ברבעון הראשון של שנת 2017 נמשכה מגמת הצמיחה בענף הרכב המקומי, וכמות כלי הרכב שנמכרו בישראל הגיעה לכ-99 אלף, לעומת כ-91 אלף כלי רכב ברבעון המקביל אשתקד. הצמיחה במכירות ברבעון החולף מהווה המשך ישיר למגמה בשוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות, לאחר שב-2016 נמסרו כ-287 אלף רכבים - עלייה של 12.5% ביחס לשנת 2015. סביבה עסקית כה תומכת הייתה אמורה להטיב מאוד עם בעלי המניות של דלק רכב.
דלק רכב , שבשליטת ובניהול גיל אגמון, פועלת בתחום יבוא ושיווק בישראל של כלי רכב וחלקי חילוף מתוצאת מאזדה, פורד ו-BMW. מדובר בחברה ותיקה בבורסת ת"א שהניבה הרבה נחת למשקיעים במשך שנים רבות, ואולם בשנתיים האחרונות מדשדשת מנייתה, וזאת בניגוד גמור לשגשוג בשוק הרכב המקומי המתבטא במכירות שיא.
הדוחות הכספיים של החברה לרבעון הראשון שפורסמו לאחרונה, והיוו המשך ישיר לדוחות הכספיים בשנת 2016, מסבירים היטב את הסיטואציה הבעייתית אליה נקלעה דלק רכב: החברה מכרה ברבעון 6,731 רכבים בלבד בהשוואה למכירות של 8,773 רכבים ברבעון המקביל. הרבעון הראשון של השנה הוא לרוב חזק עונתית, בשל נטייה של הצרכנים לרכוש שנת דגם חדשה, ואולם התוואי העונתי החיובי בענף פסח על ביצועי החברה.
בהתאם, נרשמה ירידה של 15% בשורת ההכנסות בהשוואה לרבעון המקביל, וירידה חדה בשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית. נתח השוק של החברה נשחק ברבעון הראשון ל-7% בלבד בהשוואה לנתח שוק של 8% אשתקד ושל 9% ב-2015.
אובדן נתח השוק המתמשך של דלק רכב דירדר את החברה למקום ה-6 בטבלת מסירות כלי הרכב בישראל. בשנים האחרונות עלה בציבור הביקוש לרכבים קטנים והחברה, למרות מגוון דגמי הרכב אותם היא מייבאת, חסרה פתרונות בנתח שוק חשוב זה.
פריחת שוק רכבי הפנאי-שטח כחלופה למכוניות המשפחתיות פוגעת אף היא בביצועי דלק רכב. הדגם המרכזי של החברה בתחום זה בשנים האחרונות היה מאזדה CX5, אשר הניב מכירות שנתיות של 510 מיליון שקל ב-2014, ומצוי בדעיכה בהמתנה להשקת דגם חדש בהמשך 2017; דגם זה הניב אשתקד מכירות של 381 מיליון שקל בלבד. בשבועות האחרונים החלה החברה בשיווק האח הקטן של דגם CX5 - ה-CX3, שעשוי לסייע לה בתחרות בנישה זו.
משקיעים בפעילות או בקרן גידור?
תוצאות החברה כרוכות בעבותות בשינויים בשער החליפין של ה-ין היפני אל מול השקל, הן בשל ההשפעה של היחלשות הין על עלות המכר של החברה והן בשל המינוף הגבוה הנקוב בין. הין נחלש מתחילת חודש מאי ב-2.5% למול השקל, ואם מגמה זו תישמר או תימשך, היא תטיב עם ביצועיה של דלק רכב.
כמו כן, לחברה תיק מניות בשווי כ-234 מיליון שקל המורכב ממניות פורד , BMW ו-מאזדה , אשר חשוף אף הוא לתנודות חדות. ראוי לציין כי החשיפה הגבוהה והלא מגודרת למטבע היפני ולמניות של חברות רכב מדירה חלק מן המשקיעים הפוטנציאלים במניה, אשר מעוניינים להשקיע בפעילותה העסקית של החברה ולא בקרן גידור הפועלת בתחום ההשקעה במטבעות ומניות.
למרות המצב האסטרטגי המאתגר בו מצאה את עצמה דלק רכב נוכח ההתפתחויות בשוק הרכב המקומי, עדיין מדובר בחברה רווחית ביותר, שהציגה ברבעון הראשון אותו הגדרנו כ"חלש" רווח של 100 מיליון שקל נטו (בכל 2016 עמד הרווח הנקי על 370 מיליון שקל). מעטות הן החברות הנסחרות בבורסת ת"א המציגות רווחיות שכזו.
שווי השוק של דלק רכב הוא 2.8 מיליארד שקל, והוא גוזר מכפיל של 8.7 על רווחי החברה בארבעת הרבעונים האחרונים. מדובר במכפיל רווח נמוך באופן חריג ביחס לממוצע בבורסה המקומית. תשואת הדיבידנד לה זוכים בעלי המניות בדלק רכב היא מהגבוהות בת"א, ועמדה אשתקד על 9.8%. הנדיבות המופלגת בחלוקת דיבידנד נמשכה גם ברבעון הראשון ב-2017 ובאה לידי ביטוי בתשואת דיבידנד של 3.5%.
היה ודלק רכב תצליח לשקם את מיצובה בפלחי השוק הצומחים של הענף, סביר כי המשקיעים המקומיים ישובו חיש מהר לגלות עניין במניה, שעד לפני זמן לא רב הייתה אחת החביבות עליהם בבורסה בת"א.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.