משרד התחבורה הגיש ביום חמישי האחרון לבית המשפט לתעבורה בתל-אביב כתב אישום נגד חברת אובר, בגין הפעלת שירותי נסיעה בתשלום ללא רישיון. במקביל הוגשו 7 כתבי אישום אישיים נגד נהגים שהשתמשו באפליקציה של החברה. אחד מהם הוא מנכ"ל החברה בישראל, יוני גריפמן.
על-פי הודעת משרד התחבורה, כתב האישום התגבש לאחר כמה חודשי חקירה סמויה שבוצעה באגף פיקוח וחקירות של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. במסגרת החקירה התחזו חוקרים לנוסעים וביצעו נסיעות בכלי רכב המשתמשים באפליקציית אובר.
בכתבי האישום, שהגישה יחידת התביעות הארצית של המשרד, מפורטים 3 סעיפי אישום: אי-קיום חובת רישיון עיסוק, אי-קיום חובת רישיון הפעלה והסעת נוסעים בשכר.
שירותי אובר בישראל, הניתנים שלא על-ידי נהגי מוניות, מופעלים כשירותי הסעה הניתנים לכאורה בתמורה להחזרי הוצאות. השירות נקרא "אובר נייט" (Uber Night) וניתן בעיקר בשעות שבהן אין תחבורה ציבורית יעילה, בדגש על סופי שבוע. השירות מתבצע באמצעות אפליקציה ייעודית, שתנאי השימוש בה שונים מאלה של שירות אובר X, ומחייבת את הנהגים בעמלה של 25% לאובר.
במשרד התחבורה טוענים כי הסכומים הנגבים מהנוסעים בשירות "אובר נייט" גבוהים מהחזרי הוצאות ריאליים, ולכן מדובר במעקף בלתי חוקי.
לצד "אובר נייט" הולך וגובר השימוש באובר גם בקרב נהגי מוניות מורשים, האוספים באמצעות אובר טקסי בעיקר תיירים המורגלים בשימוש בשירותי החברה.
"סדר עדיפויות מעוות"
מאובר נמסר בתגובה: "פיילוט uberNIGHT נבנה בהתאם לרגולציה בישראל, בדומה לאפליקציות נוספות שפועלות בשוק הישראלי למטרת החזר הוצאות. ציבור הנוסעים והנהגים בישראל כבר נהנים משירות uberNIGHT בזמנים שבהם אלטרנטיבות התחבורה מוגבלות, ו-Uber מחויבת להמשיך לפעול להורדת מחירי הנסיעה בישראל".
ח"כ תמר זנדברג מסרה בתגובה: "במקום שמשרד התחבורה יפעל לשפר את התחבורה הציבורית ולהסדיר יוזמות של תחבורה שיתופית, המשרד מעדיף לרדוף אחר הנהגים ולהעמידם לדין רק בגלל שהם הפנימו את המאה ה-21 ומצטרפים למגמת הכלכלה השיתופית שגוברת בכל העולם. זה בדיוק ההפך ממה שצריך לעשות, וזה מראה את סדר העדיפויות המעוות של משרד התחבורה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.