האתגר הגדול העומד בפני חברת התעופה הקנדית אייר טראנסט, שחגגה את טיסת הבכורה שלה לישראל, הוא לגרום לכך שהציבור יכיר את המותג שהוא בבחינת אנונימי. אייר טראנסט מציעה טיסות ישירות בקו תל-אביב-מונטריאול, כשבמקביל אייר קנדה, אחת מחברות התעופה הוותיקות בישראל, הצטרפה לתחרות כשהשיקה קו ישיר משלה למונטריאול - בנוסף לזה הפועל מתל-אביב לטורונטו.
"כשבחנו את הכניסה לישראל גילינו כי 70% מהנוסעים בקו לישראל הם קנדיים, בעיקר מהקהילה היהודית והיתר ישראלים. בחורף, שהוא מאוד קר בקנדה, התושבים המקומיים רוצים לברוח ליעדים חמים - וישראל היא אופציה טובה", אומר ג'יל רינגוואלד, סגן נשיא חברת אייר טראנסט בראיון מיוחד ל"גלובס". אייר טראנסט מציגה מודל שונה ממרבית חברות התעופה משום שעיקר פעילותה היא בחורף.
"בקיץ הצי שלנו כולל 30 מטוסים ובחורף אנחנו חוכרים מטוסים נוספים עם צי הכולל 45 מטוסים. הקנדים בורחים מהחורף, עונה שנמשכת מנובמבר עד אפריל, 80% טסים לפלורידה ולקריביים (החברה מפעילה טיסות ל-32 יעדים בקריביים) ו-20% לאירופה. הקנדים אוהבים לגלות ארצות ויעדים חדשים. יש לכם את כל מה שמחפש התייר, מחופי הים עבור בתרבות ובהיסטוריה, כך שבחופשה של שבוע אתה די זוכה לראות את הכול".
- האם קיים קושי לשווק את ישראל כמקום כל-כך אידיאלי לאור המוניטין שלנו בעולם?
"אם להיות כן זה מאתגר. לא אגיד שמסוכן לנסוע לישראל או למדינות האיזור אבל זה מאתגר מבחינה שיווקית. עד כה אנחנו מגלים תגובות חיוביות לפרסומים ולקמפיין שהשקנו על ישראל כיעד חדש. 400 נוסעים כבר רשומים לקיץ הזה על הטיסות כשאנחנו משקיעים בתקשורת דרך המפיצים והסוכנים. אין לי ספק שבשנה הבאה המספר יגדל".
אייר טראנסט הוקמה בשנת 1986 על-ידי ענקית התיירות הקנדית Transat A.T הכוללת 600 סוכני נסיעות בקנדה ובצפון אמריקה והמשווקת מוצרי תיירות ב-50 מדינות בעולם. החברת טסה ל-61 יעדים ב-30 מדינות כשהיא חרטה על דגלה רעיון יוצא דופן: אייר טראנסט מגדירה את עצמה כחברת "פנאי" כלומר שרשמית היא פונה פחות לתייר העסקי למרות שהוא מהווה לפחות ממחצית הפעילות התעופתית בעולם. הקו שהשיקה אייר טראנסט לישראל הוא הארוך ביותר שהחברה מציעה (משך הטיסה: 11 שעות) שלשמו היא אף רכשה מטוס מדגם אייר באס 330 מחברת התעופה Emirates, החברה הלאומית של דובאי.
"יש לנו מודל מיוחד משום שצמחנו מעולם סוכני הנסיעות. אנחנו חברת התיירות הגדולה ביותר בצפון אמריקה כשאנחנו בונים חבילות שכוללות טיסות, העברות ולינה. את הטיסות הוספנו לחברה כחלק מהחבילה בתפיסה שזו אמצעי הגעה לחופשה. אנחנו חברת פנאי שאוספת את הנוסע מהבית, מטיסה אותו ליעד ומציעה לו שם מלון", אומר רינגוואלד שמפרט מה המשעות להגדרה "חברת פנאי". לדבריו, "משהו בין לואו קוסט לטיסות שכר. אנחנו מציעים שירות מלא כולל כבודה ומזון, אבל אין לנו מחלקת עסקים "פר אקסלנס" כך שאנחנו לא חברת לגאסי. החברה נוסדה כדי לתמוך בחברת התיירות, ולכן זה תואם את האג'נדה שלנו. אפשר להגדיר אותנו כחברת "Low Fare". יש לנו מחלקת עסקים, אבל ללא מיטה הנשכבת ל-180 מעלות, שגם היא מיועדת בעיקר לקהל הפנאי שרוצה לשפר את תנאי הטיסה מבחינת המרווח במושב".
כדי להציע מחירי אטרקטיביים מספר רינגוואלד על התייעלות בכמה היבטים. "צי המטוסים שלנו כולל מטוסי בואינג 737 צרי גוף לטיסות ליעדים קרובים ומטוסי איירבוס ליעדים ארוכים - הטייסים שלנו מחזיקים ברישיון להטיס את שני המטוסים הללו וכך יש לנו ניצולת יעילה של צוות האוויר.
שנית, אין לנו טרקליני עסקים בנמלי התעופה וזה חיסכון משמעותי בעלויות. יש לנו 2,500 עובדים, זו חברה רזה בהיבט כוח האדם. אין לנו משרדים יוקרתיים והחיסכון הזה בעלויות מגולגל למחירי הטיסות".
זאת ועוד אייר טראנסט היא אחת מהחברות שדורגו כידידותיות ביותר לסביבה. "המשרדים שלנו ממוקמים בבניין שהוא 100% ירוק. אנחנו משוגעים לדבר 80% ממה שנכנס לבניין עובר למחזור, כשהמטוס נוגע בקרקע אנחנו מדוממים מנוע אחד ומשתמשים רק בשני. מבין חברות התעופה אנחנו הכי מחמירים בהיבט הזה משום שזו הדרך שלנו למזער את הנזקים הסביבתיים של המטוסים. גם על המטוס לא נשתמש בבקבוק מים אלאל בקנקני שתייה, זה המון דברים קטנים שלכולם אנחנו נותנים את שימת הלב".
- ענף התעופה נחשף לתחרות בכל מקום בעולם עם כניסת חברות הלואו קוסט ושחיקת המחירים.
"תחרות כזו יש גם בקנדה. יש לנו את המוביל הלאומי שהוא אגרסיבי בתחרות ויש עוד חברות קנדיות. אנחנו מדינה ענקית עם שוק קטן המונה 30 מיליון תושבים. בקנדה חברות הלואו קוסט פועלות בעיקר בזירה המקומית. בזירה הבינלאומית זה מתפתח וגם אנחנו בוחנים את זה. WOW האיסלנדית פתחו קו בקנדה והם מציעים טיסות לתל-אביב שעם הקונקשן ייקחו 26 שעות. מי שרוצה לנסות את זה נאחל לו בהצלחה. אם עושים את התחשיב מול טיסה ישירה ברור שזה לא משתלם אבל זו תחרות שלא נוכל להתעלם ממנה.
"אנחנו בוחנים כל מהלך של החברות מצפון אמריקה ומאירופה ואנחנו יודעים שכיום אנשים מחפשים את הכי הטוב אבל יותר מזה את התמורה בעד הכסף. אני משוכנע שלנו ול-WOW יש לקוחות שונים. יש את מי שמוכן לחסוך 5 דולר, ולא אכפת לו לטוס 26 שעות, ויש כאלה שמוכנים לשלם יותר עבור טיסה ישירה ולא לאבד את הכבודה שלהם בדרך. ויש כאלה שרוצים רק מחלקת עסקים, ולכן כל חברה צריכה להגדיר את המטרה שלה. עבורנו המטרה היא להביא את הנוסע מנקודה א' לנקודה ב' בטיסה ישירה כולל מזוודה במשקל 30 ק"ג. אולי לא נהיה הכי זולים ביחס לטיסות קונקשן, אבל מבחינתנו זו מהות התמורה המלאה בעד הכסף".
רינגוואלד, 53, יליד צרפת מכהן בתפקידו מזה שנה וחצי כשהוא מחזיק ברזומה מרשים של 30 שנות ניסיון בענף התעופה כשהוא עבד בחברות בהן JET, Thai ולופטהנזה. לפני שעבר להתגורר במוטנריאול התגורר בניו-יורק משך שנים.
"אני אירופאי. כשגרתי בארה"ב טסתי המון עם מפעילים מקומיים. כשאני נכנס למטוס ומקבל צ'פחה מהדייל שמברך אותי לשלום - אלה קודים של שירות שאני לא מכיר. צוותי האוויר שלנו מוכוונים להיות נחמדים וחברותיים, למעשה זה ב-DNA שלנו. יש לנו המון משפחות שטסות, ואנחנו משרתים הרבה ילדים. ואפילו יש לנו מועדון לילדים במטוס. בתאילנד למדתי מה המשמעות של להיות אלופים בשירות, כי זה בא להם מהלב. זו מדינה שלא הייתה נתונה לשלטון של מדינה אחרת או שהייתה במלחמות, ולכן השירות והכנסת האורחים נעשית שם בצורה מושלמת. התיירים לא חשים שם ניכור והמקומיים מסתכלים על האורחים בכבוד בגלל התרבות וההיסטוריה".
עוד הוא מגלה כי בעבר שקלה תאי לפתוח קו בטיסות ישירות מתל-אביב (מה שעשו להתקיים לאור הסכמי הסחר נחתמו לאחרונה בין ישראל לתאילנד)."קנדה היא כמו תאילנד, וגם עבורנו המשאב התיירותי הוא חשוב. השנה מונטריאול חוגגת 375 שנים עם חגיגות מדי יום. ב-5-6 השנים האחרונות קנדה הפכה להיות אטרקטיבית לתייר לאור שחיקת המטבע. הדולר הקנדי ירד מ-4 ל-2.6 בהשוואה לדולר או אירו. עיקר התיירים שמגיעים אלינו הם מארה"ב ולאחר מכן בריטניה גרמניה וצרפת. בנוסף, קנדה ממוצבת כמדינה הבטוחה ביותר בעולם כשפעם היו אוסטרליה וניו-זילנד. לאור האירועים הביטחוניים שהתרחשו ברחבי העולם זה שיקול שמשפיע מאוד על תיירים".
- שתי חברות מפעילות טיסות לקנדה מתל-אביב, אל-על לטורונטו ואייר קנדה לטורונוטו ולמונטריאול. המותג שלכם כמעט שאינו מוכר.
"אייר קנדה היא המתחרה הישירה שלנו ולא אל-על. זה בהחלט מאתגר כי אייר קנדה טסה לפה מזה שנים והמותג שלה ידוע. ננקוט בשורה של פעילויות להגביר את המודעות למותג בשיתוף עם טל תעופה (המייצגת את החברה בישראל, מר"ח). זה האתגר הכי גדול שלנו אני מודה ומודע לזה. אני בטוח שמבחינת המוצר שלנו יותר משתלם אבל יש לנו הרבה עבודה כאן ונשקיע בקמפיינים בהתאמה לשוק המקומי. אייר קנדה נכנסה לקו למונטריאול לא בתזמון מקרי אלא זמן קצר אחרינו. מבחינתי זה סימן שקיבלנו החלטה טובה".
- מבחינת הצרכנים התחרות היא טובה כשהיא תבוא לידי ביטוי במחיר
"התחרות היא טובה אבל בענף התעופה צריך להיזהר שהתחרות לא תהרוס כי לפעמים כשהמחירים נשחקים מדי בגלל תחרות עזה יש חברות שלא מצליחות לשרוד ויוצאות מהמשחק. בנקודה מסוימת אם אתה לא מרוויח כסף אתה מחפף גם בשירות שאתה נותן. המחירים צריכים לשקף איזון נכון שכולם ירוויחו, אחרת ייווצר מונופול, והצרכנים יפסידו - וראינו את זה קורה בענף התעופה גם".
לשאלה האם מונטריאול יכולה למשוך אליה תיירים ישראלים כחלופה לביקור בניו-יורק, הוא משיב: "אין עיר שיכולה להתחרות בניו-יורק. כמו שאין עיר שיכולה להתחרות בפריז או בלונדון. אני לא משווה בין ערים אבל המרחק בין ניו-יורק למוניטריאול הוא שעה טיסה ואפשר לשלב ביקור בין שתי הערים. יש לנו הרבה לקוחות שגרים בניו-יורק, בעיקר בני הקהילה היהודית ומשפחות מרובות ילדים - הם מגיעים למונטריאול ברכב במרחק של 6 שעות נסיעה וטסים מכאן לתל-אביב. למשפחה בת 8 נפשות זה משמעותי ונוסיף לזה את שער הדולר הקנדי הנמוך זה חיסכון משמעותי. לא שיווקנו את המוצר הזה אבל זו התוצאה של שחיקת המטבע וחישוב שצרכנים עשו לבד".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.