כולנו מרגישים איך הטמפרטורות הולכות ועולות בחוץ. לא נעים להיכנס ביום קיץ חם למכונית שחנתה שעות רבות תחת השמש הקופחת.
בשנים האחרונות מופצים עוד ועוד מכתבי שרשרת ברשתות החברתיות ובדוא"ל, שמזהירים כי הטמפרטורות הגבוהות ברכב החונה גורמות לתרכובות אורגניות נדיפות, בהן בנזן, להיפלט מחלקי הפלסטיק בתא הנהג. לטענתם, כשהמכונית חונה שעות רבות בשמש, הגזים הרעילים מצטברים בתוכה בריכוזים שעלולים להיות מסוכנים.
מחקר, בהובלת חוקרים מאוניברסיטת מינכן, בחן את האוויר בתוך מכונית חדשה ובמכונית משומשת תחת תאורה בעוצמה של 14 אלף וואט, שהעלתה את הטמפרטורות בפנים לכ-150 מעלות צלזיוס. הם אספו דגימות אוויר מהמכוניות וביצעו בדיקת רעילות שגרתית שכללה חשיפה של תאי עכבר, אוגר ובני אדם לחומרים שנאספו בדגימות.
התגובה של התאים לאחר החשיפה לדגימות הובילה את החוקרים לקבוע בסבירות גבוהה כי האוויר בתוך המכוניות אינו רעיל, ואין לו פוטנציאל מסרטן. עם זאת, הדגימות שנלקחו מהמכונית החדשה עוררו בתאים תגובה חיסונית קלה שעלולה להצביע על אלרגיה.
החוקרים לא הסתפקו בכך וערכו בדיקות כימיות כדי לקבוע את הכמות המדויקת של התרכובות האורגניות הנדיפות באוויר שבתוך המכוניות. הבדיקה העלתה כי ברכב החדש היו 10.9 מיליגרם למטר מעוקב של גז. ברכב המשומש הכמות הייתה קטנה הרבה יותר - רק 1.2 מיליגרם למטר מעוקב של גז.
בין התרכובות האורגניות הנדיפות שהתגלו בבדיקה אכן היו כאלה שמוכרים כחומרים מסרטנים, אבל הריכוז שלהם היה נמוך משמעותית מהרמה שנחשבת מסוכנת. למעשה, הם דומים לריכוזים שנמצאו בלובי של בנייני מגורים גדולים ולא נחשבים חריגים או מסוכנים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.