התאחדות משרדי הנסיעות בישראל מודיעה: לקוחות שרכשו נופשונים מחברת "חופש ותעופה" יקבלו את כספם חזרה. נזכיר כי ביום ראשון האחרון סגרה ספקית הנופשונים את פעילותה באופן מפתיע, ואלפי צרכנים שרכשו חבילות דרך סוכני נסיעות נותרו עם סימני שאלה באשר לגורל כספם או חופשתם.
"כבר מהרגע הראשון היה ברור למשרדי הנסיעות חברי ההתאחדות כי מקום בו לא יצליחו לאפשר ללקוח לקיים את חופשתו כפי שהוזמנה או למצוא עבורו חלופה הולמת, הם ישיבו לו את מלוא התמורה. זאת, על אף שברור היה כי משרדי הנסיעות עצמם לא יפוצו עבור סכומים שכבר העבירו לחופש ותעופה בע"מ", כך מודיעה היום (ד') ההתאחדות, כשהיא לא חוסכת ביקורת מעמדת המועצה לצרכנות, שלפיה האחריות למימוש העסקאות שנרכשו על-ידי "חופש ותעופה" רובצת לפתחם של סוכי הנסיעות.
"הופתענו מקריאות המועצה לצרכנות, המפנות אצבע מאשימה לסוכנויות הנסיעות, בטענה כי הן נדרשות לזהירות מיוחדת בבחירת הספק, לבחינה של יכולתו הכלכלית לעמוד בהתחייבות או לביטוח עצמן מפני התרסקותו הכלכלית של הספק", והקוראות לתבוע את משרדי הנסיעות בגין כשל תמורה.
"חופש ותעופה בע"מ" היא חברת שכר ותיקה המפעילה טיסות שכר למעלה מעשור. עיון מעמיק בתיק החברה אשר ברשם החברות מלמד כי לא ניתן היה לחזות את סגירת שערי החברה.
נציין כי בשנים האחרונות אירעו מספר אירועים בהן חברות תעופה ותיקות, דוגמת טרנסאירו מאלב ואחרות, נקלעו לקשיים והשאירו לקוחות רבים שלא מימשו את טיסתם.
"באשר לטענה כי משרד נסיעות נדרש לבטח את עצמו - נשאלת השאלה,באיזה עוד ענף קיימת אחריות כה מקיפה החורגת מביטוח אחריות מקצועית? איזו פוליסת ביטוח מכירה המועצה המבטיחה החזר כספי במקרה של קריסת ספק? עד כמה חשבו מנהלי המועצה לצרכנות על טובת הצרכנים כשמיהרו לקרוא להם לתבוע את משרדי הנסיעות?", כך לשון ההודעה. "ההתאחדות וחבריה עושים לילות כימים בניסיון למצוא פתרונות שיאפשרו קיום הטיסות וחבילות התיור שנרכשו או במציאת חלופה הולמת. מקום בו הצרכן מאוים לבטל את הזמנתו ולהגיש תביעות משפטיות מהר ככל שאפשר, נפגעת יכולת העוסקים בענף לקיים את הטיסות כסדרן. בשם ההתאחדות וחבריה אנו מבטיחים כי לקוחות שלא תימצא להם חלופה, יקבלו השבה מלאה של כל הסכומים ששילמו".
בתוך כך צוין כי ההתאחדות מברכת את יוזמת המועצה לצרכנות להקמת קרן לאומית שתשמור על הצרכנים במקרה של קריסת חברות תיירות ותעופה. "נשמח להיות שותפים לכל יוזמה אשר תבטיח את כספי הלקוחות תוך איזון ושמירה על הסוכנים, אשר רובם עסקים קטנים ובינוניים המתמודדים עם ענקי האינטרנט דוגמת בוקינג ואקספדיה אשר אינם רואים עצמם כפופים לדין הישראלי ובוודאי שלא להוראות חוק הגנת הצרכן ותקנותיו".
בהקשר זה, מפתיע לראות כיצד המועצה לצרכנות יודעת להפעיל את מלוא כוחה ולהטיל את מלוא משקלה על עסקים קטנים ובינוניים שהם רוב-רובם של משרדי הנסיעות בישראל, אך נאלמת דום (שלא לומר - מצדיעה) מול עוסקים גדולים בענף התיירות המוכרים ישירות לצרכן הישראלי והמסרבים לקבל על עצמם את תחולת הוראות חוק הגנת הצרכן, ובראשם אתרי אינטרנט בינלאומיים "המגוירים" וחברות תעופה זרות המקיימות טיסות לישראל וממנה.
תגובת המועצה לצרכנות להודעת התאחדות סוכני הנסיעות: "המועצה לצרכנות מברכת על גישתם של התאחדות סוכני הנסיעות וחבריה ועל האחריות שנטלו על עצמם, בדיוק כפי שסברה וציפתה המועצה שנכון כי יעשו ואף יודיעו על כך בזמן אמת.
"המועצה היא חברה ממשלתית האמונה אך ורק על טובת הצרכנים וההגנה עליהם. ומשכך, מעבר ליוזמות רבות ומשמעותיות שהיא יוזמת בתחומי הצרכנות, עליה גם להגיב ולסייע בכל כשל או עוולה מהם עלולים להיפגע צרכנים.
"הציטוטים כביכול של עמדת המועצה אינם נכונים מעיקרם, שכן המועצה לא רק שלא קראה לצרכנים שנפגעו לתבוע את סוכני הנסיעות, אלא אף בירכה את המשרדים והסוכנויות שהקדימו והודיעו בזמן אמת על לקיחת אחריות וסיוע לצרכנים, וקראה לאלה שטרם עשו זאת אכן לעשות כך. הדבר אף הובהר טלפונית רק הבוקר מול ההתאחדות.
"המועצה מופתעת על התרעמותה של התאחדות סוכני הנסיעות, האמורה להכיר את החוק בנושא כפי שהובא בהודעת המועצה לפיה חלות חובות מיוחדות על סוכן הנסיעות.
לא פחות מכך, מופתעת המועצה משאלת ההתאחדות כגוף מקצועי חשוב בעניין הבטחת והגנת כספי הלקוחות ואי-הכרת החוק הקיים בישראל בנושא. בחוק שירותי תיירות התשל"ו 1976 קיים פרק שלם שעניינו 'שירותי סוכנות נסיעות - חובת הבטחת כספי לקוחות וגילוי נאות'. חוק זה מחייב סוכן נסיעות להבטיח את כספי הלקוחות המקבלים ממנו שירות, למקרה שהוא נעשה חדל פירעון או למקרים נוספים, באמצעות 'חברות בקרן להבטחת כספי לקוחות' או 'ביטוח באמצעות פוליסת ביטוח שהוציא מבטח'.
"המועצה מודעת למצב הקיים במציאות כיום, ועל כן בהודעתה מאתמול קראה למדינה לקדם מנגנון חשוב וראוי זה לשם הבטחת כספי הצרכנים. בנוסף וכידוע, במדינות רבות באירופה כל סוכני הנסיעות וכל מארגני הנסיעות מחויבים לבטח את עצמם מפני חדלות פירעון.
"המועצה תמשיך לפעול בהגנת ציבור הצרכנים ובשמירת זכויותיהם, כמו גם בהגברת המודעות הצרכנית והמענה לכל עשרות אלפי הפניות המופנות אליה בכל שנה, והיא אינה מייצגת או פועלת עבור אף גורם עסקי קטן כגדול, היות וכל המגזר העסקי מחויב להגנת הצרכנים ושמירת זכויותיהם.
"נוכח המציאות המתוארת והידועה בעניין קריסת חברות תעופה, משרדי נסיעות וסוכני נסיעות מפעם לפעם, אנו מברכים ורושמים בפנינו את הודעת התאחדות סוכני הנסיעות וחבריה, על הבטחתם כי במקרה זה הם מתחייבים לספק מענה לכל צרכן, ואף להשיב לו את מלוא כספו בכל מקרה בו לא נמצא לו פתרון, ואף מצפים כי הבטחה זו תעמוד לזכות הצרכנים גם בעתיד במקרים דומים אחרים ככל שיקרו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.