רוב השחקנים בתחום ההיי-טק המקומי הביטו במשך שנים למערב, בדגש על ארה"ב. כסף אמריקאי זרם ועדיין זורם לכאן, סטארט-אפים מנסים לחתום על חוזים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות והגביע הקדוש של חברות הוא הנפקה בנאסד"ק.
המגמה הזו לא תשתנה בין לילה אבל בשנים האחרונות המבט מופנה גם מזרחה - בעיקר לעבר הענק הסיני. גופים סיניים משקיעים בקרנות הון סיכון כחול לבן וחלקם מציעים גישה וקשרים. ארה"ב ואירופה הן בדרך כלל ברירת המחדל אבל סין היא ללא ספק כוח עולה.
צבי שלגו, המייסד והיו"ר של PTL GROUP - China, פעיל בשוק הסיני כבר 20 שנה. שלגו, בשיתוף עם גורמים נוספים שעובדים בסין, מציע לעשר חברות סטארט-אפ ישראליות להשתתף ב"מחנה אימונים" (China BootCamp) של שבוע בשנגחאי שיאפשר להן להכיר, על קצה המזלג, את התרבות של המדינה המאוכלסת בתבל. ההשתתפות במחנה, שצפוי להיערך בחודש ספטמבר הקרוב ולכלול גם סיורים ומפגשים עם גורמים מקומיים, היא בחינם. היזמים שישתתפו בתוכנית ישלמו עבור הטיסה והשהות בסין.
"החברה שלנו פועלת בסין כבר 18 שנה", אומר שלגו בראיון ל"גלובס", "אנחנו עוזרים לחברות בין לאומיות בסין ובמקרים מסוימים עוזרים לפתור משברים ולהבריא חברות שנקלעו למשבר. אנחנו רואים בשנתיים שלוש האחרונות יותר ויותר חברות סטארט-אפ מאוד צעירות שמעיזות להגיע לסין. חלקן עושות את זה אחרי שקיבלו הצעה להשקיע בהן. נתקלנו בלא מעט מקרים שבהם חברות מגיעות לסין בלי שום ידע. לסטארט-אפים אין בדרך כלל משאבים ולכן הם נפגשים עם אנשים שהם מכירים ולא נוטים לקבל ייעוץ מקצועי. חלקם מגיעים אלינו בשלב קצת מאוחר מדי, אחרי שנקלעו למשבר.
"במחנה האימונים שלנו ישתתפו הרבה גורמים. זאת תוכנית מקצועית שתספק מידע על הדרך שבה עושים עסקים במדינה. לא נגיד לאנשים מה לעשות אבל נסביר איך מתנהלים מול הממשל. האג'נדה שלנו היא להתחבר לעסקים צעירים".
שלגו כיהן בעבר כיו"ר הראשון של לשכת המסחר בסין. מי שישתפו איתו פעולה בתהליך ההכשרה המזורז הם ערן לסר מקרן Synergy China, ויליאם באו בין, מנהל China Accelerator, שנחשב למאיץ הסטארט-אפים הראשון במזרח אסיה ונציגים של חברות ישראליות שפעילות בסין בהן מובילאיי, אורבוטק, ורינט ועוד. נציין כי שלגו הפיק "מחנה אימונים" דומה לפני כשנה וחצי שגם בו השתתפו עשר חברות.
- מה חשוב לסטארט-אפים לדעת על עסקים בסין?
"צריך להבין שזאת לא מדינה טריוויאלית. זה לא כמו אירופה או אמריקה שבהן החוקים די ברורים והשוק משוכלל. בסין המצב קצת יותר קשה. הטעות הראשונה שהחברות עושות היא למצוא שותף ולמנות אותו לנציג מקומי. ברגע שאתה ממנה מישהו כזה הוא יוכל לייצג אותך רק בחלק קטן מאוד מסין - וזה לא משנה איפה הוא יושב - בגלל הצורה התרבותית. זה לא דומה למשל למה שקורה בהודו או וייטנאם. אם מישהו חושב שהוא יוכל לבוא ולעשות הרבה כסף ומיד - זה לא יקרה. צריך לעשות עבודה מושכלת וממושכת וליצור קשרים עם הרבה שותפים".
- איך אתה מתייחס לזה שסין לא דמוקרטית?
"ברמה העסקית זה משפיע על חברות דווקא לטובה. אני לא מכיר אף מדינה שמתוכננת בצורה כזאת ומכוונת את המגזר העסקי בהתאם. אפשר לראות בזה עול אבל גם יתרון מהותי. בכל חמש שנים הממשלה מפרסמת תוכנית חומש ברורה שבה היא מציינת איזה טכנולוגיות היא מחפשת ובהמשך היא תומכת במיזמים האלה בכל הכוח.
"בדמוקרטיות אתה רואה את השלטון מתחלף לעיתים קרובות ומשנה את היעדים. אפשר לא לאהוב את העובדה שסין לא דמוקרטית, אבל אי אפשר שלא להעריך את היכולת הניהולית של המדינה".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.