כבר זמן רב ששוק הרכב בישראל נמצא בפריחה, וב-2016 שוב נרשם שיא של מסירת מכוניות חדשות - כ-290 אלף, עלייה של קרוב ל-13% ביחס לשנת 2015. מי שלקחה חלק פעיל בחגיגת המכירת של יבואניות הרכב, היא חברת קרסו מוטורס , שסיכמה את השנה החולפת עם צמיחה של 10% במספר המכוניות שמכרה, שהתקרבו ל-29 אלף - שיא של כל הזמנים לפי החברה, שהתבטא בקפיצה של 25% ברווחיה, שהצטברו ל-243 מיליון שקל.
דווקא את סיומה של השנה החולפת מסכמת יבואנית רכבי רנו וניסאן, שבשליטת משפחת קרסו, בחולשה יחסית, הניכרת הן במכירות שנשחקו ב-10% לכ-6,770 מכוניות, לצד צניחה של 33% ברווח הרבעוני, שעמד על 34 מיליון שקל. בקרסו מוטורס מסבירים כי "לעיתים לקראת סוף שנת המודל, במהלך הרבעון האחרון של השנה, חלה ירידה לא מהותית במסירות, מתוך ציפיית הלקוחות לשנת המודל החדשה". ההאטה במכירות קרסו מוטורס ברבעון הרביעי דומה למגמה שאפיינה את כלל השוק, כאשר בחודש דצמבר 2016 סך מסירות המכוניות החדשות בשוק הסתכמו בכ-7,000 בלבד.
בסיכומה של שנת 2016 נהנתה קרסו מוטורס בעיקר מהשיפור במכירת מכוניות רנו, שגדלו ב-14% לכ-13 אלף, למרות ירידה במכירות אחד הדגמים המרכזיים שלה - הרנו פלואנס. עוד תמכו במגמה החיובית המשך הביקושים לרכבי דאצ'יה, אותם החלה קרסו מוטורס לייבא בתחילת 2015 ולשווק כרכבי "לואו קוסט", ואשר בסיכום שנתי מכירותיהן צמחו ב-10% לכ-3,560 מכוניות.
מכירות רכבי ניסאן עלו אשתקד בשיעור מתון של 1% לכ-12 אלף, שם בין הדגמים המרכזיים בלטו לחיוב מכירות דגם הקשקאי, שטיפסו בכ-30% לכ-3,130 מכוניות, לעומת שחיקה במכירות דגמי מיקרה. מכירות אינפיניטי - רכבי היוקרה שמייבאת קרסו מוטורס, ירדו בסיכום שנתי ב-12% לכ-340 מכוניות.
בסך-הכול עמדו הכנסותיה של קרסו ממכירת מכוניות על 2.8 מיליארד שקל - עלייה של 10%. בנוסף, מציעה קרסו שירותי ליסינג תחת המותג Lease4U, וההכנסות מפעילות זו טיפסה ב-24% ל-774 מיליון שקל לצד עלייה של 15% בהכנסות פעילות המוסכים והחלפים (מגזר השירות) ל-307 מיליון שקל, כך שסך הכנסות החברה ל-2016 צמחו ביותר מ-12% והגיעו ל-3.9 מיליארד שקל.
הדוחות השנתיים של חברת דלק רכב , יבואנית רכבי מאזדה ופורד, חשפו חולשה במכירות המותג המרכזי שלה - מאזדה. הללו נשחקו ב-16% לכ-14,300 - מגמה שאוזנה בזינוק של קרוב ל-80% במכירת מכוניות פורד, שהתקרבו ל-4,400 ולצד קפיצה של 21% במכירות מותג היוקרה BMW סייעו לה לסכם את 2016 עם יציבות בהיקף סך מכירת המכוניות שהיא מייבאת, שהסתכם בכ-22,400.
גם בסיכום הרבעון הרביעי של השנה, מכירות מאזדה שצנחו ב-55% לכ-1,450 מכוניות, משכו את פעילות דלק רכב למטה, כשסך המכוניות שמכרה קטן ב-26% - למרות קפיצה במכירת מכוניות פורד ו-BMW. לצד שינוי תמהיל המכוניות ששחקו את הרווח הגולמי והתפעולי של דלק רכב, החברה גם סבלה ב-2016 מהתחזקות מטבע הין היפני, ואלה יחד הובילו לירידה של 11% ברווח השנתי ל-370 מיליון שקל.
בסיכום הרבעון הרביעי של 2016, הציגה דלק רכב, הנמצאת בשליטת המנכ"ל גיל אגמון, מגמה הפוכה עם זינוק של 77% ברווחיה שהצטברו ל-127 מיליון שקל, בהשפעת היחלשות של קרוב ל-12% שרשם בתקופה זו הין היפני, וכן בעקבות שערוך בהיקף של 30 מיליון שקל בגין פרויקט הנדל"ן שדלק רכב מקימה יחד עם חברת הנדל"ן ויתניה בתל אביב, שיכלול גם אולם תצוגה למכוניות, נוסף על משרדים ותעשייה.
במקביל לפרסום הדוחות השנתיים, הודיעו שתי החברות על חלוקת דיבידנד לבעלי המניות - 80 מיליון שקל בקרסו ו-117 מיליון שקל בדלק רכב. מניית קרסו בולטת לחיוב מבין השתיים בשנה האחרונה, עם טיפוס של יותר מ-35% המשקף לחברה שווי של 2.7 מיליארד שקל, ולעומתה מניית דלק רכב נותרה ללא שינוי בשנה האחרונה ומשקפת לחברה שווי של 3 מיליארד שקל.
פילוח מכירות דלק רכב וקרסו
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.