפי שעלה מחשבוניות המס שהוצאו בגין חיוב הליסינג. בפירוט החשבונית ציינה החברה, כי ההכנסה האמורה איננה חייבת במע"מ.
במקביל לחקירה מתבררת גם הטענה הקשה של לקוחות קבוצת "שלמה" נגד החברה על בסיס אותן עובדות - הטענה שמובאת בהליך הייצוגי שחשף את הפרשה. את הבקשה לאישור התביעה כייצוגית הגישה חברת "פולר מערכות אנרגיה" - שרכשה מקבוצת שלמה Sixt שירותי ליסינג תפעולי לטובת עובדיה, וגילתה בדיעבד, לטענתה, כי נגבה ממנה פער תיווך נסתר של כ-450 שקל מתוך דמי ביטוח של כ-1,700 שקל לכל מכונית. לטענתה, "קבוצת שלמה העמיסה הוצאות מלאכותיות על לקוחותיה, ובשיטה קלוקלת זו התעשרה על חשבון לקוחותיה בסכום הנאמד בעשרות מיליוני שקלים בשנה".
לדברי התובעת, את הפער בין הסכומים היא גילתה מתוך אי-התאמה בין הסיווג שנמסר ללקוחות לבין נתונים העולים מתוך הדוחות הכספיים של חברת "שלמה רכב". כך, לדוגמה, נכתב בתביעה בהתייחס לדוחות של "שלמה רכב" לשנת 2008: "מן הנתונים ניתן ללמוד כי פרמיית ביטוח החובה השנתית ששולמה על-ידי 'שלמה רכב' ל'שלמה ביטוח' עבור כל רכב, עומדת על-סך של 1,252 שקל בלבד.
"אולם מעיון בתעודות ביטוח החובה המצויות בידי פולר מערכות - שאותן הפיקה 'שלמה ביטוח' עבור 'פולר מערכות' ו'שלמה רכב', והכוללת אישור בדבר תשלום הפרמיה השנתית - עולה כי הסך הלכאורי ש'שלמה ביטוח' גבתה משלמה רכב, הוא 1,678 שקל, וזאת בניגוד מוחלט לסכום המצוין בדוחותיה הכספיים, וכמשתמע מהם, בניגוד מוחלט לסכום ששולם בפועל".
עד לאחרונה הוקפא בירור התביעה הייצוגית, וזאת לאחר שקבוצת שלמה ביקשה לדחות את הגשת תגובתה לייצוגית, על רקע החקירה. הקבוצה טענה, באמצעות עורכי הדין פנחס רובין ושגית אוחנה-לבנה ממשרד גורניצקי, כי "הגשת תשובה מחייבת בירורים עובדתיים אצל נושאי משרה בחברות. בירורים כאלה לא ניתן לערוך - ודאי לא באורח סביר - מקום בו נושאי המשרה הרלוונטיים מזומנים לחקירה, ובשעה שעצם הבירור מעורר חשש לשיבוש הליכים, וכאשר הרשות החוקרת מביעה דעתה השלילית על עריכתם".
השופטת עינת רביד ביקשה את תגובת רשות המסים לטענת החברה, שלפיה הגשת תגובה לייצוגית עלולה לגרום לשיבוש הליכי חקירה. רשות המסים מסרה בתגובה, באמצעות עורכי הדין ליאב וינבאום ושלמה כהן מפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי), כי אכן לאור קיום החקירה קיים חשש לשיבוש הליכים. בספטמבר השנה הודיעה רשות המסים לבית המשפט, כי בכוונתה להחיש את החקירה, כך שתוך 3 חודשים יוסרו המגבלות על הגשת התגובה לתביעה הייצוגית.
השופטת הסכימה לדחות את המועד להגשת התגובה לתביעה, עד ראשית חודש דצמבר, ובהתאם, לפני מספר ימים הגישה רשות המסים הודעה לבית המשפט, שלפיה הוסרו המגבלות על הגשת התגובה על-ידי החברות הנתבעות מקבוצת שלמה.
הסיבה לכך שהוסר החשש מפני שיבוש הליכי חקירה היא העובדה כי הושלמו מרבית שלבי החקירה המשמעותיים, והרשות מכינה את החומר שנאסף להגשתו ל"יחידה לתיקים מיוחדים", אשר תצטרך לשקול הגשת כתבי אישום נגד מי מהחשודים וזימונם לשימוע.
חקירת הפרשה יצרה טלטלה וקריאת השכמה בענף הרכב. גורמים שונים בענף אמרו ל"גלובס", כי עם פרסום פרטי החקירה בחנו רואי החששבון של מרבית חברות הליסינג אם גם אצלם מתקיימים אי-סדרים העולים מהחשדות שפורסמו, וכן בהמשך זכו רוב החברות "לביקור" נציגי רשות המסים.
משלמה סיקסט נמסר: "החברה שיתפה פעולה באופן מלא, ואנו משוכנעים כי לא נפל רבב בפעולותינו. ככל שאנחנו מבינים, מדובר במחלוקת אזרחית".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.