האם שוק המניות מתעלם מהסיכונים החשובים של 2017?

השנה החולפת הייתה אחת הסוערות בהיסטוריה העכשווית מבחינה גיאופוליטית - ומשופעת באירועים מגבירי אי-ודאות ■ למרות זאת מפגינה וול סטריט זחיחות תמוהה כמעט, שמעלה כמה תהיות

וול סטריט/ צלם:בלומברג
וול סטריט/ צלם:בלומברג

עולם המתוח שלנו, למה וול סטריט נראית כה זחוחה? מנקודת מבט גיאופוליטית, 2016 היתה אחת השנים הסוערות בהיסטוריה העכשווית, עם בחירות היסטוריות בבריטניה, באיטליה ובארה"ב. הנשיא הנבחר דונלד טראמפ אמר לאחרונה שהוא מתכנן "לחזק ולהרחיב מאוד" את יכולותיה הגרעיניות של ארה"ב, והצית בכל חששות מפני מרוץ חימוש חדש בנוסח המלחמה הקרה.

בשוקי המניות, לעומת זאת, קשה להבחין בשינויים הטקטוניים בפוליטיקה העולמית. מדד התנודתיות בשוקי המניות של CBOE - "מדד הפחד" של המשקיעים, VIX - ירד לאחרונה לרמתו הנמוכה ביותר מאוגוסט 2015. לפי חברת LPL פייננשל, המדד הזה בילה את השנה היוצאת ברמה נמוכה של מתחת ל-16 נקודות, וזו הייתה השנה החמישית ברציפות שבה הוא לא עלה על 20 נקודות, שהן הממוצע הרב-שנתי שלו. רמה של פחות מ-12 נקודות מציינת שהשווקים לא מהמרים על תנודות גדולות.

למרות זאת, המשקיעים בוול סטריט כמעט מאוחדים בדעה שאירועי השנה החולפת הכניסו דרגה גבוהה של אי-ודאות לכלכלה האמריקאית והעולמית. עוד לא ברור איך הברקזיט ישפיע על בריטניה ואירופה, ואיך ישפיעו התנועות הפופוליסטיות ברחבי אירופה. הנשיא הנבחר דונלד טראמפ נשאר ג'וקר, עם הטוויטים שלו על שינוי במדיניות כלפי סין וקריאה לסדר של מנכ"לים בוול סטריט ומחוצה לו.

הפתגם השכיח ביותר בוול סטריט הוא "השוק שונא אי-ודאות". אז מדוע נסיעה כזו אל הלא נודע לא מתבטאת בתנודות פראיות במחירי מניות? יש אנליסטים שמאמינים שעוד נגיע לכך, אבל עדיין לא.

 

סימן השאלה הגדול ביותר אולי בתחום הגיאופוליטי הוא רוסיה. בשבוע שעבר נרצח השגריר באנקרה על-ידי שוטר טורקי, ומפלס המתח, שכבר היה גבוה בעקבות המעורבות הרוסית לכאורה במערכת הבחירות בארה"ב, עלה עוד מדרגה. מוסקבה מואשמת בגניבה והדלפה של מיילים לטובת טראמפ במערכת הבחירות. רפובלינקים בכירים בקונגרס הצטרפו לדמוקרטים בקריאה לחקירת הנושא הזה, אך טראמפ דחה בביטול את הדיווחים על הפריצה הדיגיטלית הרוסית, והעלה בכך ספיקות לגבי תגובת הממשל שלו להאקרים מרוסיה, אם תהיה כזו.

"אתה שומע אנשים כמו מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, אומרים שבלי קשר למה שרוסיה עשתה, היא לא ידידה שלנו. ואז טראמפ אומר שהוא חסיד של פוטין - יש כאן ניגוד עצום, ואנחנו לא יודעים באיזה צד לתמוך", אמר מייקל מלאני, מנהל המחקר העולמי בבוסטון פרטנרז.

"אם הבחירות לא היו נקיות מהתערבות זרה, צריכה להיות תגובה כלשהי, שתכאיב גם לטראמפ וגם לשר החוץ המיועד שלו טילרסון, שנחשב לידיד של פוטין. אלו יהיו התפתחויות משמעותיות, שיוסיפו עוד אלמנט של אי-ודאות לשוק", אמר מלאני.

הוא התייחס לרקס טילרסון, מנכ"ל ענקית הנפט אקסון-מוביל, שטראמפ מינה לאחרונה למזכיר המדינה, ויש לו קשרי עסקים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

למרות האי-ודאות, המניות עולות בהתמדה מאז הבחירות, והמשקיעים מהמרים שהמתאר הכללי של המצע הכלכלי של טראמפ - הפחתה מסיבית של מס החברות, דה-רגולציה והוצאה גדלה על תשתיות - יאיץ את הצמיחה הכלכלית וייצור אינפלציה בריאה.

טראמפ לא פרסם פרטים רבים על תוכניותיו הכלכליות, ולכן קשה להעריך את האפקט שיהיה להן על הכלכלה ורווחי החברות, אבל עד כה, האופטימיות של החברות אינה משתווה לזו של המשקיעים בוול סטריט.

ניק קולאס, אסטרטג השוק של קבוצת ConvergEx, ציין לאחרונה שתחזית הגידול בהכנסות חברות מדד דאו ג'ונס בשנת 2017 ירדה ל-4.5% מ-4.8% לפני הבחירות. "אם לשפוט לפי ההיסטוריה, התחזיות האלה יונמכו עוד יותר", כתבה חברה זו בסקירה עדכנית. "נוסף על כך, התחזיות הראשונות לשנת 2018 לחברות דאו ג'ונס מצביעות על צפי לגידול נמוך עוד יותר בהכנסות החברות - 3.7%".

אבל גם אם התחזיות הללו יפתיעו כלפי מעלה, התחזית למתיחות מוגברת עם יריבה צבאית כמו רוסיה, או עם עמיתות סחר גדולות כמו סין או מקסיקו - שעל שתיהן טראמפ מאיים במכסים - עשויה להספיק כדי להוריד את השווקים.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2016